Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

Absolwent Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Od 2012 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym na WKiRDS w Katedrze Technik i Technologii Malarstwa Sztalugowego. Prowadzi zajęcia w Pracowni Technologii i Pracowni Kopii XVII-XIX w. Stopień naukowy doktora uzyskał w 2018 r. za pracę Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne. Praca ta została nagrodzona przez Generalnego Konserwatora Zabytków oraz Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków w konkursie na najlepsze prace doktorskie.

Laureat Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców w 2025 roku

Kierował projektem badawczym z Narodowego Centrum Nauki. Autor licznych artykułów naukowych poświęconych problemom dawnych technik malarskich. Swoje prace badawcze przedstawia na wielu międzynarodowych i ogólnopolskich  konferencjach naukowych.

Poza pracą na uczelni zajmuje się konserwacją zabytków, malarstwem sztalugowym i ściennym oraz wykonywaniem kopii obrazów. Specjalizuje się w rekonstrukcjach malowideł. Wykonał malowidła do kościoła pw. św. Anny w Warszawie, kościoła Wszystkich Świętych w Warszawie, kościołów pw. Św. Jana Chrzciciela w Cegłowie oraz Odrzechowej, Muzeum Pałacu Jana III w Wilanowie oraz kopie dla Państwowego Instytutu Wydawniczego i Muzeum Narodowego w Warszawie.

Wykonuje obrazy i kopie do produkcji filmowych m.in. kopie obrazów Władysława Strzemińskiego do filmu „Powidoki” w reżyserii Andrzeja Wajdy oraz filmu „Kos” reż. Paweł Maślona. Jest również autorem obrazów do serialu „1670”.

Brał udział w kilkunastu wystawach zbiorowych. Miał kilka wystaw indywidualnych m.in. Ewangelia wg. Mateuszaw „Konduktorownia. Regionalna Zachęta Sztuk Pięknych w Częstochowie”.

Dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne i sześciokrotny stypendysta Prezydenta Miasta Częstochowy. W 2015 r. otrzymał Nagrodę Rektorską.

Członek międzynarodowej grupy badawczej RRR Network.

