Akademia Sztuk Pięknych

w Warszawie

Wystawa “Kostium na przełomie wieków 1990-2015”

Opublikowano 9 października 2018

Wystawa Kostium na przełomie wieków 1990-2015 odbywająca się w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie to siódma odsłona w ramach międzynarodowego tournee.

Stało się to możliwe dzięki współpracy z Państwowym Centralnym Muzeum Teatralnym im. A.A. Bachruszyna w Moskwie, gdzie wystawę po raz pierwszy zaprezentowano latem 2015 roku.

W 2016 roku Kostium na przełomie wieków 1990-2015 został pokazany po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych, na Uniwersytecie Karoliny Północnej w Asheville, a następnie w 2017 r. na konferencji amerykańskiego Instytutu Technologii Teatralnej (USITT) w St. Louis, Missouri. Również2017 r. wystawę zaprezentowano na konferencji World Stage Design (WSD) w Tajpej, po czym kontynuowała ona swoją podróż po Chińskiej Republice Ludowej; w 2018 r. dotarła do Fuzhou na Międzynarodowy Tydzień Kostiumów, a następnie na Międzynarodową Konferencję CDEX w Szanghaju. 

Przełom tysiąclecia przyniósł wielkie reformy społeczne, polityczne i gospodarcze, innowacyjne technologie i świadomość ekologiczną, a także istotnie wpłynął na nasze postrzeganie Sztuki, w tym Sztuki Kostiumu.

Kostium na przełomie wieków 1990-2015 oferuje szeroką gamę projektów kostiumów, od tradycyjnych form teatralnych po tak zwaną modę awangardową, performance i instalację.

Podstawową ideą tej wystawy jest przedstawienie przeglądu projektów kostiumów z całego świata na przełomie XX i XXI wieku, bez osądzania i uprzedzeń ze względu na płeć, rasę, otoczenie polityczne czy ekonomiczne, w którym artysta żył i pracował. Wystawa nie stara się tworzyć konkretnych trendów czy wyznaczać kierunków w projektowaniu dla teatru i mody.

Bardziej niż jednolitą wizualnie koncepcją wystawy zainteresowani jesteśmy różnorodnością opinii, niedawnymi i aktualnymi osiągnięciami w zakresie projektowania i technologii, różnymi pomysłami i interpretacjami postaci, językiem artystycznym i wyjątkowymi narracjami dostarczanymi przez poszczególnych projektantów.

Naszym zamiarem jest poszerzenie horyzontów rzemieślników i projektantów poprzez pokazanie różnorodności stylów i pomysłów.

Naszym celem jest stworzenie najnowszego słownictwa artystycznego dla kolejnego pokolenia projektantów dla teatru i mody w nadchodzącym stuleciu.

Mamy nadzieję, że te niesamowite projekty zainspirują uczestników, a także widzów tej wystawy.

Igor Roussanoff

Wernisaż 26 października 2018 r. o godzinie 18.

Wystawa czynna do 31 stycznia w godz. 12-20.

Warsztaty, prezentacje i spotkania ze scenografami 26-28 października.

Prezentacje i zajęcia praktyczne poprowadzą: Igor Roussanoff, Niculae Ularu, Angelina Atlagic, Mariaelena Roqué , Andrey Bartenev, Aleksandra Frolova , Nika Danielska, Katarzyna Konieczka

 Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Wydział Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Wybrzeże Kościuszkowskiej 37/39.

kostiumnaprzelomiewiekow.asp.waw.pl/

Rozmowa z Pawłem Dobrzyckim i Niką Danielską


Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie i Państwowe Centralne Muzeum Teatralne im. A.A. Bachruszyna

zapraszają na wystawę i prezentacje.

 

Kostium na przełomie wieków 1990 – 2015

Costume the Turn of the Century 1990-2015

 

26 – 28 października 2018, godzina 18

Wydział Scenografii, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39

Wystawa czynna do 31 stycznia 2019 w godzinach 12 – 20

 

PROGRAM

26 października 2018 r.

16:00 – 17:45 Prezentacja Niculae Ularu pt.: „Kostiumy teatralne i projektowanie przestrzeni a nowoczesne technologie”

18:00 Oficjalne otwarcie wystawy “Kostium na przełomie wieków 1990 – 2015”

27 października 2018 r.

9:00 – 10:45 Prezentacja Niki Danielskiej pt.: „Pomiędzy rzeźbą a kostiumem”

11:00 – 12:45 Prezentacja Katarzyny Konieczki pt.: „Ignorancja, wybujałe ego i marketing”

13:00 – 14:00 Przerwa

14:00 – 16:45 Prezentacja Mariaeleny pt.: „Być albo nie być. Kostium – oto jest pytanie”

28 października 2018 r.

10:00 – 11:45 Prezentacja Igora Roussanoffa pt.: „Tożsamość narodowa a innowacyjność w projektowaniu”

12:00 – 13:45 Prezentacja Andreya Barteneva pt.: „Tworzenie koncepcji wizualnej i kształtów w oparciu o eksperyment sceniczny w Iwonie, księżniczce Burgunda Witolda Gombrowicza”

14:00 – 15:00 Przerwa

15:00 – 16:45 Prezentacja Sashy Frolovej pt.: “Kostium jako rzeźba. Związki pomiędzy współczesną sztuką i projektowaniem kostiumu.”


