Konserwator Dzieł Sztuki , pracownik naukowo-dydaktyczny na stanowisku adiunkta w Zakładzie Badań Specjalistycznych i Technik Dokumentacyjnych WKiRDS ASP w Warszawie
Członek Senatu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Członek Komisji ds. Etyki ASP w Warszawie
Absolwentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dziel Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, specjalizacja: Konserwacja Malarstwa i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej
Absolwentka Studium Pedagogicznego ASP (1997-1999)
Aneks z rysunku w pracowni prof. Zofii Glazer (1998)
Praca dyplomowa z konserwacji malarstwa pod kierunkiem prof. Marii Lubryczyńskiej; wyróżnienie (2000)
Ukończenie kursu z chemii organicznej na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej (2000)
Ukończenie kursu z analizy instrumentalnej związków organicznych na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej (2001)
Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne
- Konserwacja rzeźby przedstawiającej Matkę Boską (marmur) usytuowanej przed kościołem p.w. Wniebowzięcia NMP w Babicach Starych – członek zespołu; 1999
- Konserwacja portretu nieznanego mężczyzny autorstwa Ignaca Russa (olej, płótno) – praca magisterska; własność Muzeum Narodowego we Wrocławiu; (1999 – 2000)
- Udział w konserwacji polichromii ściennej kościoła p.w. Św. Trójcy w Grębieniu – członek zespołu; (2000-2001)
- Konserwacja obrazu przedstawiającego Matkę Boską Ostrobramską /płótno, olej/ z kościoła p.w. Św. Małgorzaty w Łomiankach; (2001)
- Konserwacja obrazów z kolekcji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego (Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie) – członek zespołu; (2011)
- Konserwacja malowidła plafonowego „Lato” autorstwa Jerzego Eleutera Szymonowicza-Siemiginowskiego (Muzeum Pałac w Wilanowie) – członek zespołu; (2011)
- Konserwacja zespołu gipsowych kopii rzeźb Michała Anioła (Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie) – członek zespołu; (2012)
- Konserwacja i restauracja obrazu Mieczysława Szymańskiego o nr inw. MASP 6714 (właściciel: Muzeum ASP w Warszawie); (2013)
- Konserwacja i restauracja obrazu Mieczysława Szymańskiego o nr inw. MASP 6718 (właściciel: Muzeum ASP w Warszawie); (2013)
- Konserwacja i restauracja obrazu Mieczysława Szymańskiego o nr inw. MASP 6713 (właściciel: Muzeum ASP w Warszawie); (2014)
- Konserwacja i restauracja obrazu Mieczysława Szymańskiego o nr inw. MASP 6716 (właściciel: Muzeum ASP w Warszawie); (2014)
- 2014 – konserwacja i restauracja dwustronnego obrazu Mieczysława Szymańskiego o nr inw. MASP 5021 (właściciel: Muzeum ASP w Warszawie);
UDZIAŁ W PROJEKTACH BADAWCZO-KONSERWATORSKICH (ANALIZY MATERIAŁOWE DZIEŁ SZTUKI)
- Malowidło plafonowe „Wiosna”, J. E. Siemiginowski; Muzeum Pałac w Wilanowie (2005)
- Drewniana rzeźba przedstawiająca Boginię Nut ; Muzeum Narodowe w Warszawie (2005)
- Obraz sztalugowy na podłożu drewnianym „Uczony przy pulpicie”; Rembrandt H. van R.; Muzeum Zamek Królewski w Warszawie (2005-2006)
- Obraz sztalugowy na podłożu drewnianym „Portret młodej kobiety”; Rembrandt H. van R.; Muzeum Zamek Królewski w Warszawie (2005-2006)
- Obraz sztalugowy na podłożu drewnianym „ Portret mężczyzny na tle pejzażu”, G. Flinck; Muzeum Narodowe w Warszawie (2006)
- Boazerie stanowiące wystrój wnętrz Gabinetu Zwierciadlanego, Antygabinetu Królowej i Sypialni Królowej; Muzeum Pałac w Wilanowie (2006)
- Malowidło plafonowe „Jutrzenka”, C.Callot; Muzeum Pałac w Wilanowie (2006)
- Wystrój malarski Gabinetu Chińskiego; Muzeum Pałac w Wilanowie (2007)