Lista ważniejszych dzieł konserwatorsko-restauratorskich

  • Projekt badawczo-konserwatorski obrazu ołtarzowego Józefa Buchbindera „Przemienienie Pańskie”, 1908 r., 157×81 cm, technika olejna na płótnie, Parafia rzymsko-katolicka w Cegłowie pw. św. Jana Chrzciciela i św. Andrzeja Apostoła Plac Anny Jagiellonki 21 05-319 Cegłów, wrzesień 2021–kwiecień 2022.
  • Kierowanie zespołem, który wykonał kopie 14 obrazów olejnych na płótnie przedstawiających portrety rodu Radziwiłłów na potrzeby ekspozycji stałej w Muzeum, Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej, ul. Warszawska 12, 21-500 Biała Podlaska, wrzesień–grudzień 2021.
  • Rekonstrukcje zniszczonych skrzydeł ołtarza Lazarusa w ramach projektu konserwatorskiego pt. Dopełnienie całości dekoracji malarskiej „Ołtarza Lazarusa”, rewersy skrzydeł ołtarza głównego, prawe skrzydło ze scenami „Kazania” i „Ścięcia”, lewe skrzydło ze scenami „Narodzin” i „Uczty”, Parafia rzymsko-katolicka w Cegłowie pw. św. Jana Chrzciciela i św. Andrzeja Apostoła Plac Anny Jagiellonki 21 05-319 Cegłów, październik 2020–marzec 2021.
  • 2020: Kopia obrazu Romana Kramsztyka „Portret Jana Lechonia” wykonana dla Państwowego Instytutu Wydawniczego, 97×70 cm.
  • 2019–20: Rekonstrukcja technologiczna trzech wielkoformatowych obrazów ołtarzowych z Kościoła Wszystkich Świętych w Warszawie: Komunia Św. Stanisława Kostki, ol./pł., śr. 159 cm; Zbawiciel na Krzyżu, ol./pł., 251×457 cm; Komunia Apostołów, ol./pł., 200×300 cm. Rekonstrukcje obrazów wykonano w ramach projektu „Rewitalizacja zabytkowego Kościoła pw. Wszystkich Świętych w Warszawie dla zachowania dziedzictwa kulturowego i poprawy dostępności do zasobów kultury” jest to projekt dofinansowywany przez Unię Europejską z PROGRAMU OPERACYJNEGO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014-2020. PRIORYTET: VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury.
  • 2019: Konserwacja obrazu Masakra na Wawrze, Wacław Piotrowski, 1961 r., Muzeum Niepodległości w Warszawie. Muzeum wraz Fundacją na Rzecz Wielkich Historii oraz Urzędem Dzielnicy Wawer zaprezentowało obraz na wystawie w Wawerskim Centrum Historii „Murowanka”. Skład zespołu: Łukasz Wojtowicz, Maria Liadis.
  • 2018: Wykonanie obrazu Ścięcie Jana Chrzciciela w manierze Juliana Pankiewicza, do ołtarza głównego w Kościele p.w. Św. Jana Chrzciciela w Odrzechowej technika olejna, deska topolowa, 140x 100 cm.
  • 2018: Wykonanie portretów czterech świętych ojców Filipinów do ołtarzy bocznych w Oratorium św. Filipa Neri w Londynie.
  • 2018: Wykonanie malowanych elementów scenografii (pastiszy obrazów Jana Matejki
    i chorągwi z obrazu „Kazanie Piotra Skargi” i „Rejtan”) do projektu „Historia
    w ożywionych obrazach” wyprodukowanego przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
  • 2017: Wykonanie projektu kolorystycznego i realizacja polichromii na antycznej rzeźbie przedstawiającej „Dianę boginie łowów” na potrzeby ekspozycyjne Galerii Starożytnej Muzeum Narodowego Warszawie
  • 2017: Wykonanie analizy technologicznej i oceny stanu zachowania obrazu Erny Rosenstein „Odezwa” na potrzeby wystawy „Documenta 14” w Kassel.
  • 2016: Wykonanie kopii 12 obrazów Władysława Strzemińskiego z cyklu „Powidoki światła” do filmu „Powidoki” w reżyserii Andrzeja Wajdy.
  • 2016: Wykonanie 12 kopii technologicznych i rekonstrukcji 4 miniatur na pergaminie ze scenami z życia Mojżesza i Józefa Egipskiego z sekretarzyka Jana III Sobieskiego, wymiary ok. 8,5x 14,5 cm miejsce realizacji: Muzeum Pałacu Jana III w Wilanowie.
  • 2015: konserwacja 20 obiektów muzealnych (obiekty na papierze, monety, medale, płaskorzeźby, obiekty szklane) z Muzeum Niepodległości na wystawę pt. „Orzeł Biały”.
  • 2015: Praca przy konserwacji malowideł w Sali Uczt w Muzeum Pałacu Króla Jana III
    w Wilanowie, wykonanie projektów i rekonstrukcji fragmentów malowideł na ścianach płn., płd., praca w zespole w firmie „Modulus” Marcin Chmielewski
  • 2015: Konserwacja pamiątkowego krucyfiksu Adama Majewskiego z więzienia w X Pawilonie Cytadeli Warszawskiej, wys. 30 cm, chleb, drewno, (współpraca Łukasz Wojtowicz).
  • 2015: Wykonanie skrzyniowej oprawy konserwatorskiej do obrazu „Portret młodzieńca”, nr.inw. ŁKr 1323 wykonane w technice pastelu na pergaminie dla Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.
  • 2014: Projekt i wykonanie rekonstrukcji zaginionego obrazu „Matki Boskiej Sokalskiej” do Kościoła Akademickiego św. Anny w Warszawie, tempera na desce cedrowej, 60 x 80 cm.
  • 2013–14: Praca przy konserwacji malowideł Jerzego Eleuthera Siemiginowskiego w Pokoju Cichym w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, praca w zespole w firmie „Maciej Baran Konserwacja Zabytów”.
  • 2012: Wykonanie projektu zaginionej ramy do obrazu Pietera Nasona Portret młodego mężczyzny, Muzeum Narodowe w Warszawie.
  • 2011–12: Praca przy konserwacji plafonu w Pokoju Holenderskim w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, praca w zespole w firmie „Maciej Baran Konserwacja Zabytów”.
  • 2010–11: Praca przy konserwacji malowideł Jerzego Eleuthera Siemiginowskiego w gabinecie Al fresco w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, praca w zespole w firmie „Maciej Baran Konserwacja Zabytów”.