Igor Roussanoff – znany na całym świecie projektant kostiumów, producent i dyrektor artystyczny. Pracował jako wykładowca California University of Pennsylvania, West Chester University i był dyrektorem Pittsburg Fashion Academy. Jest członkiem U.S.I.T.T. i International Organization of Scenographers and Technicians (OISTAT). Projektował kostiumy dla Stars of Bolshoi i The American Ballet Theatre. Współpracował z legendarnymi reżyserami i miał wiele wystaw indywidualnych w Stanach Zjednoczonych. Jego kostiumy są eksponatami w muzeach teatralnych w Rosji i Stanach Zjednoczonych. Otrzymał również za swoją twórczość nagrodę J.F. Kennedy Center.

 

Andrey Bartenev – artysta, rzeźbiarz, eksperymentator i twórca wielu prowokujących, interaktywnych instalacji i przedstawień. Projektuje kostiumy do wielu spektakli teatralnych.

Bartenev stworzył kostiumy do spektakli teatralnych: “Niebieski ptak” Maurice’a Maeterlincka w Nowym Jorku, “Elizaveta Bam” Daniila Kharmsa w Moskwie, “Kopciuszek” Sir Petera Maxwella Daviesa w Hamburgu. Głównym priorytetem dla artysty była seria rzeźb LED: London Under Snow, Electric Aliens, Light Music Skriabin i Connection Lost – pole samotnych serc. W 2008 roku prace Barteneva zostały wystawione w American Visionary Art Museum w Baltimore, a artysta przedstawił spektakl Shaking Angles w The National Arts Club w Gramercy Park w Nowym Jorku.
W 2012 roku Bartenev wykonał projekt wystawy skarbów w Bibliotece Królewskiej w Danii.

 

Nika Danielska – alternatywna projektantka mody z Wrocławia. Tworzy nadające się do noszenia przedmioty artystyczne oparte głównie na konstrukcjach szkieletowych. Projekty Niki obejmują gorsety, obroże, maski, kolce i inne elementy, które, jak ktoś powiedział “zwężają i wyginają ciało ze względu na modę, zacierają granice między bólem a couture, z ich przerażającym zachowaniem”. Nika współpracuje z fotografami i stylistami z całego świata. Jej projekty znajdują się zarówno w drukowanych, jak i internetowych czasopismach. Projekty Niki pojawiają się na wielu pokazach mody i  międzynarodowych wydarzeniach.

 

Sasha Frolova – mieszka i pracuje w Moskwie. W 2002 roku ukończyła szkołę artystyczną Moscow Higher College of Art. and Industry im. Stroganova/ National Design Institute/ Wydział Grafiki. Jest również absolwent Instytutu Problemów Sztuki Współczesnej Josepha Backsteina, 2006. Tworzy performansy i rzeźby. Jest autorka projektu Azuaaerobika do syntezowania performance’u i muzyki elektronicznej.Prezentowała swoje projekty w Londynie, w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Francji i na Ukrainie.
Jest finalistką Nagrody Kandinsky w 2009 roku w nominacji do “Młody Artysta. Projekt Roku” oraz ARTE LAGUNA PRIZE 12.13, Arsenale, Wenecja. Sasha jest też laureatką konkursu Alternative Miss World 2014 – Londyn, Wielka Brytania.

 

Katarzyna Konieczka – projektantka kostiumów i mody Avant-Garde. Głównym celem jej projektów jest wywieranie wpływu na widza i wywoływanie jego emocji. Kostiumy nie są przeznaczone do codziennego użytku. Każdy kostium wykonany ręcznie został stworzony jako jednorazowy, a techniki użyte do jego stworzenia zostały opracowane przeze artystkę, która eksperymentuje z tkaninami i farbą. Katarzyna Konieczka nigdy nie używa tkanin „prosto ze sklepu”.  W większości są to tkaniny przetworzone lub odzyskane.  Głównymi motywami projektów artystki są asymetria, destrukcja, dramatyzm, makabryczność.

 

Mariaelena Roqué – katalońsko-wenezuelska ikonoklastka, performerka, kreatorka kostiumów / postaci, projektantka, scenograf, pisarka, tancerka i artystka wizualnym. Studiowała psychologię, antropologię, a także sztuki sceniczne i multimedialne. Mariaelena tworzyła w Wenezueli, Ameryce Północnej i Południowej, Europie i Azji, eksplorując sztuki historyczne, współczesne i eksperymentalne, a także starożytne i współczesnej kultury. Występuje i wystawia na całym świecie odnajdując swoje formy w muzyce, tańcu, kinematografii, fotografii, modzie, reklamie, rzeźbie, malarstwie, jako multi-dyscyplinarny twórca i wykonawca własnej pracy i innych osób. Mariaelena jest współzałożycielką znanej sztuki muzyczno-teatralnej i multi-dyscyplinarnej, Companyia Carles Santos, w Barcelonie.

Została zaproszona przez akademie i uniwersytety na całym świecie do prowadzenia warsztatów o charakterze kostiumowym jako całościowej sztuki wizualnej, która ma na celu wzmocnienie kreatywności uczniów.

 

Nic Ularu – jest odbiorcą nagrody OBIE za wybitne osiągnięcia w teatrze Off-Broadway w Nowym Jorku (2003), posiada szerokie doświadczenie dramaturgiczne i reżyserskie w produkcjach tworzonych w USA i Europie, w tym w teatrach w Szwecji, Irlandii Północnej i Rumunii.
Poza działalnością krajową i międzynarodową dramaturga / reżysera, Nic Ularu jest scenografem. Projekty Ularu pojawiły się w krajowych zgłoszeniach w USA na Międzynarodowych Wystawach Quadriennial Quadriennial w 2007, 2003 i 1998 roku. W 2005 roku. Artysta jest wykładowcą scenografii i kierownikiem programu projektowania MSZ na wydziale teatru i tańca na Uniwersytecie Południowej Karoliny w USA.