Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

Konserwator Dzieł Sztuki , pracownik naukowo-dydaktyczny  na stanowisku adiunkta w Zakładzie Badań Specjalistycznych  i Technik Dokumentacyjnych WKiRDS ASP w Warszawie

Członek Senatu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Członek Komisji ds. Etyki ASP w Warszawie

Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dziel Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, specjalizacja: Konserwacja Malarstwa i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej

Absolwentka Studium Pedagogicznego ASP (1997-1999)

Aneks z rysunku w pracowni prof. Zofii Glazer (1998)

Praca dyplomowa  z konserwacji malarstwa pod kierunkiem  prof. Marii Lubryczyńskiej; wyróżnienie (2000)

Ukończenie kursu z chemii organicznej na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej (2000)

Ukończenie kursu z analizy instrumentalnej związków organicznych na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej (2001)

Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne

  1. Konserwacja rzeźby przedstawiającej Matkę Boską (marmur) usytuowanej przed kościołem p.w. Wniebowzięcia NMP w Babicach Starych – członek zespołu; 1999
  2. Konserwacja portretu nieznanego mężczyzny autorstwa Ignaca Russa (olej, płótno) – praca magisterska; własność Muzeum Narodowego we Wrocławiu; (1999 – 2000)
  3. Udział w konserwacji polichromii ściennej kościoła p.w. Św. Trójcy w Grębieniu – członek zespołu; (2000-2001)
  4. Konserwacja obrazu  przedstawiającego Matkę Boską Ostrobramską /płótno, olej/ z kościoła p.w. Św. Małgorzaty w Łomiankach; (2001)
  5. Konserwacja obrazów z kolekcji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego (Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie) – członek zespołu; (2011)
  6. Konserwacja malowidła plafonowego „Lato” autorstwa Jerzego Eleutera Szymonowicza-Siemiginowskiego (Muzeum Pałac w Wilanowie) – członek zespołu; (2011)
  7. Konserwacja zespołu gipsowych kopii rzeźb Michała Anioła (Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie) – członek zespołu;  (2012)
  8. Konserwacja i restauracja obrazu Mieczysława Szymańskiego o nr inw. MASP 6714 (właściciel: Muzeum ASP w Warszawie); (2013)
  9. Konserwacja i restauracja obrazu Mieczysława Szymańskiego o nr inw. MASP 6718 (właściciel: Muzeum ASP w Warszawie); (2013)
  10. Konserwacja i restauracja obrazu Mieczysława Szymańskiego o nr inw. MASP 6713 (właściciel: Muzeum ASP w Warszawie); (2014)
  11. Konserwacja i restauracja obrazu Mieczysława Szymańskiego o nr inw. MASP 6716 (właściciel: Muzeum ASP w Warszawie); (2014)
  12. 2014 – konserwacja i restauracja dwustronnego obrazu Mieczysława Szymańskiego o nr inw. MASP 5021 (właściciel: Muzeum ASP w Warszawie);

UDZIAŁ W PROJEKTACH BADAWCZO-KONSERWATORSKICH (ANALIZY MATERIAŁOWE DZIEŁ SZTUKI)

