Konserwator-restaurator dzieł sztuki; wykładowca akademicki.
Specjalizacja: konserwacja i restauracja książki, grafiki i skóry zabytkowej.
Stopień magistra uzyskała z wyróżnieniem w 1993 roku na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie w specjalności konserwacja i restauracja książki, grafiki i skóry zabytkowej; Stopień doktora w zakresie sztuki pod kierunkiem prof. dr hab. Wojciecha Kurpika (2003); Stopień doktora habilitowanego sztuki (2013); Profesor nadzwyczajny ASP w Warszawie (2014).
Od 1993 roku prowadzi zajęcia w Pracowni Konserwacji i Restauracji Grafiki i Rysunku na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie (Katedra Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki); Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Sztuki Orientu (2006-2012); Wiceprezes Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata (2012-2020); Współpracowała z wieloma instytucjami w kraju i zagranicą. Prowadzi działalność dydaktyczną, prace konserwatorsko-restauratorskie, interdyscyplinarne prace naukowo-badawcze i dokumentacyjne;
Najważniejsze dokonania artystyczne i naukowe: badania zastosowania i modyfikacji japońskich metod dublowania w konserwacji zabytkowych malowideł na jedwabiu i tkanin jedwabnych; konserwacja-restauracja zespołów malowideł japońskich i chińskich z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie i Muzeum Mazowieckiego w Płocku; opracowanie rekomendacji dla ochrony dziedzictwa w ramach międzynarodowej konferencji Ministrów Kultury Azji i Europy (CMM ASEM); Konserwacja-restauracja i badania zespołu drzeworytów japońskich (XVIII-XIX w.) z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie; Konserwacja i restauracja dużych zespołów grafik, rysunków i dokumentów ze zbiorów Muzeum Warszawy, Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju, Muzeum Powstania Warszawskiego, Żydowskiego Instytutu Historycznego (Archiwum Ringelbluma). Komplementarne analizy technologii wykonania warstw malarskich na podłożach papierowych i pergaminowych, w tym pionierskie badania izotopów zawartych pierwiastków; Opracowanie modyfikacji metod uzupełniania ubytków zabytkowych podłoży pergaminowych, z użyciem mieszanek włókien kolagenowych i celulozowych; Opracowanie oceny zabytkowych podłoży pergaminowych na podstawie zespołu komplementarnych badań właściwości hydrotermicznych (DSC), badań optycznych i spektroskopowych; Opracowanie wyników przekrojowych badań technologicznych atramentów metodą spektroskopii ramanowskiej (mikro-Raman) oraz fluorescencji rentgenowskiej (mikro- i makro-XRF) w zespole polskich rękopisów na pergaminie od XII do XVI wieku; Badania technologiczne, dokumentacyjne lub/i konserwacja-restauracja rękopisów na pergaminie (II/III–XIX w.) z kolekcji m. in. Muzeum Narodowego w Warszawie, Biblioteki Franciszkanów w Jerozolimie, Archiwum Narodowego w Krakowie, Biblioteki Seminaryjnej we Włocławku, Biblioteki Diecezjalnej w Kłodzku, Archiwum i Muzeum Archidiecezjalnego w Białymstoku, Biblioteki Diecezjalnej w Pelplinie, Parafii Wniebowzięci NMP w Kłodzku (Archiwum Wielkiego Dekanatu Kłodzkiego) – w tym aktów lokacyjnych Płocka (1237) i Krakowa (1257), najstarszego pergaminu w zbiorach polskich (II/III w.) – fragmentu monologu Pazyfae z Kreteńczyków Eurypidesa (MNW) oraz przypuszczalnie najstarszych zachowanych rękopisów wykonanych w Polsce – Pericopae evangelicae (XII w.) oraz Pontificale Plocense I (XII/XIII w.).
Kierunki zainteresowań naukowych i twórczych: metody badań i konserwacji-restauracji grafiki zabytkowej; problematyka metody badań oraz konserwacji i restauracji zabytkowych podłoży pergaminowych i skóry zabytkowej; problematyka badań, dokumentacji i konserwacji rękopisów; konserwacji i restauracji sztuki orientalnej; problematyka konserwacji sztuki pogranicza, zawierającej elementy różnorodnych wpływów kulturowych; zagadnienia interpretacji w sztuce i jej konserwacji; zagadnienia estetyczne w sztuce i jej konserwacji.
