Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

W. Chróścicki. Wizualne podstawy nauki o świetle i barwie

Niniejsza podstrona www jest poświęcona wiedzy zawartej w podręczniku Podstawy nauki o świetle i barwie. Poniższa treść została oparta o wiedzę zebraną przez dr. Witolda Chróścickiego i można ją zgłębiać w bibliotece Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Forma cyfrowa jest skróconą wersją tej publikacji i ma za zadanie przekazać najważniejsze informacje, jakie zostały w niej zawarte i być może zachęcić do dalszego zgłębiania wiedzy o wzajemnym oddziaływaniu barw.

Historia projektu

Wprowadzenie

Cz. 1: Wzajemne Oddziaływanie Barw

Pierwsza część podręcznika odnosi się do zjawisk zachodzących między barwami. W poniższym zestawieniu przedstawiono najważniejsze informacje oraz ilustracje opisujące zebrane przez dr. Chróścickiego zjawiska.

Wykres zbudowany z 9 kwadratów.
Ilustracja nr 5 ukazuje zestawienie trzech podstawowych możliwości zmian barwy przez wykorzystanie: oddziaływania tła na próbkę; oddziaływania próbki na tło; przeniesienie „powidoku” innej barwy oglądanej przedtem.

Oddziaływanie tła na próbkę – wstęp

Zjawiska odnoszące się do wzajemnego oddziaływania barw można umownie podzielić na trzy grupy:

  • „Oddziaływanie w kierunku oddalenia barwy próbki do barwy tła” – Kontrast równoczesny.
  • „Oddziaływanie w kierunku zbliżania barwy próbki do barwy tła” – Rozprzestrzenianie się barw (efekt van Bezolda).
  • „Tworzenie się w oku obserwatora specjalnego typu obrazów-powidoków, po długotrwałym wpatrywaniu się w próbkę, zróżnicowaną jasnościowo, kolorystycznie lub jasnościowo i kolorystycznie w stosunku do tła i przeniesieniu potem wzroku na inne tło” – Kontrast następczy (powidok).
kwadrat żółty po lewej stronie oraz czerwony z mniejszym różowym po prawej stronie.
Ilustracja nr 33 przedstawia przykład powidoku barwy czystej na tle białym, rzuconego na tło barwne.

Powidoki (obrazy następcze)

Zasada powstawania barwy powidoku próbki barwnej na tle achromatycznym, porzuconego na tło barwne jest następująca: barwa powidoku od próbki barwnej na tle achromatycznym, która jest barwą zbliżoną do barwy leżącej naprzeciwko na kole barw, miesza się z barwą tła i powstaje barwa wypadkowa. I tak na podstawie przykładu podanego na ilustracji 34 można stwierdzić, że powidok barwy żółtej, rzucony na tło białe jest rozbielonym fioletem i ten rozbielony fiolet zmieszany z czystą czerwienią tła daje w wyniku rozbieloną purpurę.

Cz. 2: Oddziaływanie światła na barwy

Druga część podręcznika skupia się na wyjaśnieniu zjawisk jakie zachodzą w relacji światło i barwa.

Wykres składający się z linii pionowej i poziomej.
Ilustracja nr 34 ukazuje problematykę zmiany barwy w kierunku zbielania się i sczerniania pod wpływem światła. Oko ludzkie zaadaptowało się drogą ewolucji do oglądania barw przy świetle naturalnym (dziennym) i to niezależnie od zmian ilościowych i jakościowych tego światła powodowanych przez zmiany pór dnia, pór roku, różne stany zachmurzenia, itp. Jeżeli więc proporcja poszczególnych barw w widmie światła sztucznego, oświetlającego oceniane barwy, jest taka sama jak w widmie światła naturalnego, wówczas odbieramy te barwy tak, jak przy świetle dziennym tj. niezniekształcone. Jeżeli jakiejkolwiek barwy w widmie światła sztucznego jest więcej niż w świetle naturalnym, wówczas występuje neutralizacja do bieli (nb) barwy oświetlanej, a jeżeli mniej to neutralizacja do czerni (ncz).