  1. Malowidło plafonowe „Wiosna”, J. E. Siemiginowski; Muzeum Pałac w Wilanowie (2005)
  2. Drewniana rzeźba przedstawiająca Boginię Nut ; Muzeum Narodowe w Warszawie (2005)
  3. Obraz sztalugowy na podłożu drewnianym „Uczony przy pulpicie”; Rembrandt H. van R.; Muzeum Zamek Królewski w Warszawie (2005-2006)
  4. Obraz sztalugowy na podłożu drewnianym „Portret młodej kobiety”; Rembrandt H. van R.; Muzeum Zamek Królewski w Warszawie (2005-2006)
  5. Obraz sztalugowy na podłożu drewnianym „ Portret mężczyzny na tle pejzażu”, G. Flinck; Muzeum Narodowe w Warszawie (2006)
  6. Boazerie stanowiące wystrój wnętrz Gabinetu Zwierciadlanego, Antygabinetu Królowej i Sypialni Królowej; Muzeum Pałac w Wilanowie (2006)
  7. Malowidło plafonowe „Jutrzenka”, C.Callot; Muzeum Pałac w Wilanowie (2006)
  8. Wystrój malarski Gabinetu Chińskiego; Muzeum Pałac w Wilanowie (2007)
  9. Polichromia ścienna wnętrza kościoła p.w. Wszystkich Świętych w Szydłowie (2008)
  10. Polichromie gotyckich portali Opactwa Cysterskiego w Henrykowie (2009)
  11. Obrazy autorstwa Martino Altamonte pt.: „Bitwa pod Parkanami” i „Sobieski pod Wiedniem”; Lwowska  Galeria Sztuki (2010-2011)
  12. Malowidła ścienne zdobiące wnętrze kaplicy bogini Hathor w świątyni Hatszepsut w Deir el Bahari; Egipt (2011)
  13. Polichromie kamiennych sfinksów pochodzących z wykopalisk w Deir el Bahari; Egipt (2011)
  14. Pięć obrazów Mieczysława Szmańskiego (Muzeum ASP w Warszawie, numery inw.: MASP 6713, MASP 6714, MASP 6716, MASP 6718, MASP 5021) (2012)
  15. Portret Konstancji Czartoryskiej pędzla M. Bacciarellego, Muzeum Zamek Królewski w Warszawie, Nr inw.: zkw 1502 dep; (2012)
  16. Figury przedstawiające postacie Chińczyków o nr inw. 3019 Wil. i 3026 Wil., własność Muzeum w Wilanowie (2016)
  17. Stiukowe kolumny znajdujące się we wnętrzu Pałacu na Wodzie w Muzeum Łazienki Królewskie (2017)
  18. Polichromie ścienne   Henryka Hryniewskiego z  National Parliamentary Library w Tbilisi; korytarz i klatka schodowa,  (2017)
  19. Święty Jan Nepomucen, obraz z ołtarza bocznego z kościoła p.w. Św. Anny  w Warszawie (2018)
  20. Matka Boska Śnieżna, obraz z ołtarza bocznego z kościoła p.w. Św. Anny  w Warszawie (2018)
  21. Matka Boska Częstochowska, obraz z kościoła p.w. Św. Anny  w Warszawie (2018)
  22. Krucyfiks z kaplicy Baryczków w Archikatedrze p.w. Św. Jana w Warszawie (2019)
  23. Polichromie gotyckiego kościoła p.w. Św. Jana w Malborku (2020)

Lista ważniejszych publikacji

  1. Nowicka A., Analyses of pigments from the cruciform building (B. III) in Dongola /Appendix 2  do artykułu Włodzimierza Godlewskiego Old Dongola Kom a (Akropolis)/, „Polish Archaeology in the Mediterranean”, rok 2004, tom XV, str.211-213.
  2. A. Nowicka, I. Zadrożna, Analiza pigmentów i spoiw warstw malarskich obrazów Rembrandta van Rijn „Uczony przy pulpicie” i „Dziewczyna w ramie obrazu” ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie,   „Ochrona Zabytków” 2009, nr 3, str.5-13.
  3. J. Czernichowska, R. Dmowska, A. Nowicka, Two paintings by Rembrandt: „Girl in a picture frame” and „Scholar at his writing table” from the collection of the Royal Castle in Warsaw – history, examination and conservation, Opuscula Musealia, Zeszyt 19, Kraków 2012.
  4. Nowicka A., The deacidification of paper substrates as one of the stages in the conservation of modern paintings – research and practical application, based on the example of conservation of selected paintings by Mieczysław Szymański from the Museum of the Academy of Fine Arts in Warsaw , “Abstracts from The Urlich Schiessl PhD Colloquium”, E-Newsletter 5/2014, http://www.encore-edu.org/ENCoRE-documents/e-newsletter/EncoreE-newsletter5-2014.pdf
  5. Władysław Sobucki, Grażyna Macander-Majkowska, Anna NowickaOdkwaszanie akwarel i rękopisów preparatem Bookkeeper, „Notes Konserwatorski”, rocznik 2015 – numer 16, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2015.
  6. Nowicka A., Migracja związków magnezu w bibule Whatmana po aplikacji preparatu Bookkeeper „Notes Konserwatorski”, Nr 18, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2016.
  7. Nowicka A., Reaction of oil paint pigments and binder to deacidification of the support using the Bookkeeper system, [w:] “Between Science and Art”,  materiały ASP w Warszawie, Warszawa, 2016.
  8. P. Rudniewski, D. Jarmińska, E. Jeżewska, L. Kępa, J. Kurkowska, A. Nowicka, O. Syta, B. Wagner, A. Wesołowska, Pigmenty. Analiza  mikrochemiczna i instrumentalna, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2018.
  9. Nowicka A., Analysis of fiber composition of a paper sample and ink from amulet Add.13.064, Appendix 2 to the chapter of Włodzimierz Godlewski Amulet for the wife of ‘Abd Allah b.  Maryam, in Dongola 2015-2016. Fieldwork, conservation and site management, Polish Centre of Mediterranean Archaeology University of Warsaw, PCMA Excavation Series 5, 2019.