Dodatkowe doświadczenia zawodowe zdobyte w ramach współpracy międzynarodowej: udział w międzynarodowych warsztatach ICCROM w Tokyo i Kyoto “International Course on Japanese Paper Conservation” (1997); staż naukowo-artystyczny w pracowni konserwatorskiej Biblioteki Narodowej w Oslo w ramach stypendium rządu Królestwa Norwegii (2001); udział w warsztatach w ramach międzynarodowego programu SEPIA, Archiwum Państwowe w Krakowie (2002); prowadziła wykłady w ramach programu Socrates w Institute of Art and Design EWTEK w Helsinkach, Finlandia (2003); udział w międzynarodowych warsztatach konserwatorskich „Conservation of Parchment” w Bibliotece Narodowej w Budapeszcie, Węgry (2004); udział w międzynarodowym seminarium oraz warsztatach naukowych na Uniwersytecie w Turynie, Włochy „Conservation and Restoration of Parchments” (2008); praca eksperta w ramach Trzeciej Międzynarodowej Konferencji Ministrów Kultury CMM ASEM „Cultural Diversity: Realizing the Action Plan”, Kuala Lumpur, Malezja (2008); praca eksperta dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie utworzenia rekomendacji dla Międzynarodowego Spotkania Ministrów Kultury ASEM-CMM, Warszawa (2010); współpraca w ramach międzynarodowego projektu badań i digitalizacji „Photographic Preservation and Conservation of the Manuscript Collection in The Monasteries Marawe Krestos and Däbrä Abbay, Shire- province, Ethiopia” (The Arcadia Foundation, University of Toronto, Gothenburg University, University of Uppsala) (2015); prowadzenie międzynarodowych warsztatów konserwatorskich w ramach projektu Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP: Technical Training in Hue for Vietnamese Specialists in the Area of Renovation and Conservation of Historic Sites and Objects, Hue Monuments Conservation Center, Vietnam (2012).
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne
- Konserwacja i restauracja zbioru zabytkowych grafik, rysunków i dokumentów o tematyce warszawskiej z kolekcji Muzeum Historycznego m.st. Warszawy (2003-2009) – kierownik prac i główny wykonawca.
- Prace konserwatorskie zbioru zabytkowych dokumentów i akwarel z Podziemnego Archiwum Getta Warszawskiego tzw. Archiwum Ringelbluma (2002-2007) – wykonawca.
- Konserwacja i restauracja zabytkowych wachlarzy z kolekcji Muzeum Historycznego m. st. Warszawy (2008) – kierownik prac i główny wykonawca.
- Prace konserwatorskie i restauratorskie XV-wiecznego rękopiśmiennego kodeksu na pergaminie „Mszału Włocławskiego“ z kolekcji Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku (2008) – kierownik prac i wykonawca.
- Prace konserwatorskie i restauratorskie kolekcji 57 zabytkowych grafik z albumu rodziny Schiele ze zbiorów Muzeum Historycznego m.st. Warszawy (2009) – kierownik prac i główny wykonawca.
- Prace konserwatorskie i restauratorskie XV-wiecznego rękopiśmiennego kodeksu na pergaminie „Brewiarza Włocławskiego“ z kolekcji Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku (2009) – kierownik prac i wykonawca.
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zabytkowych malowideł chińskich w oprawie w formie zwoju z kolekcji Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie (2008-2009) kierownik prac i wykonawca.
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zabytkowych malowideł japońskich w oprawie w formie zwoju z kolekcji Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie (2009) kierownik prac i wykonawca.
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zabytkowych drzeworytów chińskich z kolekcji Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie (2009) kierownik prac i wykonawca.
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zbioru grafik i rysunków z kolekcji polskiego kolekcjonera – Ludwika Gocla, ze zbiorów Muzeum Historycznego m.st. Warszawy (2009) kierownik prac i wykonawca.
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zbioru zabytkowych tableaux fotograficznych z kolekcji Muzeum Historycznego m.st. Warszawy (2010) kierownik prac i wykonawca.