Oddziaływanie światła na barwy – wstęp

Zagadnienie oddziaływania światła na barwy można w uproszczeniu wyjaśnić następująco. By jakaś barwa mogła być odtworzona przy danym oświetleniu, jej odpowiednik musi być zawarty w padającym na nią świetle. Jeśli ten odpowiednik będzie ilościowo taki sam jak w świetle dziennym lub zbliżony do występującego w świetle dziennym, wówczas mamy do czynienia z optymalnym odtworzeniem danej barwy. Jeżeli w świetle padającym będzie więcej odpowiednika danej barwy niż w świetle naturalnym, wówczas barwa oświetlona takim światłem będzie neutralizować się do bieli (zbielać się). Natomiast, jeśli w świetle oświetlającym będzie mniej danej barwy niż w świetle dziennym, wówczas dana barwa oświetlona takim światłem będzie neutralizować się do czerni (sczerniać się). Zasadę ogólną tego procesu można pokazać na schemacie graficznym – ilustracja 34.

Ilustracja nr 34 ukazuje problematykę zmiany barwy w kierunku zbielania się i sczerniania pod wpływem światła. Oko ludzkie zaadaptowało się drogą ewolucji do oglądania barw przy świetle naturalnym (dziennym) i to niezależnie od zmian ilościowych i jakościowych tego światła powodowanych przez zmiany pór dnia, pór roku, różne stany zachmurzenia, itp. Jeżeli więc proporcja poszczególnych barw w widmie światła sztucznego, oświetlającego oceniane barwy, jest taka sama jak w widmie światła naturalnego, wówczas odbieramy te barwy tak, jak przy świetle dziennym tj. niezniekształcone. Jeżeli jakiejkolwiek barwy w widmie światła sztucznego jest więcej niż w świetle naturalnym, wówczas występuje neutralizacja do bieli (nb) barwy oświetlanej, a jeżeli mniej to neutralizacja do czerni (ncz).

Wykres kołowy.
Ilustracja nr 35 ukazuje na przykładzie koła barw zasadę rozmieszczenia stref neutralizacji do bieli, neutralizacji do czerni i zmiany chromatyki – przy założonej barwie światła/filtru oznaczonej strzałką.

Oddziaływanie światła na barwy

Przy oddziaływaniu światła barwnego na barwy istotną sprawą jest to, czy barwa światła/filtru należy do grupy barw zawartych w widmie fizycznym, tj. do grupy barw, którą można uzyskać przez rozszczepienie światła białego na pryzmacie, czy też znajduje się poza tą grupą. Bowiem dla barw z widma fizycznego istnieje ścisła zależność między barwą światła i uzyskanym efektem wizualnym zmiany barw oświetlonych. Osiągnięte przy tym efekty można podzielić na trzy grupy podstawowe. 1. Neutralizacji do bieli – kiedy barwa światła jest przesunięta na kole barw w stosunku do barwy oświetlanej o kąt zbliżony do 0°, inaczej mówiąc, kiedy barwa światła jest zbliżona do barwy oświetlanej. 2. Neutralizacja do czerni – kiedy barwa światła jest przesunięta na kole barw, w stosunku do barwy oświetlanej, o kąt zbliżony do 180°, inaczej mówiąc, kiedy barwa światła jest zbliżona do barwy leżącej naprzeciwko na kole barw – w stosunku do barwy oświetlanej. 3. Zmiana chromatyki – kiedy barwa światła jest przesunięta w stosunku do barwy oświetlanej o kąt zbliżony do 90° – na kole barw. Sytuację można przeanalizować na przykładzie ilustracji nr 35.

Sześć kwadratów w dwóch liniach barwy żółtej.
Ilustracja nr 36 ukazuje efekt neutralizacji do bieli. U góry – barwy czyste, u dołu te same barwy rozbielone pod wpływem światła barwnego. Barwa światła/filtru jest przesunięta o kąt zbliżony do 0° w stosunku do barwy próbek oświetlanych.

Neutralizacja do bieli

W świetle białym przepuszczonym przez filtr żółty znajduje się więcej żółtej niż w świetle naturalnym dziennym, wobec tego barwy odpowiadające barwie światła/filtru lub zbliżone do tej barwy będą neutralizować się do bieli. Na ilustracji 36 pokazano efekt neutralizacji do bieli, przy czym w górnym rzędzie zestawiono barwy wyjściowe czyste, a w dolnym, te same barwy zbielone. W wyniku oświetlenia ich światłem żółtym oba rzędy upodabniają się.