Projekty naukowe

  1. Zastosowanie metody Bookkeeper w konserwacji akwarel, pasteli i innych zabytków na papierze, wykonanych w technikach wrażliwych na wodę
    Udział w projekcie badawczym NN 105 047639:Okres realizacji 2010-2013, kierownik projektu: Władysław Sobucki, prof. ASP.
  2. Badania nad zastosowaniem preparatu Bookkeeper do odkwaszania malarstwa olejnego na papierze
    Głównym celem projektu badawczego było sprawdzenie, czy istnieje realne zagrożenie dla olejnych warstw malarskich w sytuacji odkwaszania papieru zastosowanego jako podłoże dla tych warstw. Zajmowano się zarówno zmianami zachodzącymi w samym spoiwie, jak też w poszczególnych pigmentach wchodzących w skład farb.Grantodawca: Narodowe Centrum Nauki w Krakowie
    Numer umowy: UMO-2011/01/N/HS2/02308
    Okres realizacji: grudzień 2011 – listopad 2015, kierownik projektu: Anna Nowicka

Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych

  1. Konferencja X-ray techniques in the investigations of the objects of cultural heritage, Around Rembrandt and his workshop, Kraków;  2010; referat: Two of Rembrandt’s paintings: ‘Girl in the picture frame’ and ‘Scholar at his writing table’ from The Warsaw Royal Castle Collection – history, examination and conservation; J. Czernichowska, R. Dmowska, A. Nowicka;
  2. Konferencja Men and Books: from Microorganisms to Megaorganisms, 28.04-01.05.2014, St Polten; poster: The influence of the Bookkeeper preparation onto oil painting layers deposited on a paper support, Anna Nowicka;
  3. Konferencja Dyes in History & Archaeology: 33rd Annual Conference, Glasgow;  30-31.10.2014; poster: Sensitivity of the red and blue dyes to the Bookkeeper preparation, Anna Nowicka;
  4. Konferencja The Urlich Schiessl PhD Colloquium, Drezno;  24-25.11.2014;  referat: The deacidification of paper substrates as one of the stages in the conservation of modern paintings – research and practical application, based on the example of conservation of selected paintings by Mieczysław Szymański from the Museum of the Academy of Fine Arts in Warsaw , Anna Nowicka;
  5. Konferencja  IIC’s Student and Emerging Conservator Conference in Warsaw; 15-17.10.2015; Warszawa; poster The Application of Bookkeeper for the Conservation of Paintings, Anna Nowicka ;
  6. Konferencja  IIC’s Student and Emerging Conservator Conference in Warsaw,  15-17.10.2015, Warszawa;  poster Niespodzianki, czyli co było zaskoczeniem podczasrutynowych badań przeprowadzanych w Laboratorium Zakładu Badań Specjalistycznych i Technik Dokumentacyjnych, Joanna Kurkowska, Anna Nowicka, Aleksandra Wesołowska, Kamila Załęska, Katarzyna Królikowska-Pataraja, Elżbieta Jeżewska.
  7. Konferencja Analiza chemiczna w ochronie zabytków, 3-4.12.2015, Warszawa; referat: Odkwaszanie podłoży celulozowych w konserwacji malarstwa – konieczność czy fanaberia, Anna Nowicka.
  8. 6th Meeting X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage Kraków, 19-21 May 2016; poster: Instrumental analysis of paper support, Anna Nowicka
  9. 7th Meeting “X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage”, Uniwersytet Jagielloński, 17-19.05.2018, Kraków; poster: Paintings of Mieczysław Szymański – analysis of paint layers, Anna Nowicka
  10. XIV IADA (International Association of Book and Paper  Conservators) Congress,  23-27 września 2019, Warszawa; The influence of Bookkeeper preparation onto oil paintings layers deposited on a paper support – poster, Anna Nowicka.