Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
24.03.2025

Możliwość rzeźby. Pracownia Jerzego Jarnuszkiewicza w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych

Na czarnym tle znajduje się napis białymi literami w języku polskim i angielskim: “Możliwość rzeźby. Pracownia Jerzego Jarnuszkiewicza w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Scope of Sculpture. Jerzy Jarnuszkiewicz’s Studio of Sculpture at the Academy of Fine Arts in Warsaw”. Poniżej widoczna jest biała, horyzontalna cienka linia, którą przecina druga biała cienka linia w kształcie półkola.

Pracownia Rzeźby Jerzego Jarnuszkiewicza działała w latach 1954-1985. Jej program ufundowany był na zakwestionowaniu dominującej wówczas w Akademii formuły pracowni mistrzowskiej oraz tradycji wyznaczonej przez Tadeusza Breyera z jego koncepcjami edukacyjnymi i szerzej, całą spuścizną warszawskiej szkoły rzeźby.

Program Jarnuszkiewicza, współtworzony przez asystentów: Andrzeja J. Wróblewskiego, Henryka Morela, Grzegorza Kowalskiego, Romana Woźniaka, oraz jego praktyczna realizacja okazują się, w perspektywie historycznej, fenomenem, zwłaszcza w kontekście dydaktyki akademickiej, która ze swej istoty jest konserwatywna i na ogół słabo rezonująca z pulsem życia artystycznego toczącego się poza murami uczelni.
[…]

Celem niniejszej książki, która towarzyszy wystawie Możliwość rzeźby. Pracownia Jerzego Jarnuszkiewicza  w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych jest przede wszystkim publikacja materiałów źródłowych – programów i tekstów teoretycznych oraz ujawnienie obszernego archiwum obejmującego fragment kolekcji Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Agnieszka Szewczyk, kurator wystawy

z książki: Możliwość rzeźby. Pracownia Jerzego Jarnuszkiewicza  w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 2017