- Prace konserwatorskie zbioru drzeworytów japońskich różnych autorów (XVIII-XIX w.) oraz malowidła na jedwabiu autorstwa Mori Sosen z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie (2006-2020) – kierownik prac i wykonawca;
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zbioru XVI. i XVII. wiecznych dokumentów na pergaminie, XVIII. i XIX. wiecznych map oraz zabytkowych dokumentów na podłożach papierowych ze zbiorów Muzeum im. K. Pułaskiego w Warce (2011- 2012) – wykonawca
- Prace konserwatorskie i restauratorskie etiopskiego rękopisu na pergaminie w formie zwoju magicznego (XVIII w.?) ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie (2011-2012) kierownik prac i wykonawca.
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zespołu XVI-wiecznych polskich dokumentów na pergaminie ze zbiorów Archiwum i Muzeum Archidiecezjalnego w Białymstoku (2013) – kierownik prac i wykonawca
- Prace konserwatorskie i restauratorskie kolekcji zabytkowych dokumentów, rysunków i fotografii ze zbiorów Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju (2014) – kierownik prac i główny wykonawca
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zespołu polskich dokumentów pergaminowych z XIII-XV wieku ze zbiorów Archiwum Diecezjalnego w Płocku (2015) – kierownik prac i wykonawca
- Prace konserwatorskie i restauratorskie kolekcji zabytków dalekowschodnich na stałą ekspozycję etnograficzną Muzeum Mazowieckiego w Płocku „Sztuka Dalekiego Wschodu. Płockie skarby buddyjskiej Azji” (2015) – kierownik prac i główny wykonawca
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zespołu zabytkowych rękopisów ze zbiorów biblioteki o.o. Franciszkanów w Jerozolimie, w ramach projektu “Digitisation and preservation of the manuscript collection of the Monastery of St Saviour in Old Jerusalem” Arcadia Foundation (British Library), Polish Institute of World Art Studies, nr EAP 823 (2016) – wykonawca
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zespołu obiektów międzynarodowej kolekcji współczesnej sztuki papieru z Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju (2018) – kierownik prac i główny wykonawca;
- Prace konserwatorskie i restauratorskie zespołu rękopiśmiennych dokumentów (XIII-XV w.) Wielkiego Dekanatu Kłodzkiego (2018-2020) – kierownik prac i wykonawca;
- Prace konserwatorskie i restauratorskie kolekcji XIII. wiecznych rękopiśmiennych dokumentów pergaminowych ze zbiorów Archiwum Diecezjalnego w Płocku (2020) – kierownik prac i wykonawca
- Prace konserwatorskie i restauratorskie pergaminowego rękopisu „Pontificale Plocense I“ (XII/XIII w.) ze zbiorów Biblioteki Seminaryjnej w Płocku (2019-2020) – kierownik prac i wykonawca
Lista ważniejszych publikacji
- Liszewska W., Papier japoński jako materiał w konserwacji dzieł sztuki, „Ochrona Zabytków” 1998, 51/3 (202), s. 266-272
- Liszewska W., Japońskie kleje polisacharydowe jako spoiwo w konserwacji zabytkowych tkanin jedwabnych oraz papieru, „Ochrona Zabytków” 2002, 55/2 (217), s. 191-20
- Liszewska W., Badania możliwości zastosowania tradycyjnej japońskiej konstrukcji karibari do sezonowania tkanin jedwabnych po zabiegu dublowania z użyciem kleju skrobiowego, „Toruńskie Studia o Sztuce Orientu” 2004, t. I, s. 75-88
- Liszewska W., Wpływ współczesnej estetyki na konserwację i restaurację dzieł sztuki. [w:] Dzieło Sztuki a Konserwacja – Materiały LII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. D. Nowacki i J. Żmudziński, Kraków 2004, s. 55-64
- Liszewska W., Japanese Polysaccharide Adhesives – Wheat Starch and Funori in Theory and Practical Conservation Treatments, “Papier Restaurierung – Mitteilungen der IADA (Internationale Arbeitsgemeinschaft der Archiv-, Biblioteks- und Graphikrestauratoren)” 2005, 6/4, s. 23-30
- Liszewska W., Japán poliszacharid ragasztók: búzakeményítö és funori -elméletben és gyakorlatban, „Magyar Nemzeti Múzeum/Hungarian National Museum, Mütárgyvédelem“ 2007, 32, s. 43-50
- W. Liszewska, Oczyszczanie zabytkowych japońskich malowideł i drzeworytów – technologiczne, estetyczne i transkulturowe aspekty zabiegu konserwatorskiego, [w:] Sztuka Dalekiego Wschodu, red. J. Malinowski, Warszawa 2008, s. 73-80
- Ádam Á., Liszewska W., Szlabey G., The changes in parchment restoration, [w:] Care and conservation of manuscripts 10, red. G. Fellows-Jensen i P. Springborg, Copenhagen 2008, s. 60-70
- Liszewska W., Goliszewska Z., The Underground Archives of the Warsaw Ghetto: A 20 Years Conservation Project, “Papier Restaurierung – Mitteilungen der IADA (Internationale Arbeitsgemeinschaft der Archiv-, Biblioteks- und Graphikrestauratoren)” 2008, 9/ 1, s. 13-17
- Liszewska W., Zmiany kolorystyczne pigmentów w zabytkowych drzeworytach japońskich z Muzeum Narodowego w Warszawie, [w:] Sztuka Japonii. Studia, red. A. Kluczewska-Wójcik i J. Malinowski, Warszawa 2009, s. 47-56.