- Polichromia ścienna wnętrza kościoła p.w. Wszystkich Świętych w Szydłowie (2008)
- Polichromie gotyckich portali Opactwa Cysterskiego w Henrykowie (2009)
- Obrazy autorstwa Martino Altamonte pt.: „Bitwa pod Parkanami” i „Sobieski pod Wiedniem”; Lwowska Galeria Sztuki (2010-2011)
- Malowidła ścienne zdobiące wnętrze kaplicy bogini Hathor w świątyni Hatszepsut w Deir el Bahari; Egipt (2011)
- Polichromie kamiennych sfinksów pochodzących z wykopalisk w Deir el Bahari; Egipt (2011)
- Pięć obrazów Mieczysława Szmańskiego (Muzeum ASP w Warszawie, numery inw.: MASP 6713, MASP 6714, MASP 6716, MASP 6718, MASP 5021) (2012)
- Portret Konstancji Czartoryskiej pędzla M. Bacciarellego, Muzeum Zamek Królewski w Warszawie, Nr inw.: zkw 1502 dep; (2012)
- Figury przedstawiające postacie Chińczyków o nr inw. 3019 Wil. i 3026 Wil., własność Muzeum w Wilanowie (2016)
- Stiukowe kolumny znajdujące się we wnętrzu Pałacu na Wodzie w Muzeum Łazienki Królewskie (2017)
- Polichromie ścienne Henryka Hryniewskiego z National Parliamentary Library w Tbilisi; korytarz i klatka schodowa, (2017)
- Święty Jan Nepomucen, obraz z ołtarza bocznego z kościoła p.w. Św. Anny w Warszawie (2018)
- Matka Boska Śnieżna, obraz z ołtarza bocznego z kościoła p.w. Św. Anny w Warszawie (2018)
- Matka Boska Częstochowska, obraz z kościoła p.w. Św. Anny w Warszawie (2018)
- Krucyfiks z kaplicy Baryczków w Archikatedrze p.w. Św. Jana w Warszawie (2019)
- Polichromie gotyckiego kościoła p.w. Św. Jana w Malborku (2020)
Lista ważniejszych publikacji
- Nowicka A., Analyses of pigments from the cruciform building (B. III) in Dongola /Appendix 2 do artykułu Włodzimierza Godlewskiego Old Dongola Kom a (Akropolis)/, „Polish Archaeology in the Mediterranean”, rok 2004, tom XV, str.211-213.
- A. Nowicka, I. Zadrożna, Analiza pigmentów i spoiw warstw malarskich obrazów Rembrandta van Rijn „Uczony przy pulpicie” i „Dziewczyna w ramie obrazu” ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie, „Ochrona Zabytków” 2009, nr 3, str.5-13.
- J. Czernichowska, R. Dmowska, A. Nowicka, Two paintings by Rembrandt: „Girl in a picture frame” and „Scholar at his writing table” from the collection of the Royal Castle in Warsaw – history, examination and conservation, Opuscula Musealia, Zeszyt 19, Kraków 2012.
- Nowicka A., The deacidification of paper substrates as one of the stages in the conservation of modern paintings – research and practical application, based on the example of conservation of selected paintings by Mieczysław Szymański from the Museum of the Academy of Fine Arts in Warsaw , “Abstracts from The Urlich Schiessl PhD Colloquium”, E-Newsletter 5/2014, http://www.encore-edu.org/ENCoRE-documents/e-newsletter/EncoreE-newsletter5-2014.pdf
- Władysław Sobucki, Grażyna Macander-Majkowska, Anna Nowicka – Odkwaszanie akwarel i rękopisów preparatem Bookkeeper, „Notes Konserwatorski”, rocznik 2015 – numer 16, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2015.
- Nowicka A., Migracja związków magnezu w bibule Whatmana po aplikacji preparatu Bookkeeper, „Notes Konserwatorski”, Nr 18, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2016.
- Nowicka A., Reaction of oil paint pigments and binder to deacidification of the support using the Bookkeeper system, [w:] “Between Science and Art”, materiały ASP w Warszawie, Warszawa, 2016.
- P. Rudniewski, D. Jarmińska, E. Jeżewska, L. Kępa, J. Kurkowska, A. Nowicka, O. Syta, B. Wagner, A. Wesołowska, Pigmenty. Analiza mikrochemiczna i instrumentalna, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2018.
