Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

Specjalizacja: teoria i praktyka konserwacji zabytków archeologicznych i etnograficznych oraz malarstwa tablicowego i rzeźby polichromowanej.

Magister w zakresie konserwacji i restauracji malarstwa i rzeźby polichromowanej, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 2010. Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w konkursie na najlepsze prace magisterskie oraz uczestnictwo w wystawie końcowej Coming Out 2010.

Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie archeologia, Uniwersytet Warszawski, Wydział Historyczny, tytuł pracy: Late Antique wall paintings from Jiyeh (Porphyreon) in Lebanon. Iconographic study, technique of execution, conservation issues, Warszawa 2019.

W latach 2010-2013 stypendystka J. Paul Getty Museum, Los Angeles (rok) oraz National Gallery of Art, Washington, D.C. (2 lata). Od 2013 zatrudniona na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, specjalizacja: konserwacja i restauracja zabytków archeologicznych i etnograficznych oraz malarstwa tablicowego i rzeźby polichromowanej. 2013-2019 asystent; od 2019 adiunkt.

Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne

Realizacje z zakresu zabytków archeologicznych

  • Wykonanie kopii mozaiki antycznej w technice opus tessellatum z Halikarnasu (5 w. n.e.) (wraz z dr Anną Tomkowską i p. Agnieszką Lipą-Wośko) jako elementu ekspozycji jubileuszowej wystawy Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie
    „Sztuka na zawsze…?”, październik–listopad 2022
  • Zabezpieczenie i transfer fragmentów mozaiki podłogowej z 2 w. n.e. odnalezionej na stanowisku Apsaros w Gruzji w ramach projektu archeologicznego pod kierunkiem prof. Radosława Karasiewiczna-Szczypiorskiego z Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej
    Uniwersytetu Warszawskiego
  • Kompleksowa konserwacja i restauracja, badania archeometryczne oraz historyczno- artystyczne nad malowidłami ściennymi pochodzącymi z wczesnochrześcijańskiej bazyliki w Marei (Egipt, 5 w. n.e.) w ramach projektu archeologicznego pod kierunkiem prof. Tomasza Derdy z Wydziału Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego i dr Krzysztofa Babraja z Muzeum Archeologicznego w Krakowie
  • Kompleksowa konserwacja i restauracja, badania archeometryczne oraz historyczno- artystyczne nad malowidłami ściennymi pochodzącymi z wczesnochrześcijańskiej bazyliki i domów mieszkalnych w Porfirionie (Jiyeh, Liban, datowanie 5/6 w. n.e.), odkopanymi przez misję archeologiczną Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem dr hab. Tomasza Waliszewskiego.
  • Kompleksowa konserwacja i restauracja wraz z dokumentacją rzymskich malowideł ściennych w tzw. Villa Arianna w antycznych Stabiach (współczesne Castellammare di Stabia koło Neapolu). Prace prowadzone z prof. Krzysztofem Chmielewskim i we współpracy z włosko-amerykańską fundacją Restoring Ancient Stabiae oraz Parco Archaeologico Pompeii.
  • Ekspertyza stanu zachowania malowideł ściennych w tzw. “Riverside Palace” (2/3 w. n.e.) w ramach projektu archeologicznego pod kierunkiem dr Mkrticha Zardaryana z Instytutu Archeologii i Etnografii Ormiańskiej Akademii Nauk.

Realizacje w toku stypendiów w J. Paul Getty Museum oraz National Gallery of Art

  • Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu „Portret mężczyzny w zbroi” malarza z kręgu Antonisa Mora van Dashorst, 1558 r., technika olejna na płótnie, J. Paul Getty Museum, nr. inw. 78.PA.280.
  • Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z badaniami i dokumentacją obrazu „Ecce homo” Martina van Heemskercka, 1544 r., technika olejna na podobraziu drewnianym, z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie poddanego konserwacji-restauracji w J. Paul Getty Museum
  • Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z badaniami i dokumentacją obrazów „Ukrzyżowanie” i „Custodia” Pacino di Bonaguida, 14 w.
  • Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z badaniami i dokumentacją obrazu “Red Vermilion” Jacka Youngermana, 1961 r., olej na płótnie, z kolekcji Norton Simon Museum, Kalifornia
  • Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu „Pokłon Pasterzy” Giovanni Girolamo Savoldo, ok. 1530, technika olejna na podobraziu drewnianym, nr. inw. NGA 1961.9.86
  • Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu „Portret mężczyzny” Antonisa Mora van Dashorst, 1569, technika olejna na podobraziu drewnianym, przeniesiony na płótno, nr. inw. NGA 1937.1.52
  • Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu z warsztatu Petera Paula Rubensa, „Wniebowzięcie”, ok. 1626 r., technika olejna na podobraziu drewnianym, nr. inw. NGA 1961.9.32
  • Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu „Agostina” Camille Corota, ok. 1866 r., technika olejna na płótnie, nr. inw. NGA 1963.10.108
  • Konserwacja-restauracja wraz z dokumentacją obrazu „Czytająca kobieta” Gustava Courbeta, ok. 1868 r., technika olejna na płótnie, nr. inw. NGA 1963.10.114
  • Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z dokumentacją obrazu „Św. Jan na Patmos” Tycjana, 1553/1555 r., nr. inw. NGA 1957.14.6
  • Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z dokumentacją obrazu „Święty Łukasz” Georgio Vasari, 1570-1575 r., nr. inw. NGA 2012.79.2
  • Konserwacja-restauracja (realizacja w zespole) wraz z dokumentacją obrazu „Bachus i Ariadna” Giovanni Battista Tiepolo, 1745 r., nr. inw. NGA 1960.6.36