- Liszewska W., Gajewska-Brodowska K., Techniki montażu chińskich zwojów pionowych z punktu widzenia konserwatora, [w:] Sztuka Chin, red. J. Wasilewska, Warszawa 2009, s. 191-200
- Liszewska W., Tomaszewski J., Analiza technologiczna oraz prace konserwatorskie iluminowanego rękopisu na pergaminie „Missale Vladislaviense” z końca XV w, ze zbiorów Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku, „Studia Włocławskie” 2009, t. 12, s. 256-267
- Liszewska W., The safeguarding of Asian and European heritage in regard to the conservation standards, [w:] Poland-China. Art and Cultural Heritage, red. J. Wasilewska, Kraków 2011, s. 107-114
- Liszewska W., Tomaszewski J., Conservation and restoration treatment of the 15th-century illuminated parchment manuscript of “Missale Vladislaviense”, [w:] Care and conservation of manuscripts 12, red. M. J. Driscoll, Copenhagen 2011, s. 215-232
- Liszewska W., Aesthetics and Principles of Paper and Book Conservation-Restoration, [w:] New Approaches to Book and Paper Conservation-Restoration, red. P. Engel, J. Schirò, R. Larsen, E. Moussakova, I. Kecskeméti, Horn/Wien 2011, s. 67-90
- Król J., Liszewska W., Żukowska G. Z., The non-destructive examinations of the illuminated manuscript on parchment „Testamentum Vetus” from the 1st half of the XIV century, [w:] Parchment and Leather Heritage. Conservation-Restoration, red. E. Jabłońska i T. Kozielec, Toruń 2012, s. 11-30
- Liszewska W., Tomaszewski J., Problems and questions connected with the conservation of 15th-century parchment codex “ Breviarium Vladislaviense”, [w:] Parchment and Leather Heritage. Conservation-Restoration, red. E. Jabłońska i T. Kozielec, Toruń 2012, s. 237-252
- Król J., Liszewska W., Sobucki W., Conservation of the fragment of XIV-century illuminated French Bible. Tests of the protein consolidants for the flaking lead pigments, [w:] Care and conservation of manuscripts 13, red. M. J. Driscoll, Copenhagen 2012, s. 491-506
- Liszewska W., Tomaszewski J., Traditional Japanese methods and European conservation principles in the restoration of the kakemono scrolls from the collection of Muzem Azji i Pacyfiku in Warsaw, [w:] The Art of Japan, Japanisms and Polish-Japanese Art Relations, red. A. Kluczewska-Wójcik i J. Malinowski, Toruń 2012, s. 139-150
- 维罗妮卡·利谢夫斯卡:就保护标准论亚洲和欧洲文化遗产的保护, “古今波兰艺术和中波美术交流”, 马丁. 雅谷比, 陈淑君 (编者, 上海锦绣文章出版社, 上海 2012, Shanghai Jinxiu Wenzhang, Shanghai 2012, 114-121 [Weronika Liszewska, Ochrona azjatyckiego i europejskiego dziedzictwa a zasady konserwacji, [w:] Polska-Chiny. Sztuka i Dziedzictwo Kulturowe, red M. Jacobi, Shanghai Jinxiu Wenzhang, Shanghai 2012, s. 114-121].
