Akademia Sztuk Pięknych

w Warszawie

Jakub Maria Mazurkiewicz (WZKW) wyróżniony w konkursie Projekt Roku 20/21 STGU

Opublikowano 17 grudnia 2021

W tegorocznej edycji Projekt Roku 2020/2021 STGU – pierwszego w Polsce konkursu projektowania graficznego, w kategorii projekt dla instytucji publicznych wyróżnienie, otrzymał Jakub Maria Mazurkiewicz za projekt graficzny języka wizualnego, książki, warstwy typograficznej ekspozycji, strony www i materiałów promocyjnych wystawy “Trouble in Paradise” kolektywu PROLOG + 1. Ekspozycja zrealizowana została w Pawilonie Polskim na 17 Biennale Architektury w Wenecji.

Wyróżniona identyfikacja jest ściśle związana z koncepcją wystawy “Trouble in Paradise”, która dotyczy wsi, jej układu przestrzennego i charakteru architektonicznego. Osią wszystkich kompozycji jest linia horyzontu, charakterystyczna dla postrzeganie wiejskiego pejzażu. Łączy się z “Panoramą wsi polskiej”, instalacją grupy PROLOG +1, która jest obecna w przestrzeni wystawy, w katalogu i na stronie internetowej.

 

“Kłopoty wystające za horyzontem są jednocześnie blisko i daleko. Projekt języka wizualnego do wystawy “Trouble in Paradise” w ramach Polskiego Pawilonu na 17 Biennale Architektury w Wenecji jest oszczędny w formie, a mimo to przewrotny i zaskakujący. Pracę Kuby Marii Mazurkiewicza wyróżniamy za to, że z użyciem subtelnych środków zbudował identyfikację zaskakująco mocną, prowokującą do myślenia, tworzącą ramę do prezentowania prac artystów uwikłanych w wystawę” – czytamy w komentarzu jury.

 

Nominacje w konkursie Projekt Roku w edycji 2020/21 STGU otrzymali ponadto: Łukasz Izert z WZKW w kategorii impakt społeczny za projekt graficzny i aranżację wystawy plenerowej pt. “Lipcowi. Twarze ofiar Obławy Augustowskiej” oraz Kacper Greń, student I roku I stopnia kierunku badania artystyczne WZKW, w kategorii świeża krew za esej wizualny o Krakowie i akcję społeczną pt. “Okolica”.

 

Projekt Roku

 

Projekt Roku to pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który wykracza poza ocenę estetyczną, poddając refleksji funkcje designu oraz odpowiedzialność społeczną twórców. Powołany do życia w 2010 konkurs corocznie (z wyjątkiem 2015–2016) analizuje najbardziej przełomowe realizacje twórców grafiki użytkowej w Polsce oraz promuje wartości bliskie Stowarzyszeniu Twórców Grafiki Użytkowej.

 

STGU

 

Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej (STGU) zostało powołane do życia w 2004 roku z inicjatywy grupy projektantów z Warszawy. Ideą STGU jest obrona niezależności twórczej i zasad rzetelnego, profesjonalnego designu oraz dbanie o prestiż zawodu projektanta. STGU działa na rzecz promowania dobrych praktyk, wypowiada się w kwestii etyki w projektowaniu, wspiera inicjatywy prospołeczne i bierze czynny udział w dyskusji na temat funkcji grafiki użytkowej.

 

Trouble in Paradise