Lista ważniejszych publikacji

  • Bastek G., Jasiński M., Imitar bene le cose naturali według Caravaggia i caravaggionistów, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria, nr 6(42), Warszawa 2022 (przyjęte do publikacji).
  • Jasiński M., Techniki malarskie caravaggionistów. Badania obrazów z polskich zbiorów muzealnych, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2021.
  • Jasiński M., Paleta i techniki malarskie caravaggionistów – badania na przekrojach warstw malarskich [w:] 75-lecie WKIRDS, red. P. Szymor Warszawa 2022 [przyjęte do publikacji].
  • Jasiński M., Petrus M., Malowane rewersy skrzydeł Ołtarza Lazarusa – próba rekonstrukcji zniszczonych kwater z kościoła pw. św. Jana Chrzciciela i św. Andrzeja Apostoła w Cegłowie [w:] Kultura i sztuka perspektywy badawcze, Lublin 2022, s.
  • Jasiński M., Problematyka rekonstrukcji malarskiego wystroju wnętrz na przykładzie obrazów ołtarzowych z kościoła pw. Wszystkich Świętych w Warszawie [w:] Kultura i sztuka perspektywy badawcze, red. J. Jędrzejewska, A. Danielewska, Lublin 2021, s. 61- 89.
  • Jasiński, M., Analiza technologiczna obrazu Sąd Midasa ze zbiorów Muzeum Lubelskiego w Lublinie – porównanie z warsztatem Gerrita van Honthorsta i innych caravaggionistów utrechckich, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty Malarza rzeźbiarza architekta, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń 2021, s. 123-138.
  • Jasiński M., Rewolucja caravaggionistyczna w sposobie budowania obrazu [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty Malarza rzeźbiarza architekta, red. E. Doleżyńska-Sewerniak t.1, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2020, s. 77-96.
  • Jasiński M., The Painting Techniques and Technology of Caravaggio’s Followers [w:] ICAR International Journal of Young Conservators and Restores of Works of Art, nr.3, 2019, s. 47-61.
  • Jasiński M., Cecco del Caravaggio’s Martyrdom of Saint Sebastian. An Investigation into Caravaggisti painting technique [w:] International Journal of Conservation Science, vol. 10, issue 2, 2019, s. 271–278.
  • Jasiński M., Legacy of Caravaggio in Naples – technological study [w:] Honoring the past, looking into the future, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2018, s. 99–116.
  • Jasiński M., Nowosielski J., Badania nad podobraziami malarskimi caravaggionistów w oparciu o obrazy z polskich kolekcji muzealnych, Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, nr.48, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2018.
  • Projekt (wspólnie z prof. Jerzym Nowosielskim, dr hab. Danutą Stępień prof. ASP, st.wykł. Anną Zalewską Falińską) i opracowanie graficzne katalogu (wspólnie z Marcinem Petrusem) do wystawy Sztuka na chwałę Boga, liczba stron 28, nr. ISBN 978-83-949875-2-7, „AB DRUK” 2018.
  • Jasiński M., The canvases used by Caravaggisti and preparation of the ground layer – research based on the paintings in Polish collections [w:] 3rd International Student Conference of Conservation and Restoration of Works of Art, 17-19 marzec, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, s. 127–136.
  • Jasiński M., Sen św. Józefa, Spotkania z Zabytkami, nr.11–12, 2015, s. 53–55.
  • Jasiński M., Jeżewska E., Badania technologiczne obrazu Św. Piotr w modlitwie – przykład wczesnego zastosowania żółcieni neapolitańskiej w malarstwie sztalugowym, ASPIRACJE– pismo warszawskich uczelni artystycznych, nr. 3 (41) 2015, s. 60–64.
  • Nowosielski J., Jasiński M., Trompe l’oeil ze zbiorów pałacu w Nieborowie. Rekonstrukcja iluzjonistycznego charakteru malowidła w kopii obrazu Pietera Nasona [w:] Nieborów i Arkadia – 70 lat Muzeum. Księga Pamiątkowa (red.) Regina Gromacka, Muzeum w Arkadii i Nieborowie 2015, s. 192–201.
  • Jasiński M., Badania dwóch obrazów Jana Lievensa: Młody mężczyzna zapalający żagiew, 1625; Młody mężczyzna z fajką dmuchający na żar, 1625; ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa 2015.
  • Jasiński, Caravagaggisti painitings in Polish collection. Technological research, [w:] „ChemCH2014 3rd International Congress on Chemistry for Cultural Heritage, Vienna 1-5 July 2014”, (red. Rita Wiesinger, Manfred Schreiner), Vienna 2014,
    s. 283–287.
  • Jasinski M., Współczesne drewniane podłoża malarskie a końcowe efekty w kopii malarskiej [w:] „Drewno zabytkowe: badania i konserwacja w XXI wieku”, (red.) Robert Piaseczny, Warszawa 2013, s. 89–91.
  • Jasinski M., Portret w iluzjonistycznej ramie, Spotkania z zabytkami, nr. 1-2, 2013, s. 7–9.
  • Jasinski M., Kopia obrazu Pietera Nasona „Portret młodego mężczyzny” oraz rekonstrukcja zaginionej ramy. Zagadnienie portretu w iluzjonistycznej ramie oraz problem techniki i technologii obrazów holenderskich i flamandzkich na podobraziach drewnianych [w:] „Studia i materiały konferencji naukowej studentów Konserwacji
    i Restauracji Dzieł Sztuki”, t. 1, Kraków 2011, s. 33–44.
  • Projekt (wspólnie z prof. Jerzym Nowosielskim i dr hab. Danutą Stępień) i wykonanie katalogu do wystawy Międzyuczelnianego pleneru Studziana Poświętne 2014, liczba stron 24, nr. ISBN 978-83-63594-69-5, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 2015.