- Liszewska W., Konserwacja zabytkowych pergaminów. Nowe metody uzupełniania z użyciem włókien pergaminowych, Warszawa 2012 [ISBN 978-83-61558-98-9]
- Liszewska W., Care and Conservation of Chinese hanging scrolls in Polish collections, [w:] Proceedings of the Second International Conference of Polish and Chinese Art – China-Poland, Art and Cultural Heritage, Tainan 2014, s. 311-318
- Liszewska W., Problems of re-mounting and restoration of Chinese hanging scrolls. Local traditions versus globalization, “Art of the Orient” 2015, 4, s. 99-119
- Liszewska W., Tomaszewski J., Analysis and Conservation of Two Ethiopian Manuscripts on Parchment from the Collection of the University Library in Warsaw, [w:] Care and Conservation of Manuscripts 15, red. M. J. Driscoll, Copenhagen 2016, s. 183-202
- Liszewska W., Tomaszewski J., Wstępna analiza kodykologiczna, technologiczna i konserwatorska Pontyfikału Płockiego, [w:] Pontyfikał – odzyskana perła płockiego średniowiecza, red. D. Majewski, Płock 2016, s. 19-45, 141-156
- Liszewska W., Mroczkowska-Szerszeń M., Comparison of the potential use of Raman and Infrared Spectroscopies for analysis of parchment and historical parchment – preliminary report, [w:] Between Science and Art, red. M. Ciechańska, Warszawa 2016, 233-25
- Liszewska W., New methods of leafcasting in the conservation of historical parchments, ASP w Warszawie, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Warszawa 2017 [ISBN 978-83-65455-68-0, ISBN 978-83-942344-9-2]
- Liszewska W., Badania materiałów w analizie kodykologicznej i paleograficznej Pontificale Plocense I, [w:] Studia nad Pontificale Plocense I, XII/XIII w., red. H. Seweryniak i W. Liszewska, Bernardinum, Pelplin 2020, (w druku)
- Liszewska W., Stan zachowania a założenia ochrony konserwatorskiej pergaminowego rękopisu Pontificale Plocense I, XII/XIII w., [w:] Studia nad Pontificale Plocense I, XII/XIII w, red. H. Seweryniak i W. Liszewska, Bernardinum, Pelplin 2020, (w druku)
Publikacje popularnonaukowe i teksty w katalogach wystaw:
- Liszewska W., Cooperation between east and west in the conservation and safegaurding of tangible cultural heritage, [w:] Polish Society of Oriental Art. Report and Bibliography 2006 (2002)-2009, Warszawa 2010, s. 13-17
- Liszewska W., Tomaszewski J., Problematyka badań technologicznych oraz prac konserwatorskich XVI-wiecznych dokumentów na pergaminie ze zbiorów Archiwum i Muzeum Archidiecezjalnego w Białymstoku, [w:] Dziedzictwo do życia przywrócone… Podsumowanie konserwacji archiwaliów i muzealiów z XVI-XVIII w. ze zbiorów Archiwum i Muzeum Archidiecezjalnego w Białymstoku, Białystok 2013, s. 6-15
- Liszewska W., Tomaszewski J., Prace konserwatorskie nad zbiorem dokumentów Archiwum Diecezjalnego w Płocku w roku 2015, [w:] Historia Płocka w Pergaminie zapisana. Podsumowanie konserwacji archiwaliów ze zbiorów Archiwum Diecezjalnego w Płocku. Katalog wystawy listopad – grudzień 2015, Płock 2015, s. 3-14.
