Widok wystawy „(Nie)obowiązkowe nauczanie kapizmu”. Fot. Wojcieh Holnicki-Szulc
Zlokalizowane w Pałacu Czapskich przy Krakowskim Przedmieściu 5 Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie gromadzi, przechowuje, konserwuje, udostępnia i upowszechnia zbiory z zakresu historii szkolnictwa artystycznego oraz sztuki XX i XXI wieku, w szczególności prace autorstwa dydaktyków, studentów i absolwentów ASP w Warszawie. Od 2021 roku prezentuje swoją kolekcję podczas wystaw czasowych w dwóch salach wystawowych Pałacu Czapskich.
Historia
Muzeum powstało w 1985 roku. Budowę jego kolekcji zainicjowały przekazane Akademii zbiory przedwojennych plakatów, grafiki i ceramiki, wcześniej przechowywane w Bibliotece Głównej ASP, oraz kursowe i dyplomowe prace studentów, gromadzone od 1958 przez Galerię ASP. W pierwszych latach działalności uzupełniły je nieliczne zakupy, jednak większość dzieł sztuki będących w posiadaniu MASP stanowiły dary lub depozyty artystów związanych z Akademią. Od 2016 roku Muzeum udostępnia także wybór zdeponowanych prac z kolekcji Krzysztofa Musiała.
Inicjatorem i pierwszym dyrektorem placówki był dr hab. Wojciech Włodarczyk. W latach 1990–2013 funkcję dyrektora sprawowała Maryla Sitkowska, a od 2013 roku Muzeum kieruje dr Jolanta Gola.
Wystawy
Ryszard Winiarski, Praca dyplomowa "Zdarzenie, informacja, obraz", 1966, Kolekcja Muzeum ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
Andrzej Węcławski, „Podróże do źródeł”, 1987, Kolekcja Muzeum ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
Lech Tomaszewski, "Ucho". Model powierzchni jednostronnej, 1962 (rekonstrukcja 1988), Kolekcja Muzeum ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
Teresa Pągowska, Pavana, 1994, Kolekcja Muzeum ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
Edmund Bartłomiejczyk, „Tratwy”, drzeworyt, 1931, Kolekcja Muzeum ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
Kolekcja
Ścisły związek z warszawską ASP wpływa na charakter zbiorów skupionych wokół twórczości artystów-dydaktyków uczelni i jej studentów. Kolekcja MASP liczy obecnie ok. 27 tys. obiektów i obejmuje różnorodne dziedziny sztuk plastycznych: malarstwo, rzeźbę i obiekty przestrzenne, grafiki warsztatowe i użytkowe, ilustrację i grafikę książkową, rysunki, plakaty, tkaniny, ceramikę, meble, wzornictwo przemysłowe, projekty architektoniczne, dokumentację procesu dydaktycznego oraz dokumentację akcji artystycznych.
Wśród nich znajduje się też znacząca liczba szkiców, projektów i notatek dokumentujących proces twórczy i dydaktyczny, stanowiących o specyfice zbiorów muzeum uczelnianego.
Studenci w pracowni Oskara Hansena przy aparatach do ćwiczenia "Rytm", 1956-1957, Kolekcja Muzeum ASP w Warszawie
Archiwa w kolekcji Muzeum ASP w Warszawie
Kolekcję MASP uzupełniają cenne zespoły dokumentalne związane z dydaktykami ASP w Warszawie oraz działalnością pracowni i życiem uczelni, takie jak archiwum prac studenckich sprzed 1939 roku na negatywach szklanych, zespół prac oraz dokumentacja fotograficzna Zakładów Artystyczno-Badawczych ASP, archiwum pracowni dydaktycznych Oskara Hansena, Jerzego Jarnuszkiewicza, Grzegorza Kowalskiego, archiwum Galerii Repassage oraz fotograficzna dokumentacja niezależnego życia artystycznego lat 80. XX wieku.
