-
Moduł I. Edukacja i promocja dziedzictwa kulturowego objętego ochroną konserwatorską, czyli jak kształtować świadomość społeczną. Promocja miejsca/regionu poprzez zabytki.
- Wartości wizerunkowe w świetle dzieł sztuki.
- Strategie promocyjne.
- Specyfika mediów lokalnych i ogólnokrajowych.
- Jak napisać profilowaną informację prasową i zainteresować media?
- Media społecznościowe czy tradycyjne?
- Niestandardowa reklama czy retro postery?
- Jak oddziaływać na otoczenie?
- Komunikacja – jak przyciągnąć publiczność/odbiorców?
- Turystyka nośnikiem specyficznego dialogu międzykulturowego.
- Aspekty tożsamościowe dziedzictwa kultury a emocje człowieka.
- Przygotowanie i realizacja wystaw z uwzględnieniem aspektów konserwatorskich.
-
Moduł II Związki kultury i nauki z konserwacją. Etyka, teoria i filozofia ochrony dziedzictwa sztuk wizualnych w świetle społeczno-ekonomicznym.
- Co i dlaczego chronimy i konserwujemy. Ewolucja myśli i zmiany w ochronie dziedzictwa sztuk wizualnych. Dziedzictwo jako podmiot i przedmiot współczesnej ochrony.
- Aktualizacja ekonomiczno-społeczna współczesnej teorii konserwacji i restauracji dziedzictwa sztuk wizualnych.
- Znaczenie norm i etyki konserwatorskiej. Kodeksy postępowania konserwatorskiego w działaniu.
- Etos ochrony zabytków i współczesnych dóbr kultury jako zbiór pozytywnych norm.
- Wartościowanie w systemie kompleksu wartości artystyczno-estetycznych dzieła i społeczno-ekonomicznych.
- Edukacja i uwrażliwienie społeczne głównym napędem zrozumienia, czym jest „dobro kultury” i jaką ma rolę społeczno-ekonomiczną.
- Jak przedstawiać specyfikę działań konserwatorskich, aby przestała być problemem?
- Hipokratejska zasada „przede wszystkim nie szkodzić” w ewolucji praktyk konserwatorskich.
- Konserwacja jako główne narzędzie ochrony w praktyce muzealnej.
- Rozpoznawanie oryginału, replik, kopii. Zagadnienia badania autentyczności i zapobieganie fałszerstwom.
- „Produkowanie zabytków” w kontekście społecznym i jego pokłosie.
- Czym jest „konserwatorski fałsz” niszczący zabytek?
- Rekonstrukcja, retrowersja a odbudowa tkanki zabytkowej.
- Ochrona i konserwacja sztuki autograficznej (w tradycyjnych dyscyplinach) versus sztuki allograficznej (opartej na czasie).
- Etyczne zasady zachowania i postępowania konserwatorskiego w odniesieniu do sztuki dawnej oraz filary nowych rozwiązań dla sztuki nowoczesnej i współczesnej.
- Doświadczenie muzealne w XXI wieku w opiece nad sztuką nowoczesną i współczesną. Podstawy racjonalnej akwizycji utworów do kolekcji.
- Relacje cen na rynku sztuki z wartościowaniem w kolekcjonerstwie.
- Charakterystyka dziedzictwa dzieł sztuki w kontekście wizerunkowym regionu.
- Aktualizacja zasad ochrony i konserwacji w świetle zrównoważonej konserwacji: jak uwzględnić zrównoważone praktyki w zarządzaniu konserwacją sztuki.
-
Moduł III Model zarządzania zespołami i poszczególnymi etapami działań, czyli jak ratować założenia twórców chronionych zabytków z wykorzystaniem nowoczesnej technologii.
czyli jak ratować założenia twórców chronionych zabytków z wykorzystaniem nowoczesnej technologii.
- Specyfika działania konserwatora a plac budowy.
- Struktura zarządzania i efektywność eksperckich środków zaradczych.
- Innowacyjność podejmowanego działania w świetle prawa.
- Restauracja, renowacja, rewitalizacja, konserwacja i rewaloryzacja.
- Adaptacje obiektów zabytkowych i ich funkcjonalność.
- Jak kierować zespołem i go motywować.
- Zasady opracowywania planów architektonicznych i urbanistycznych w konserwacji.
- Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i strefa ochrony konserwatorskiej.
- Postępowanie administracyjne.
- Prawo zamówień publicznych.
- Pozyskiwanie funduszy.
- Plan finansowy.
-
Moduł IV Zarządzanie nie tylko kryzysowe dziedzictwem kulturowym objętym ochroną konserwatorską.
- Czym jest ochrona zabytków i jakie niesie konsekwencje administracyjne?