Projekty naukowe i artystyczne

  • Główny wykonawca projektu badawczego pt. „Techniki malarskie wybranych artystów polskich działających w latach 1860–1939”, zrealizowany w ramach grantów dla młodych naukowców finansowanych przez MNiSW.

Czas realizacji:  X 2019 – II 2020.

  • Główny wykonawca projektu badawczego pt. „Badania technologiczne obrazów Józefa Buchbindera (1839-1909)” zrealizowanego w ramach badań statutowych „Zastosowanie innowacyjnych środków w dokumentacji, badaniach i konserwacji obiektów zabytkowych” (kierownik badań dr Rafał Nijak).

Czas realizacji:  X 2019 – II 2020.

  • Główny wykonawca projektu badawczego pt., „Wpływ caravaggionizmu na malarstwo krajów północnej Europy – badania nad techniką malarską finansowanego” zrealizowany w ramach grantów dla młodych naukowców finansowanych przez MNiSW.

Czas realizacji:  IX 2018 – IV 2019.

  • Główny wykonawca projektu badawczego pt. „Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne”, grant naukowy
    z Narodowego Centrum Nauki, Preludium V, nr. 2013/09/N/HS2/02116, opiekun naukowy prof. Jerzy Nowosielski,

Czas realizacji:  II 2014 – II 2017.

  • Udział w projekcie badawczym pt. WIEDZA O DAWNYCH TECHNIKACH MALARSKICH W ASPEKCIE ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU (kierownik zadania badawczego –dr hab. Danuta Stępień prof. ASP). W ramach projektu wykonałem zadanie badawcze pt. Badania nad warsztatem malarskim Johanna Carla Lotha

Czas realizacji:  X 2016 – II 2017.

  • Udział w projekcie badawczo–rozwojowym finansowanym przez NCBiR, Opracowanie dokumentacji konserwatorskiej dotyczącej wzmacniania struktur obiektów zabytkowych o spudrowanej warstwie malarskiej za pomocą ultradźwięków i próżni (NR17000106),

Czas realizacji:  IV – XVII 2012.