Sześć kwadratów w dwóch liniach barwy fioletowej.
Ilustracja nr 37 ukazuje efekt neutralizacji do czerni. U góry barwy czyste, u dołu barwy sczernione pod wpływem światła barwnego. Barwa światła/filtru jest przesunięta o kąt zbliżony do 180° w stosunku do barwy próbek oświetlonych

Neutralizacja do czerni

W świetle żółtym nie ma składnika fioletu, wobec czego można stwierdzić na pewno, że barw fioletowych jest tu mniej niż w świetle dziennym, i dlatego barwy fioletowe leżące po przeciwnej stronie koła barw, w stosunku do barwy światła/filtru, będą neutralizować się do czerni. Na ilustracji 37 pokazano efekt sczernienia barw fioletowych, przy czym znowu w górnym rzędzie zestawiono barwy wyjściowe czyste, a w dolnym te same barwy sczernione. W wyniku oświetlenia ich światłem żółtym, oba rzędy upodabniają się.

trójkątna ilustracja złożona z czarnych linii i jednej kolorowej. Pod spodem schemat koła barw zbudowany z 24 kółek.
Ilustracja nr 40 ukazuje widmo światła białego rozszczepionego na pryzmacie i niżej zakres barw objętych tym widmem, odniesiony do 24–stopniowego koła barw. Widzimy, że widmo światła białego nie obejmuje grupy barw purpurowych i fioletowych.

Należy podkreślić, że te trzy efekty: neutralizacja do bieli, neutralizacja do czerni i zmiana chromatyki występują według podanych reguł tylko dla barw światła/filtru zawartych w widmie fizycznym, tzn. dla barw, które można uzyskać przez rozszczepienie światła białego na pryzmacie. Na ilustracji 40 pokazano widmo światła białego i na dole oznaczono na 24–stopniowym kole barw, zakres barw objętych tym widmem. Widzimy, że po stronie barw długofalowych widmo kończy się na ciemnej czerwieni (nr 8) i przechodzi w czerń, a po stronie barw krótkofalowych na barwie niebiesko-fioletowej (nr 15) i przechodzi w czerń. Widmo fizyczne nie zawiera barw purpurowych i fioletowych i dla tych barw nie obowiązują podane wyżej reguły neutralizacji do bieli, neutralizacji do czerni i zmiany chromatyki, przynajmniej w takim zakresie i postaci, jak dla barw z widma fizycznego. Występuje tu inne zjawisko, które nie występuje przy barwach światła/filtru z widma fizycznego, a mianowicie świecenie barw, tzn. niektóre barwy oświetlone światłem purpurowym lub fioletowym występują tak, jak gdyby były namalowane specjalnymi farbami świecącymi (wydają się być płaszczyznowymi źródłami światła emitującymi poświatę barwną).

Zakończenie

Logotyp Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

Na zakończenie warto powiedzieć, że niniejsze opracowanie zostało wsparte dofinasowaniem ze Stowarzyszenie Autorów ZAiKS w wysokości 10.000 zł.

Przedstawiona tutaj wiedza, jak wspomniano na początku ukazuje problematykę oddziaływania barw na barwy oraz światła na barwy, zawartą w Podręczniku w sposób wyczerpujący. Jeżeli jednak są osoby zainteresowane pełniejszym zgłębieniem wiedzy, to powinny się udać do Biblioteki Akademii Sztuk Pięknych w celu zapoznania się z całą publikacją, do czego serdecznie zachęcam.

dr Krzysztof Ćwiertniewski

 

Czarno-biała fotografia mężczyzny

Krzysztof Ćwiertniewski

Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom (specjalizacje: grafika warsztatowa i fotografa) obronił z wyróżnieniem w 2012 r. W latach 2003-2008 studiował na Wydziale Technologii Drewna w warszawskiej SGGW. W 2018 r. uzyskał stopień doktora sztuki na Wydziale Grafiki macierzystej uczelni. Na pracę doktorską zatytułowaną „E-Project. Obrazy Dynamiczne” złożył się cykl grafik z użyciem druku lentikularnego.

W 2019 r. nominowany do prestiżowej Nagrody im. Cypriana K. Norwida w kategorii sztuki plastyczne za wystawę „Obrazy Dynamiczne” (Galeria Łazienkowska, Warszawa, 2018 r.). Laureat ponad 30 nagród i wyróżnień w konkursach oraz na festiwalach krajowych i międzynarodowych. Autor 10 wystaw indywidualnych, uczestnik ponad 50 wystaw zbiorowych.

Artysta multimedialny, w twórczości poruszający się pomiędzy grafiką, fotografią, filmem eksperymentalnym, rzeźbą i instalacją. W badaniach nad relacjami światła i barwy łączy naukę i sztukę, często wykorzystuje alternatywne technologie obrazowania (np. druk lentikularny, technologia neonowa). Mieszka i pracuje w Warszawie.