Lista ważniejszych publikacji

  1. Burdajewicz, “Late Antique Wall Paintings from Porphyreon in the Sidon Hinterland”. Peeters: Leuven, 2023
  2. Burdajewicz, “Floor Mosaics in the North-West Church at Hippos (Sussita)”, Zeitschrift des Deutschen Palästina-Vereins 138 (1) (2022), s. 88-107
  3. Burdajewicz, “Same site, different times: comparison of technique of execution of wall paintings from a Roman temple and an Early Christian basilica in Chhim, Lebanon”, w: M. Cavalieri i P. Tomassini (red.), La Peinture Murale Antique: Méthodes et Apports d’une Approche Technique. Rome: Quasar [seria Associazione Italiana Ricerca Pittura Antica] [w druku]
  4. Burdajewicz,  Wall paintings, wall mosaics, and marble wall revetments in early Christian churches of the southern Levant”, w: K. Jakubiak i A. Łajtar (red.), Ex Oriente Lux. Studies in Honour of Jolanta Młynarczyk. Warsaw: University of Warsaw Press (2020), s. 321-332
  5. Waliszewski, J. Burdajewicz, “Unearthing Houses in Porphyreon and Chhim. Structure, Spatial Development, and Decoration of Domestic Spaces in Late Antique Phoenicia, Światowit 58 (2019), s. 173-195 DOI: doi.org/10.31338/0082-044X.swiatowit.58.10
  6. Burdajewicz, “Travelling painters’ workshops in the Late Antique Levant: preliminary observations”, w: M. Ivanova i H. Jeffery (red.), Transmitting and Circulating the Late Antique and Byzantine Worlds. Leiden: Brill (2019), s. 44-77.
  7. Burdajewicz, “Petrographic analyses of the substrate of a wall painting from the south-west church at Sa’adon in the Negev”, Levant (2019) DOI: 10.1080/00758914.2019.1639339
  8. Burdajewicz, “Petrographic analysis of three samples of painted plaster” (Appendiks do J. Młynarczyk i M. Burdajewicz, “Archaeological and geophysical survey at the site of Khirbat al-Sar/Sara, Jordan”), Polish Archaeology in the Mediterranean 27/1 (2018), 372-376.
  9. Chmielewski,  J. Burdajewicz, “Conservation works on wall paintings in Villa Arianna at Stabiae carried out by the Academy of Fine Arts in Warsaw in 2017”, Rivista di Studi Pompeiani XIX (2018), 213-215
  10. Chmielewski,  J. Burdajewicz, “Conservation of wall paintings in three rooms of Villa Arianna in Stabiae carried out by the Academy of Fine Arts in Warsaw”, Rivista di Studi Pompeiani XXVIII (2017), 175-176
  11. Burdajewicz, “The Use of metigoMAP Graphic Software for Survey, Conservation Planning, and Documentation of Mosaic Pavements”, w: J.M. Teutonico, L. Friedman, A. Ben Abed, and R. Nardi (red.), The Conservation and Presentation of Mosaics: At What Cost? Proceedings of the 12th Conference of the International Committee for the Conservation of Mosaics (ICCM), Sardinia, October 27-31, 2014. Los Angeles: The Getty Conservation Institute (2017), s. 87-95
  12. Burdajewicz, “Mosaic floors in the North-West Church of Sussita: A case-study on ten years of a joint conservation and archaeological project”, w: D. Michaelides and A.-M. Guimier-Sorbets (red.), Managing archaeological sites with mosaics: from real problems to practical solutions, Proceedings of the 11th Conference of the International Committee for the Conservation of Mosaics (ICCM), Meknes, Morocco, October 24-29, 2011. Florence: Edifiz Edizioni Firenze (2017), s. 513-524
  13. Burdajewicz, “Wall Painting Decoration from the North-West Church in Hippos-Sussita of the Decapolis”, Études et Travaux XXX (2017), 161-180
  14. Burdajewicz, E. Radziejowska, “Hippos (Sussita) churches reveal their mosaic floors”, w:  D. Michaelides (red.), Proceedings of 10th Conference of the International Committee for Conservation of Mosaics, Palermo, October 20-26, 2008. Palermo: Regione siciliana, Assessorato dei beni culturali e dell’identità siciliana (2014), s. 748-756
  15. Burdajewicz, Assumption of the Virgin by studio of Peter Paul Rubens from the National Gallery of Art in Washington – between master’s piece and student’s copy”, w: E. Hermens (red.), European Paintings 15th- 18th Century. Copying, Replicating and Emulating, Proceedings of the International Conference, National Gallery of Denmark, Copenhagen 21-22 May 2012, CATS (Centre for Art Technological Studies and Conservation). Copenhagen: Archetype, CATS (2014),  s. 76-86
  16. Burdajewicz, E. Radziejowska, “Conservation Report for the 11th Season”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Eleventh Season of Excavations, July 2010. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2010), s. 90-94
  17. Burdajewicz, E. Radziejowska, “Conservation Report for the 10th Season”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Tenth Season of Excavations, July 2009. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2009), s. 85-90
  18. Burdajewicz, “Conservation Work in the North-West Church Complex during 2007 season of Hippos – Sussita Project”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Eighth Season of Excavations, July 2007. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2007), s. 72-75
  19. Burdajewicz, “Conservation Work in the North-West Church Complex”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Seventh Season of Excavations, July 2006. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2006), s. 60-65
  20. Burdajewicz, “Patterns of the mosaic pavement in the nave of the North-West Church”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Sixth Season of Excavations, July 2005. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2005), s. 61-64
  21. Burdajewicz, M. Aniszewski, “Conservation of wall plasters and mosaic floors in the North-West Church in 2005”, w: A. Segal (red.), Hippos – Sussita, Sixth Season of Excavations, July 2005. Haifa: Zinman Institute of Archaeology, University of Haifa (2005), s. 54-60

