Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

Artysta plastyk. Konserwator-restaurator dzieł sztuki.

Specjalizacja: rzeźba artystyczna oraz konserwacja rzeźby kamiennej i detali architektonicznych.

Absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona w Warszawie (1982) z tytułem Technika Sztuk Plastycznych w zakresie wystawiennictwa. Magister sztuki w zakresie konserwacji i restauracji rzeźby i elementów architektury, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, ASP Warszawa 1988 (dyplom z wyróżnieniem). W 1986/87 nagroda rektorska za osiągnięte wyniki w nauce. Aneks dyplomowy rysunkowy (z wyróżnieniem) w pracowni prof. Mariana Nowińskiego, aneks rzeźbiarski w marmurze (z wyróżnieniem) w pracowni prof. Adama Romana. Od 1990 zatrudniona na WKiRDS ASP w Warszawie w Pracowni Rzeźby prof. Adama Romana, następnie prof. Janusza Pastwy w charakterze asystenta oraz wykładowcy. Od 2019 adiunkt, doktor sztuki w dziedzinie sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki, ASP w Warszawie, tytuł pracy: „Rekonstrukcja płaskorzeźby Stefana Szwanera Bitwa pod Wiedniem z attyki Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w aspekcie wartości dawnej sztuki i potrzeby jej ochrony”.

WAŻNIEJSZE DZIEŁA KONSERWATORSKO-RESTAURATORSKIE ORAZ ARTYSTYCZNE

Autorka prac rzeźbiarskich i rekonstrukcyjnych przy zabytkowych rzeźbach, z których kilka najważniejszych to portret prof. Adama Romana (marmur, 1988), małe formy rzeźbiarskie (brąz) dla odbiorców warszawskich galerii (1985-90), fontanna w prywatnej kaplicy A. Gudzowatego w Mariewie (1996), portret w medalionie (brąz) Donata Tylmana kierownika Kliniki Ortopedii w Warszawie (2003), popiersie Stanisława Małachowskiego (brąz) na dziedziniec Sejmu RP (2018), rekonstrukcje przy rzeźbach zabytkowego zespołu Klasztoru Jasnogórskiego w Częstochowie (1992), rekonstrukcja orła na obelisk pomnika żołnierzy polskich (ofiar wojny 1920) w Łopatyniu na Ukrainie (1994) oraz orła do nagrobka Orzeł i Krzyż na cmentarz Montmartre w Paryżu (2001), rekonstrukcja (w zespole) rzeźb pomnikowych Piechurów Francuskich i Lotników Amerykańskich na Cmentarz Orląt Lwowskich na Ukrainie (1998), rekonstrukcja popiersia Alegorii Zimy (marmur) z ogrodu Pałacu Belwederskiego w Warszawie (2001), kopia fragmentu nadproża romańskiego portalu kolegiaty w Tumie (2006), liczne rekonstrukcje wystroju rzeźbiarskiego (rzeźby, reliefy, medaliony, ornamenty) na elewacji Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (1999, 2003-2009) w tym monumentalnych scen batalistycznych jak Bitwa pod Wiedniem oraz Bitwa pod Lwowem, Chocimiem i Parkanami (współudział), rekonstrukcje kilkunastu fragmentów rzeźb (szat, dłoni, stóp, głów) oraz dwóch puttów do nagrobka Jana Tarły autorstwa Jerzego Plerscha w Kościele oo. Jezuitów w Warszawie (2010), rekonstrukcja (w zespole) płaskorzeźb alegorii Malarstwa, Rzeźby, Architektury, Muzyki autorstwa Józefa Gosławskiego dla Sejmu RP w Warszawie (2015), a także repliki płaskorzeźby Wyzwolenie II / Polska zrzucająca kajdany autorstwa Jana Szczepkowskiego również dla Sejmu RP, Warszawa 2024.