- Nowicka A., Analysis of fiber composition of a paper sample and ink from amulet Add.13.064, Appendix 2 to the chapter of Włodzimierz Godlewski Amulet for the wife of ‘Abd Allah b. Maryam, in Dongola 2015-2016. Fieldwork, conservation and site management, Polish Centre of Mediterranean Archaeology University of Warsaw, PCMA Excavation Series 5, 2019.
Projekty naukowe
- Zastosowanie metody Bookkeeper w konserwacji akwarel, pasteli i innych zabytków na papierze, wykonanych w technikach wrażliwych na wodę
Udział w projekcie badawczym NN 105 047639:Okres realizacji 2010-2013, kierownik projektu: Władysław Sobucki, prof. ASP. - Badania nad zastosowaniem preparatu Bookkeeper do odkwaszania malarstwa olejnego na papierze
Głównym celem projektu badawczego było sprawdzenie, czy istnieje realne zagrożenie dla olejnych warstw malarskich w sytuacji odkwaszania papieru zastosowanego jako podłoże dla tych warstw. Zajmowano się zarówno zmianami zachodzącymi w samym spoiwie, jak też w poszczególnych pigmentach wchodzących w skład farb.Grantodawca: Narodowe Centrum Nauki w Krakowie
Numer umowy: UMO-2011/01/N/HS2/02308
Okres realizacji: grudzień 2011 – listopad 2015, kierownik projektu: Anna Nowicka
Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych
- Konferencja X-ray techniques in the investigations of the objects of cultural heritage, Around Rembrandt and his workshop, Kraków; 2010; referat: Two of Rembrandt’s paintings: ‘Girl in the picture frame’ and ‘Scholar at his writing table’ from The Warsaw Royal Castle Collection – history, examination and conservation; J. Czernichowska, R. Dmowska, A. Nowicka;
- Konferencja Men and Books: from Microorganisms to Megaorganisms, 28.04-01.05.2014, St Polten; poster: The influence of the Bookkeeper preparation onto oil painting layers deposited on a paper support, Anna Nowicka;
- Konferencja Dyes in History & Archaeology: 33rd Annual Conference, Glasgow; 30-31.10.2014; poster: Sensitivity of the red and blue dyes to the Bookkeeper preparation, Anna Nowicka;
- Konferencja The Urlich Schiessl PhD Colloquium, Drezno; 24-25.11.2014; referat: The deacidification of paper substrates as one of the stages in the conservation of modern paintings – research and practical application, based on the example of conservation of selected paintings by Mieczysław Szymański from the Museum of the Academy of Fine Arts in Warsaw , Anna Nowicka;
- Konferencja IIC’s Student and Emerging Conservator Conference in Warsaw; 15-17.10.2015; Warszawa; poster The Application of Bookkeeper for the Conservation of Paintings, Anna Nowicka ;
- Konferencja IIC’s Student and Emerging Conservator Conference in Warsaw, 15-17.10.2015, Warszawa; poster Niespodzianki, czyli co było zaskoczeniem podczasrutynowych badań przeprowadzanych w Laboratorium Zakładu Badań Specjalistycznych i Technik Dokumentacyjnych, Joanna Kurkowska, Anna Nowicka, Aleksandra Wesołowska, Kamila Załęska, Katarzyna Królikowska-Pataraja, Elżbieta Jeżewska.
- Konferencja Analiza chemiczna w ochronie zabytków, 3-4.12.2015, Warszawa; referat: Odkwaszanie podłoży celulozowych w konserwacji malarstwa – konieczność czy fanaberia, Anna Nowicka.
- 6th Meeting X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage Kraków, 19-21 May 2016; poster: Instrumental analysis of paper support, Anna Nowicka
- 7th Meeting “X-ray and other techniques in investigations of the objects of cultural heritage”, Uniwersytet Jagielloński, 17-19.05.2018, Kraków; poster: Paintings of Mieczysław Szymański – analysis of paint layers, Anna Nowicka
- XIV IADA (International Association of Book and Paper Conservators) Congress, 23-27 września 2019, Warszawa; The influence of Bookkeeper preparation onto oil paintings layers deposited on a paper support – poster, Anna Nowicka.
-
Stopień naukowy
-
Wydział