Projekty naukowe

  • Kierownik projektu badawczego Technologia wykonania malowideł ściennych na Bliskim Wschodzie w okresie późnorzymskim i wczesnobizantyńskim realizowanego w ramach grantu Preludium 8 Narodowego Centrum Nauki (UMO-2014/15/N/HS3/01776) przyznanego na lata 2015-2019.
  • Udział w projekcie badawczym Zespół tzw. Kościoła Północno-zachodniego w Hippos (Sussita), Palaestina Secunda: analiza i synteza danych archeologicznych z wykopalisk w latach 2000-2009 realizowanym w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki (UMO-2012/07/B/HS3/02378) kierowanego przez dr Mariusza Burdajewicza. Zakres udziału: opracowanie ikonograficzne i technologiczne mozaik podłogowych i malowideł ściennych z kościoła Północno-zachodniego w Hippos Sussita.

Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych

  1. Burdajewicz, 2020, Metamorfozy koloru w malarstwie ściennym między antykiem a późnym antykiem z perspektywy warsztatu malarskiego. Przykład zabytków z Bliskiego Wschodu, konferencja „Metamorfozy koloru w sztuce” organizowana przez Instytut Historii Sztuki Wydziału Nauk Historycznych i Społecznych UKSW, 09.12.2020, referat
  2. Burdajewicz, 2020, Wyniki badań nad malowidłami ściennymi z dolnej bazyliki w Marei przeprowadzonych w sezonie 2019, konferencja „Marea ad Aegyptum”, organizowana przez Instytut Archeologii UW oraz Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW, 07.09.2020,
    referat
  3. Gardelli, A. Raimondi Cominesi, J. Burdajewicz, A. Butyagin, K. Chmielewski, A collaborative archaeological and conservative project at Villa Arianna, Stabiae (2010-2016), konferencja XIV International Conference of the Association Internationale pour la Peinture Murale Antique Pareti dipinte. Dallo scavo alla valorizzazione, 9-13.09.2019, Museo Archeologico Nazionale di Napoli, poster
  4. Burdajewicz, 2019, Dekoracja malarska późnoantycznych domów na przykładzie Jiyeh (Liban), konferencja „Polacy na Bliskim Wschodzie”, organizowana przez Polskie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej i Instytut Archeologii UW, 23-25.05.2019, referat
  5. Burdajewicz, 2019, Malowidła ścienne z Jiyeh w muzeum w Beiteddine w Libanie. Podsumowanie czterech lat projektu konserwatorskiego (2015-2018), konferencja „Polacy na Bliskim Wschodzie”, organizowana przez Polskie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej i Instytut Archeologii UW, 23-25.05.2019, referat
  6. Burdajewicz, 2019, The technique of execution of Late Antique wall paintings from Porphyreon (Jiyeh), konferencja Studies in Archaeology and Heritage, 2-3.05.2019, Lebanese University, The National Library, Bejrut, referat, publikacja
  7. Burdajewicz, 2019, Technical know-how in crisis? Technique of execution of wall paintings in Byzantine period (AD 324-640), konferencja The 14th International Conference on the History and Archaeology of Jordan, Culture in Crisis: Flows of Peoples, Artifacts and Ideas, 21-25.01.2019, University of Florence, referat
  8. Burdajewicz, 2017, The wall-paintings from the Basilica of Porphyreon: from the Hellenistic-Roman Art to the New Aesthetics of the Early Byzantine Art, konferencja The ARAM Society for Syro-Mesopotamian Studies Forty Fifth International Conference Melkite Christianity 1st – 19th Centuries (The Patriarchates of Antioch, Alexandria, and Jerusalem), 12-14.07.2017, The Oriental Institute, University of Oxford, referat
  9. Burdajewicz, 2017, Technical investigations of the Late Antique and Early Byzantine wall paintings from Lebanon, konferencja CARE! Conservation and Restoration Conference 2017, 11-12.05.2017 Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP w Warszawie, poster