Konferencje i wystąpienia

  1. Referat Jasiński M., Petrus M., Malowane rewersy skrzydeł Ołtarza Lazarusa – próba rekonstrukcji zniszczonych kwater z kościoła pw. św. Jana Chrzciciela i św. Andrzeja Apostoła w Cegłowie, XIV Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa TYGIEL 2022, „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, konferencja Lublin/online, 24-27 marca 2022.
  2. Referat Jasiński M., Problematyka rekonstrukcji malowideł sztalugowych na przykładzie obrazów z kościoła pw. Wszystkich Świętych w Warszawie, XIII Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa TYGIEL 2022, „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, konferencja Lublin/online 25-28 marca 2021 r.
  3. Referat Jasiński M., Use of coloured grounds in Caravaggisti painting technique on an example of Cecco del Caravaggio’s Martyrdom of Saint Sebastian, wystapienie na międzynarodowej konferencji Discovering Artists’ Grounds 1550-1700 MoCMA Conference, University of Copenhagen, 13-14 czerwiec 2019
  4. Poster Jasiński M., Badania fizykochemiczne obrazów Johanna Carla Lotha – rozpoznanie warsztatu weneckiego caravaggionisty, ”Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków XVIII”, 6–7 grudnia 2018.
  5. Referat Jasiński M., Utrecht Caravaggisti Painting Technique through the study of X-ray, XRF and SEM-EDS Analyses na międzynarodowej konferencji “6th Meeting 'X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage”, Uniwerystet Jagieloński, Wydział Chemii, 19-21maj 2018.
  6. Referat Jasiński M., Rewolucja caravaggionistyczna w sposobie budowania obrazu na konferencji „Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza, architekta…”, UMK W Toruniu, październik 2017.
    Poster na konferencji „CaRE 2017! Conservation and Restoration Conference”, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 11–12 maja 2017.
  7. Referat Painting technique and technology of followers of Caravaggio na sympozjum doktorantów „The Ulrich Schiessl PhD Colloquium”, Litomyšl, 24–25 kwietnia 2017.
  8. Poster Interdyscyplinarne badania nad techniką i technologią obrazu Cecco del Caravaggio Męczeństwo św. Sebastiana, na konferencji ”Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków XVI”, 1–2 grudnia 2016.
  9. Poster X-ray Diagnostic on Caravaggesques Paintings: A presentation of research, na konferencji „6th Meeting 'X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage”, 19-21 maj 2016, Kraków.
  10. Referat Canvases used by Caravagesques and preparation of the gesso layers – research based on paintings in Polish collections, „3rd International Student Conference of Conservation and Restoration of Works of Art”, WKRiDS, ASP w Krakowie, 17-19 marca 2016.
  11. Poster Jasiński M., Wantuch–Jarkiewicz K., Wachowiak M., Paleta malarska neapolitańskich caravaggionistów – wykorzystanie przenośnego aparatu XRF do uzyskania wstępnych wyników badań składu warstwy malarskiej, poster na konferencji „Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków 2015”, 3–4 grudnia 2015
  12. Referat Jasiński M., Badania analityczne i historyczne jako niezbędny i nierozłączny element w poznaniu technik malarskich – ich wykorzystanie w kształceniu przyszłych konserwatorów dzieł sztuki, wystąpienie na interdyscyplinarnej konferencja naukowej „Talenty 2015”, 27-29 listopada, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
  13. Poster na wystawie towarzyszącej IIC 2015 Student & Emerging Conservator Conference – Making the transition Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 15–17 października 2015. Referat na „Festiwalu Nauki 2015” p.t. Jak zostać caravaggionistą – kilka praktycznych porad techniczno-technologicznych, 26 wrzesień 2015, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
  14. Poster na wystawie „MIK POLSKA SZTUKA KONSERWACJI” w Pałacu Sztuki w Krakowie, dotyczący projektu pt. „Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne”, 05.03 – 29.03. 2015.
  15. Referat Jasiński M., Interdysplinarne badania nad techniką i technologią obrazu „Madonna z Dzieciątkiem i św. Anną” Antiveduto Gramatica ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, na konferencji „Sztuka Konserwacji 2015” w Muzeum Techniki w Warszawie 17 kwietnia 2015
  16. Poster na wystawie Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie p.t. „Między sztuką a nauką”, dotyczący projektu pt. „Technika i technologia obrazów caravaggionistów w oparciu o polskie zbiory muzealne”, 1–30 październik 2014.
  17. Wystąpienie i poster na międzynarodowej konferencji „ChemCH2014 3rd International Congress on Chemistry for Cultural Heritage”, Tytuł posteru: Caravaggisti Paintings in Polish Collection Technological Research, Wiedeń, 1–5 lipiec 2014.
    Współczesne drewniane podłoża malarskie a końcowe efekty w kopii malarskiej, poster na konferencji p.t. „Drewno zabytkowe: badania i konserwacja w XXI wieku” organizowanej przez ICOM-CC, MNW i ASP w Warszawie, listopad 2013.
  18. Portret młodego mężczyzny” Pietera Nasona, jako przykład portretu w iluzyjnej ramie. Zagadnienia techniki i technologii malarstwa siedemnastowiecznej Holandii.” wykład otwarty w ramach wystawy „COMING OUT – najlepsze dyplomy ASP w Warszawie”, listopad 2012.
  19. Referat Jasiński M., Kopia obrazu Pietera Nasona „Portret młodego mężczyzny” oraz rekonstrukcja zaginionej ramy. Zagadnienie portretu w iluzjonistycznej ramie oraz problem techniki i technologii obrazów holenderskich i flamandzkich na podobraziach drewnianych, I Międzynarodowa Konferencja Studentów na ASP w Krakowie, maj 2011.