- Zarządzania dziedzictwem kulturowym jako problem regionu.
- Budowanie zespołu kryzysowego/eksperckiego.
- Na czym polega szybka reakcja w świetle powstałej ekspertyzy.
- Diagnostyka i analiza ryzyka istnienia dzieł sztuki i dóbr kultury.
- Katastrofy naturalne, zmiany klimatyczne.
- Akty wandalizmu, konflikty zbrojne.
- Inne zagrożenia dla dziedzictwa kulturowego.
- Prewencja (światło, wilgoć, szkodniki).
- Zarządzanie kolekcjami, dokumentacja i katalogowanie.
- Bezpieczne przechowywanie dzieł sztuki.
- Zarządzanie ryzykiem (transport).
- Nauka i ewaluacja na zakończenie działań kryzysowych.
- Ubezpieczenie i ochrona prawna zabytków.
-
Moduł V Prawne ramy działalności twórczej i ochrony dziedzictwa kulturowego.
V.1. Prawno-autorskie podstawy twórczości.
- Co jest utworem i jakie utwory podlegają ochronie?
- Opracowanie, inspiracja, konserwacja, kopia, replika, rekonstrukcja.
- Komu przysługują autorskie prawa osobiste i majątkowe?
- Dozwolony użytek chronionych utworów.
- Monopol twórcy i korzystanie z utworu przez innych.
- Zawieranie umów przeniesienia praw autorskich i umów licencyjnych.
- Plagiat
- Handel sztuką, a prawa twórcy.
- Wywóz dzieł sztuki za granicę.
- Prawne aspekty kolekcjonerstwa.
V.2. Ochrona prawna dziedzictwa kulturowego
- Co jest zabytkiem i czy może być nim współczesne dzieło sztuki.
- Ochrona i opieka nad zabytkami, rola służb konserwatorskich i właścicieli.
- Wpis do rejestru i skreślenie z niego zabytków nieruchomych i ruchomych.
- Pomnik Historii, wpis na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO.
- Dziedzictwo niematerialne i dorobek kultury tradycyjnej.
- Muzea i muzealia.
- Prawne aspekty konserwacji dzieł sztuki.
- Organizacja rynku sztuki.
- Kradzieże dzieł sztuki i warunki prawne ich odzyskiwania.
- Restytucja dóbr kultury zrabowanych w czasie wojny.
-
Moduł VI Jednostki administracji publicznej strażnikami dóbr kultury.
- Jak stać się liderem zespołu?
- Modele zarządzania.
- Co to jest zespół „kompetencji” i jak go powołać?
- Operacyjne zarządzanie podzespołami (team leader).
- Nadzór nad realizacją.
- Wolontariat – jak wykorzystać ten potencjał?
- Formy finansowania projektów.
- Integracja jako ważny element współpracy.
- Jak rozwijać odpowiedzialność i kreatywność grupy?
- Zarządzanie.
- Sztuczna inteligencja zaprzęgnięta do działań konserwatorskich.
- Wpływ dziedzictwa na kształt poczucia sensu życia we współczesnych społeczeństwach zachodnioeuropejskich.
-
Moduł VII Marketing, Pozyskiwanie funduszy, czyli “money makes the project goes around”.
czyli “money makes the project goes around”.
- Przemysły kreatywne i przemysły kultury w perspektywie ekonomii i rozwoju regionalnego: jak przez ekonomistów jest postrzegana kultura, jaką rolę ona pełni w rozwoju regionalnym, jakie są wzajemne powiązania pomiędzy sferą kultury a biznesem, jak można mierzyć oddziaływanie kultury na gospodarkę z perspektywy mikroekonomicznej.
- Kreatywność i techniki kreatywne. Metodyki kreatywnego rozwiązywania problemów i pokazanie jak takie metodyki jak np. design thinking mogą pomóc w identyfikowaniu problemów, planowaniu innowacji lub przebudowaniu procesów w organizacji.
- Zarządzanie projektem – przegląd technik zarządzania projektem, uwzględniający cykl życia projektu, wskazanie jakie rozwiązania technologiczne (aplikacje mobilne) można wykorzystać w metodyce zarządzania projektem. Dostosowanie struktury organizacyjnie do projektów i wynikających z tego wyzwań oraz aspektach zarządzania zespołem projektowym.
- Analiza finansowa i przygotowanie studium wykonalności – jednym z załączników do wniosku o dofinansowanie projektów infrastrukturalnych (w tym rewitalizacji i modernizacja) jest studium wykonalności. Struktura i metodyka pracy nad studium wykonalności, przygotowanie analizy finansowej i analizy ekonomicznej dla projektu infrastrukturalnego.