Autorka lub uczestniczka wielu prac konserwatorskich m.in.: ludowej kamieniarki w Beskidzie Niskim i Roztoczu (1988-1991), pomników sztuki sepulkralnej na Cm. Powązkowskim (1989-1992), Prawosławnym (1989, 1994), Żydowskim (1995) w Warszawie, Montmartre w Paryżu (2000) i lokalnym cm. w Brwinowie (1990, 1993), prac konserwatorskich wystroju rzeźbiarskiego elewacji pałaców Tyszkiewiczów (1989), Branickich (1991), Ostrogskich (1994-1996, 1998), Landaua (1995), elewacji dziedzińca Zamku Królewskiego (1997), dekoracji Domu Nauczycielstwa Polskiego (pl. Trzech Krzyży; 1990) w Warszawie, orientalnej bramy pałacu w Natolinie (1994), rzeźb korony amfiteatru w Łazienkach Królewskich (1996-1997), Mauzoleum Potockich na przedpolu pałacu w Wilanowie (1998-1999), wystroju rzeźbiarskiego zespołu klasztornego na Jasnej Górze w Częstochowie – szczytu Bazyliki św. Krzyża, Skarbca (1990-1991), Kaplicy N.M.P., Arsenału (1992), bramy Lubomirskich (1993), portalu Bazyliki św. Krzyża (1999), Kaplicy Denhoffów (2000), a także kamiennego wystroju wież i elewacji Kościoła św. Krzyża (2001), rzeźb z nisz (20 szt.) elewacji Kościoła św. Boromeusza (ul. Chłodna; 2006, 2007) w Warszawie, triforiów wieży Archikolegiaty w Tumie (2001), konserwacji kominków w Pałacu Karnickich (1998), Pałacu Rady Ministrów (2002) w Warszawie, alegorycznych popiersi Wiosny, Lata, Jesieni i Zimy z ogrodu Belwederu (2000-2001), płaskorzeźb Wagi, Miary i Ptaszki autorstwa Jana Szczepkowskiego dla Miejskiego Centrum Kultury w Milanówku (2012) i wykonanie ich kopii dla Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie, konserwacji gipsowych odlewów (ok. 120 szt.) z kolekcji króla Stanisława Augusta Poniatowskiego dla muzeum w Łazienkach Królewskich (2012,2013) oraz zakrojonych na szeroką skalę prac konserwatorsko-rekonstrukcyjnych i kopii rzeźbiarskich na elewacjach i attykach Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w latach 2003 -2009. Ponadto udział w pracach konserwatorskich niezwykle cennego wystroju sztukatorskiego w Bibliotece Króla w Wilanowie (2022) i przy dekoracji rzeźbiarsko-sztukatorskiej w Galerii Ogrodowej Północnej Muzeum Pałacu Króla Jana III, Wilanów 2023. Autorka konserwacji zespołu rzeźb autorstwa Wandy Czełkowskiej (Różowa głowa, Stół, Ściana, Postać błękitna, Bez tytułu) z Pracowni Historycznej przy ul. Magazynowej 14 w Warszawie, rzeźby Duch mistycyzmu autorstwa Marii Lednickiej-Szczytt (kolekcja prywatna w USA) Warszawa 2020-2021, oraz Aktu kobiecego autorstwa Henryka Kuny, Warszawa 2025.

WAŻNIEJSZE PUBLIKACJE

Autorka opracowań dokumentacyjnych dotyczących zabytkowych obiektów oraz wypowiedzi do monografii „Adam Roman – wskrzeszone piękno” ASP Warszawa 1997, „W poszukiwaniu utraconych form” do katalogu „August Zamoyski. Myśleć w kamieniu” Muzeum Literatury Warszawa 2019, dwóch artykułów w Pasażu Wiedzy „Technika i technologia wykonywania rzeźbiarskich, narzutowych dekoracji na elewacjach wilanowskiego pałacu” i „Przekształcenia i konserwacje płaskorzeźb na attykach wilanowskiego pałacu na przykładzie „Bitwy pod Wiedniem”, Wilanów 2019 oraz artykułu „O wystroju rzeźbiarsko-sztukatorskim, technice i technologii wykonania dekoracji sklepienia Biblioteki Króla z perspektywy konserwatora zabytków” do monografii (w opracowaniu) o pracach konserwatorskich w Bibliotece Króla, Wilanów 2025.

UDZIAŁ W WYSTAWACH

Organizatorka i uczestniczka wystaw okazjonalnych (Malbork 1997, „Sztuka konserwacji” Warszawa 2002, 100-lecie powstania warszawskiej ASP – Wilanów 2005, 70-lecie WKiRDS ASP – Warszawa 2018, „Kalejdoskop” Stara Prochownia – Warszawa 2019, „Sztuka na zawsze?” 75-lecie WKiRDS ASP – Warszawa 2022, Dziedzictwo „Póki świat istnieje” – DUM MUNDUS DURAT – w połączeniu nauki i sztuki konserwacji-restauracji dzieł sztuki, Wilanów 2024, a także innych działań w przestrzeni publicznej (Festiwale Nauki – Jabłonna 2016-2019, Noc Muzeów – ASP 2022, warsztaty dla Fundacji Uniwersytet Dzieci – Kraków, 2017, 2018).

NAGRODY

Laureatka Nagród Rektorskich ASP w Warszawie (2004, 2011) i odznaki „Zasłużony dla Kultury Polskiej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015).

INNE

Działania promocyjne na rzecz Katedry Konserwacji i Restauracji Rzeźby i Elementów Architektury WKiRDS ASP Warszawa


Udział w filmie nagranym na potrzeby wirtualnej wystawy „Sztuka na zawsze?” 75-lecie WKiRDS ASP – Warszawa 2022
https://sztukanazawsze.asp.waw.pl/