  10. Burdajewicz, 2017, Same site, different times: comparison of technique of execution of wall paintings from a Roman sanctuary and an Early Byzantine church in Chhim, Lebanon, konferencja La peinture murale antique: méthodes et apports d’une approche technique, 21.04.2017, Centre d’Étude des Mondes Antiques of the Université Catholique de Louvain and Centro Studi Pittura Romana Ostiense, Louvain-la-Neuve, referat, publikacja
  11. Burdajewicz, 2017, Travelling Painters’ Workshops in the Late Antique and Early Byzantine Levant, konferencja XIX International Graduate Conference of the Oxford University Byzantine Society: Transmitting and Circulating the Late Antique and Byzantine Worlds, 24-25.02.2017, History Faculty, University of Oxford, referat, publikacja
  12. Burdajewicz, 2016, Early Byzantine Wall Paintings from Jiyeh. Iconography and Conservation, konferencja People, Places, Monuments. 20 years of Polish–Lebanese Cooperation in Archaeology and Conservation (1996–2016), 20.09.2016, French Institute of Beirut, referat
  13. Burdajewicz, 2016, Interior decoration of the North-West Church at Hippos-Sussita of the Decapolis in the context of Late Antique arts and architecture konferencja The First Edinburgh Conference on Late Antiquity, 22.04.2016, University of Edinburgh, referat
  14. Burdajewicz, 2015, Problematyka badawcza i konserwatorska wczesnobizantyńskich malowideł z Jiyeh, konferencja sprawozdawcza Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, 1-4.12.2015, referat
  15. Burdajewicz, 2015, Wstępne wyniki badań nad wczesnobizantyńskimi malowidłami ściennymi z Jiyeh, konferencja „Polacy na Bliskim Wschodzie”, organizowana przez Polskie Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej i Instytut Archeologii UW, 15-16.05.2015, referat
  16. Burdajewicz, 2015, At a crossroads of cultures: piecing together early Christian wall paintings from the southern Levant, konferencja XVII International Graduate Conference of the Oxford University Byzantine Society: Cross-Cultural Exchange in the Byzantine World, c. 300-c.1500, 27-28.02.2015, History Faculty, University of Oxford, referat
  17. Burdajewicz, 2014, The use of metigoMAP graphic software for survey, conservation planning and documentation of mosaic pavements, konferencja The 12th Conference of the International Committee for the Conservation of Mosaics (ICCM), 26-30.10.2014, Alghero, Sassari, Sardinia, referat
  18. Burdajewicz, 2014, “Assumption of the Virgin” by studio of Peter Paul Rubens from the National Gallery of Art in Washington – between master’s piece and student’s copy, konferencja Copying, Replicating & Emulating Paintings in the 15th-18th Century, 21-22.05.2014, National Gallery of Denmark, Kopenhaga, referat
  19. Burdajewicz, 2011, Mosaic floors in the North-West Church in Susita: a case study on ten years of joint conservation and archaeological project, konferencja The 11th Conference of the International Committee for the Conservation of Mosaics (ICCM), 24-27.10.2011, Meknes, Morocco, poster
  20. Burdajewicz, 2009, MetigoMAP as an innovative graphic software for art conservators and restorers. Analysis of its possibilities and limits in the light of requirements for documentation, konferencja ICOM-CC Working Group Paintings, Conservation documentation: on-going projects and perspectives, 19.09.2009, Wallace Collection, London, UK

Udział w konsorcjach i sieciach badawczych

  • Redaktor tematyczny w międzynarodowym czasopiśmie naukowym ICAR. International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art, od 2016
  • Recenzent w międzynarodowym czasopiśmie naukowym Polish Archaeology in the Mediterranean, od 2017