- Liszewska W., Problematyka konserwacji oraz przechowywania zabytkowych podłoży pergaminowych, [w:] Ochrona zbiorów muzealnych, archiwalnych i bibliotecznych. Problemy i zagrożenia związane z przechowywaniem kolekcji i obiektów zabytkowych, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2014, s. 27-32
- Liszewska W., Analysis and conservation of historical documents on parchment, [w:] Book and Paper Conservation-Restoration at the Academy of Fine Arts in Warsaw, Warszawa 2019, s. 51-54
- Liszewska W., Grenda-Kurmanow M., Macander-Majkowska G., Studio of graphic art and drawings conservation-restoration, [w:] Book and Paper Conservation-Restoration at the Academy of Fine Arts in Warsaw, Warszawa 2019, s. 31-33
- Liszewska W., Problematyka konserwacji i restauracji dokumentów z XIII I XIV wieku z Archiwum Pojoannickiego z Kłodzka, [w:] Ochrona koserwatorska średniowiecznych dokumentów z Archiwum Pojoannickiego w Kłodzku, katalog wystawy, Warszawa-Kłodzko 2020, s. 5-24
Projekty naukowe
- Ministerstwo Nauki (KBN) – badawczy projekt doktorski nr 1 H01 E005 516: Badania możliwości zastosowania i modyfikacji japońskich technik dublowania w konserwacji zabytkowych malowideł na jedwabiu i tkanin jedwabnych (1999-2002) – główny wykonawca projektu doktorskiego;
- Ministerstwo Nauki – badawczy projekt habilitacyjny nr N N105 139336: Opracowanie nowej metody uzupełniania ubytków, z użyciem mieszanek włókien kolagenowych i celulozowych, w konserwacji zabytkowych podłoży pergaminowych (2009-2012) – kierownik projektu;
- Ministerstwo Nauki (NCN) – projekt badawczy nr 2014/13/N/HS2/03118: Ochrona zabytków a etnobotanika. Badania wpływu zabiegów konserwatorskich na materiał genetyczny roślin w zabytkowych zielnikach – wykonawca – opiekun naukowy projektu doktorskiego (2014-2019);
- Arcadia Foundation (British Library), Polish Institute of World Art Studies – międzynarodowy projekt nr EAP 823: Digitisation and preservation of the manuscript collection of the Monastery of St Saviour in Old Jerusalem (2015-2017) – wykonawca;
- Narodowy Program Rozwoju Humanistyki – projekt badawczy nr 22H 17 034585: Przekład, edycja krytyczna i analiza treści Pontyfikału płockiego z XII wieku – wykonawca (2018-2020);
- Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie – projekt badań statutowych nr WKiRDS/8/S: Rozwój interdyscyplinarnych metod konserwacji i restauracji zabytkowego malarstwa, wykonanego z użyciem wodnych spoiw organicznych (wykonanych w technice temperowej, akwareli i gwaszu) na podłożach papierowych, jedwabnych i pergaminie (2008-2020) – kierownik projektu;
Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych
Wybrane referaty z ostatnich 10 lat:
- Liszewska W., Tomaszewski J., Conservation and restoration treatment of the 15th-century illuminated parchment manuscript of “Missale Vladislaviense”, konferencja międzynarodowa Care and conservation of manuscripts 12, University of Copenhagen (2010)
- Liszewska W., Aesthetics and Principles of Paper and Book Conservation-Restoration, konferencja międzynarodowa New Approaches to Book and Paper Conservation-Restoration, Horn (2010)
- Król J., Liszewska W., Żukowska G. Z., The non-destructive examinations of the illuminated manuscript on parchment „Testamentum Vetus” from the 1st half of the XIV century, konferencja Parchment and Leather Heritage. Conservation-Restoration, UMK Toruń (2011)
- Liszewska W., Tomaszewski J., Problems and questions connected with the conservation of 15th-century parchment codex “ Breviarium Vladislaviense”, konferencja Parchment and Leather Heritage. Conservation-Restoration, UMK Toruń (2011)
- Król J., Liszewska W., Sobucki W., Conservation of the fragment of XIV-century illuminated French Bible. Tests of the protein consolidants for the flaking lead pigments, konferencja międzynarodowa Care and conservation of manuscripts 13, University of Copenhagen (2011)
- Liszewska W., Tomaszewski J., Traditional Japanese methods and European conservation principles in the restoration of the kakemono scrolls from the collection of Muzem Azji i Pacyfiku in Warsaw, konferencja międzynarodowa The Art of Japan, Japanisms and Polish-Japanese Art Relations, Kraków 2012