- Fundraising – zasady poszukiwania środków publicznych na realizację projektów, uwarunkowania pozyskiwania środków, wybrane problemy związane z pracą nad wnioskiem o dofinansowanie i zarządzaniem projektem finansowanym ze środków publicznych.
- Budowanie strategii marketingowej i planu marketingowego – warsztat poświęcony budowaniu marketingowej orientacji w organizacji. Marketing to znacznie, zacznie więcej niż tylko reklama. Analiza potrzeb, budowania persony klienta, analizy ścieżki podróży klienta (customer journey map) z perspektywy organizacji, jak budować elementy strategii marketingowej obejmującej także metody komunikacji marketingowej z interesariuszami.
-
Moduł VIII Sztuka współczesna jako dobro kultury. Od kolekcji i sztuki ulicy po drapacze chmur.
Sztuka współczesna jako dobro kultury. Od kolekcji i sztuki ulicy po drapacze chmur.
- Konserwowanie interdyscyplinarnej sztuki współczesnej: wyzwania związane
z zachowaniem dzieł, które łączą różne dziedziny i materiały, wymagając
interdyscyplinarnej wiedzy i podejścia ze strony konserwatorów. - Jak chronić sztuki wizualne. Poszukiwanie nowych rozwiązań konserwatorskich: analiza
innowacji w dziedzinie konserwacji i poszukiwanie nowatorskich rozwiązań. Nowe
technologie w konserwacji: wykorzystanie nowych technologii, takich jak sztuczna
inteligencja i analiza danych, w procesie konserwacji dzieł sztuki. - Rejestracja obiektu jako dobra kultury, wartość dzieła: jak identyfikować, klasyfikować i
określać wartość kulturową i społeczno-ekonomiczną dzieł sztuki. - Wywiady z artystami, współpracownikami i spadkobiercami standardem
międzynarodowym: pomoc w zrozumieniu dzieła i intencji ich twórców. Jak efektywnie
współpracować z autorami i spadkobiercami w celu zachowania intencji artysty
i długotrwałego utrzymania dzieła. - Tworzenie dokumentacji i zapis dzieła: tworzenie kompleksowej dokumentacji dzieł
sztuki, pomagając w zachowaniu ich historii, i znaczenia i społeczno-ekonomicznej roli. - Ochrona genius loci – miejsca tradycji: zachowanie dziedzictwa kulturowego
powiązanego z określonymi miejscami, włączając do tego dzieła sztuki osadzone
w tradycyjnych środowiskach. - Kiedy pomniki, formy przestrzenne, murale, street art, graffiti stają się dziełami sztuki?
Jak chronić i zachować murale i dzieła sztuki ulicznej w zmieniającym się otoczeniu
miejskim? Analiza, kiedy obiekty w przestrzeni publicznej stają się dziełami sztuki, a tym
samym wymagają szczególnej ochrony i konserwacji. - Czy potrzebne jest uwspółcześnianie zabytkowej tkanki: konieczność uwspółcześniania i
adaptacji zabytkowych miejsc w kontekście społeczno-ekonomicznym i zmieniających się
trendów i potrzeb kulturowych. - Sztuki performatywne i time based media: wyzwania związane z zachowaniem tych dzieł
sztuki i utworów opartych na czasie. Czym jest dzieło otwarte? Jak konserwować dzieła,
które są dynamiczne, zmienne i otwarte na różne interpretacje oraz interakcje ze
społecznością? - Ochrona dzieł świata cyfrowego i filmowego: strategia zabezpieczania i konserwacji
treści cyfrowych wraz z ich rekwizytami i obiektami scenograficznym. - Digitalizacja sztuki i ochrona dziedzictwa narodzonego cyfrowo: jak cyfrowe dzieła
sztuki mogą być archiwizowane, przechowywane i konserwowane, aby zachować ich
integralność i znaczenie społeczno-ekonomiczne w erze cyfrowej? - Konserwacja sztuki w procesie. Jak podejść do dzieł sztuki, które są ciągle modyfikowane
lub ewoluują w czasie? Ochrona sztuki efemerycznej – badanie i praktyki związane z
konserwacją ulotnych dzieł sztuki. - Interaktywne sztuki wizualne. Zarządzanie konserwacją dzieł, które angażują widza
(sztuka interaktywna, wirtualna rzeczywistość i sztuka generatywna). - Reakcja na nowe trendy i problemy społeczno-ekonomiczne, wyzwania w dziedzinie
sztuki nowoczesnej i współczesnej, takie jak sztuka NFT. - Zarządzanie kolekcją sztuki współczesnej. Opracowanie strategii zarządzania kolekcjami
w tym gromadzeniem i dokumentacją dzieł. Jak uwzględnić zrównoważone praktyki w
konserwacji sztuki?
- Konserwowanie interdyscyplinarnej sztuki współczesnej: wyzwania związane