Kolekcja MASP obejmuje również obszerne zespoły prac Władysława Skoczylasa, Wojciecha Jastrzębowskiego, Tadeusza Tuszewskiego, Mieczysława Szymańskiego, Jerzego Sołtana, Oskara Hansena, Lecha Tomaszewskiego, Henryka Morela, Romana Owidzkiego i Eugeniusza Arcta, a w depozycie – Wandy Paklikowskiej-Winnickiej, Jerzego Stajudy i Krzysztofa Junga.
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
Dworzec Śródmieście. Kolorystyka peronu, Wojciech Fangor, Jerzy Sołtan, Zbigniew Ihnatowicz, 1960, Kolekcja Muzeum ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
Jarosław Modzelewski, „Stereo. Parapet lewy”, parapet prawy, Kolekcja Krzysztofa Musiała. W depozycie Muzeum ASP w Warszawie od 2016. Fot. Wojciech Holnicki-Szulc
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
Udostępnienie wizerunków
Zasady oraz cennik udostępniania cyfrowej dokumentacji obiektów znajdujących się w zbiorach Muzeum ASP w Warszawie
Muzeum ASP w Warszawie (dalej: MASP) udostępnia cyfrową dokumentację fotograficzną obiektów ze swych zbiorów do ponownego wykorzystania oraz wydaje zgodę na ponowne wykorzystanie – na podstawie prawidłowo wypełnionego wniosku o ponowne wykorzystanie danych sektora publicznego.
Wniosek należy składać pocztą tradycyjną na adres Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 5, 00-068 Warszawa lub drogą mailową na adres muzeum@asp.waw.pl według załączonego wniosku
MASP udostępnia dokumentację fotograficzną w posiadanym przez siebie rozmiarze i formacie: TIFF lub JPG.
Termin realizacji wniosku wynosi 14 dni roboczych od daty wpływu do MASP prawidłowo wypełnionego wniosku. W przypadku dni wolnych od pracy (soboty, niedziele, święta), jeżeli wniosek wpłynie w dzień poprzedzający święto po godzinach urzędowania MASP, dniem przyjęcia wniosku jest pierwszy dzień roboczy po dniu wolnym od pracy.
W sytuacji, gdy realizacja wniosku wiąże się z wykonaniem dodatkowych czynności, termin realizacji wniosku ustala się na dwa miesiące od daty złożenia do MASP prawidłowo wypełnionego wniosku.
MASP pobiera opłatę za udostępnienie wizerunku oraz jednorazowe prawo do jego publikacji w wysokości 246 zł za zdjęcie dzieła ze zbiorów MASP oraz 123 zł za udostępnienie archiwaliów.
W przypadku, kiedy Zamawiający zwraca się o udostępnienie wizerunku obiektu, który nie został do tej pory wykonany i musi zostać wykonany w ramach usługi zewnętrznej (np. konserwacja), całkowite koszty wykonania odwzorowania ponosi Zamawiający.
W sytuacji opisanej w pkt 7 wykonanie odwzorowania następuje po opłaceniu przez Zamawiającego wszystkich kosztów, na podstawie faktury pro forma.
Zdjęcie jest udostępniane Zamawiającemu po opłaceniu faktury pro forma oraz zawarciu umowy licencyjnej na jednorazowe wykorzystanie wizerunku.
Od obowiązku uiszczenia opłat, o których mowa w pkt 6, zwolnienia się:
pracowników ASP w Warszawie, wykorzystujących wizerunki w pracach magisterskich, doktorskich i innych pracach naukowych;
w uzasadnionych przypadkach inne podmioty wnioskujące o obniżenie lub zwolnienie z opłat, w tym w szczególności wydawnictwa naukowe i niekomercyjne.
MASP może odmówić wydania dokumentacji cyfrowej do ponownego wykorzystania, jeżeli warunki licencji udzielonej MASP przez licencjodawcę uniemożliwiają udostępnienie wizerunku.