- Liszewska W., Care and Conservation of Chinese hanging scrolls in Polish collections, konferencja międzynarodowa Second International Conference of Polish and Chinese Art – China-Poland, Art and Cultural Heritage, Tainan 2014
- Liszewska W., Tomaszewski J., Analysis and Conservation of Two Ethiopian Manuscripts on Parchment from the Collection of the University Library in Warsaw, konferencja międzynarodowa Care and Conservation of Manuscripts 15, University of Copenhagen (2015)
- W. Liszewska, Pontyfikał Płocki – wstępny opis stanu zachowania i problemów konserwatorskich, konferencja „Pontyfikał – odzyskana perła płockiego średniowiecza”, Muzeum Diecezjalne w Płocku (2015)
- W. Liszewska. E. Balicka-Witakowska, A Rare Syriac Manuscript in Danger: the Bi-lingual Lectionary in the Library of the St. Saviour Monastery in Old Jerusalem, konferencja międzynarodowa „XII Symposium Syriacum & X Congress of Arab-Christian Studies”, International College of St. Lorenzo of Brindisi, Rzym (Włochy) (2016)
- W. Liszewska, Zagadnienia związane z technologią wykonania i stanem zachowania XII – wiecznych „Perykop Ewangelicznych” ze zbiorów Archiwum Diecezjalnego w Płocku, konferencja „Ewangelistarz Płocki z XII wieku”, Zakład Badań nad Historią Kościoła w Starożytności w Instytucie Nauk Historycznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (2016)
- K. Klimkiewicz, W. Liszewska, Zakres badań technologicznych średniowiecznego rękopisu na pergaminie na przykładzie XIV-wiecznego zbioru tekstów kościelnych, konferencja „Książka i technologie w przeszłości i dziś”, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Polskie Towarzystwo Bibliologiczne Oddział Warszawski (2016)
- W. Liszewska, A. Zalewska, M. Iwanicka, K. Klimkiewicz (poster), Ocena żelatynizacji pergaminu w zabytkowych rękopisach, konferencja „Analiza chemiczna w ochronie zabytków”, XV Sympozjum Komitetu Chemii Analitycznej PAN, Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego i Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie, Warszawa, 3-4 grudnia 2015.
- W. Liszewska, J. Tomaszewski, Pergamin, atrament i rylec średniowiecznego skryby w Pontificale Plocense I, konferencja „Światła Pontyfikału…Święte, płockie średniowiecze”, Wyższe Seminarium Duchowne w Płocku (2019)
- W. Liszewska, What Fibre for Parchment Leafcasting? Comprehensive comparison of the calfskin and goatskin parchment fibres and the possibilities of their usage in the conservation of historic parchments, międzynarodowa konferencja XIVth IADA Congress, Warsaw (2019)
Międzynarodowe i krajowe nagrody za działalność artystyczną oraz naukową
- Wyróżnienie Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków za pracę doktorską (2003);
- Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne oraz zaangażowanie w sprawy Uczelni (2007);
- Odznaczenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2015);
- Srebrna odznaka Ministra Kultury „Za opiekę nad zabytkami” (2020)
Prowadzone prace magisterskie i przewody doktorskie
- Promotor pracy doktorskiej mgr Magdaleny Grendy-Kurmanow w ramach projektu PRELUDIUM: Ochrona zabytków a etnobotanika. Badania wpływu zabiegów konserwatorskich na materiał genetyczny roślin w zabytkowych zielnikach, finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki (nr 2014/13/N/HS2/03118 (w toku)
- Promotor wielokrotnie wyróżnionych prac magisterskich w zakresie konserwacji i restauracji dzieł sztuki (wyróżnienia rektorskie, udziały w Coming Out Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie, nagroda Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków) – wybór z lat 2015-2019:
- Promotor pracy magisterskiej – część praktyczna: Tamara Obłamska-Rozmus, „Konserwacja i restauracja rękopisu arabskiego Traktaty o składni arabskiej ze zbiorów Gabinetu Rękopisów Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego nr. inw. Nabytków 114” (2015) [wyróżnienie, udział w Coming Out Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie 2015]
- Promotor pracy magisterskiej – część praktyczna: Maciej Wieczorek, „Konserwacja dwóch cykli rycin: Orlando Furioso di M. Lodovico Ariosto, […] et di nove figure adornato, […] in Venetia, Apresso Vincezo Valgrisi 1565; La Gireusaleme Liberata di Torquato Tasso, con le Figure di Bernardo Castello, In Genova 1590; skupionych w albumie sztucznym ze zbiorów Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego” (2015)
- Promotor pracy magisterskiej – część praktyczna: Małgorzata Grzelec, „Konserwacja i restauracja trzech wyklejanych piórami akwarel autorstwa Michała Rymkiewicza; 1848, ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, o nr inw. SZT 2985, SZT 2986, SZT 2987” (2016) [wyróżnienie]
- Promotor pracy magisterskiej – część praktyczna: Kinga Klimkiewicz, „Problematyka konserwacji i restauracji czternastowiecznego pergaminowego manuskryptu Vitae et verba pat rum ze zbiorów Biblioteki im. Biskupa Jana Bernarda Szlagi w Pelplinie”. (2017) [praca nagrodzona przez Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków]
- Promotor pracy magisterskiej – część praktyczna: Maria Skarżyńska, „Konserwacja i restauracja chińskiej mapy astronomicznej ze zbiorów Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie” (2017)
- Promotor pracy magisterskiej – część praktyczna: Magdalena Szymańska, „Zagadnienia związane z ochroną konserwatorską pięciu, jawajskich lalek teatru cieni wayang kulit z kolekcji Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie” (2018) [udział w Coming Out Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie 2018]
- Promotor pracy magisterskiej – część praktyczna: Monika Dzik, „Zagadnienia związane z ochroną konserwatorską zabytkowego zwoju Tory z kolekcji Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie” (2019) [udział w Coming Out Najlepsze Dyplomy ASP w Warszawie]
- Promotor pracy magisterskiej – część teoretyczna: Tamara Obłamska-Rozmus, „Problematyka uzupełniania ubytków w papierach arabskich na przykładzie prac konserwatorskich zabytkowego rękopisu arabskiego Traktaty o składni arabskiej ze zbiorów Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego” (2015).
- Promotor pracy magisterskiej – część teoretyczna: Małgorzata Grzelec, „Problematyka konserwacji i restauracji piór w obiektach zabytkowych” (2016)
- Promotor pracy magisterskiej – część teoretyczna: Kinga Klimkiewicz, „ Metody przechowywania a stan zachowania pergaminowych rękopisów ze zbiorów im. Biskupa Jana Bernarda Szlagi w Pelplinie” (2017)
- Promotor pracy magisterskiej – część teoretyczna: Magdalena Szymańska, „Badanie wpływu tlenku grafenu (GO) na wybrane właściwości fizyczne i chemiczne papieru” (2018)
- Promotor pracy magisterskiej – część teoretyczna: Monika Dzik, „Uelastycznienie pergaminu jako problem konserwatorski” (2019)
Wystawy
- Wystawa „Podsumowanie konserwacji archiwaliów i muzealiów z XVI-XVIII w. ze zborów Archiwum i Muzeum Archidiecezjalnego w Białymstoku”, Białystok, 05 grudnia – 30 grudnia 2013 (współudział w wystawie i opracowaniu katalogu).
- Wystawa “Historia Płocka w pergaminie zapisana”, Muzeum Diecezjalne w Płocku, 27 listopad- 13 grudzień 2014 (współudział w wystawie ).
- Wystawa “Historia Płocka w pergaminie zapisana, część II”, Muzeum Diecezjalne w Płocku, 30 listopad – 15 grudzień 2015 (współudział w wystawie i opracowaniu katalogu).
- Indywidualna wystawa autorskich prac konserwatorskich i dokumentacyjnych: „Uchronić przed czasem”, Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju, 30 wrzesień – 15 grudzień 2015 (opracowanie scenariusza wystawy, indywidualna prezentacja własnego dorobku).
- Wystawa konserwatorska „70-lat Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie (1947-2017)”, maj-czerwiec 2017 (współudział).
- Wystawa konserwatorska „Konserwacja Archiwum Pojoannickiego w Kłodzku XIII-XIV w.” w ramach III Kłodzkiej Nocy Kościołów, Kłodzko (2018) – współudział.
- Wystawa konserwatorska „Konserwacja 33 pergaminów z XIV wieku” w ramach IV Kłodzkiej Nocy Kościołów, Kłodzko (2019) – współudział
- Wystawa „Pontyfikał Płocki w badaniach i konserwacji” w Muzeum Diecezjalnym w Płocku (listopad -grudzień 2019) – opracowanie scenariusza i współudział.
- Wystawa „Ochrona konserwatorska średniowiecznych dokumentów z Archiwum Pojoannickiego w Kłodzku, Warszawa-Kłodzko (2020) – opracowanie katalogu i współudział w wystawie.
-
Stopień naukowy
-
Wydział