Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

Specjalizacja: Konserwacja i restauracja malarstwa tablicowego i rzeźby drewnianej polichromowanej.

Magister w zakresie konserwacji i restauracji dzieł sztuki, specjalność: konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i restauracji Dzieł Sztuki.

Od 2009 zatrudniony na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki na ASP w Warszawie jako asystent w Pracowni Konserwacji i Restauracji Malarstwa Tablicowego i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej.

Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne

Udział w różnorodnych projektach konserwatorskich m.in.:

  1. Konserwacja i restauracja obrazów olejnych na płótnie Św. Jan Złotousty oraz Zesłanie Ducha Świętego pochodzących z Kościoła pw. Ducha Św. w Węgrzynowie, Węgrzynowo 48, 06-211 Krasiniec.
  2. Kościół pw. Opatrzności Bożej i św. Jerzego w Tychnowych k. Kwidzyna. Konserwacja i restauracja polichromii pierwszego przęsła nawy.
  3. Prace konserwatorskie przy wielkoformatowym obrazie przedstawiającym Bitwę pod Parkanami autorstwa Martino Altomonte, II poł XVII wieku, Technika wykonania: olej/tempera na płótnie. Warszawa 2009-2011
  4. Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie trzech ołtarzy barokowych oraz ambony i chrzcielnicy projektu Tylmana z Gameren, kościoł p.w. św. Klemensa i św. Małgorzaty w Klementowicach, II poł. XVII wieku, Technika wykonania: elementy architektoniczne ołtarzy –monochromia, pozłota na drewnie, rzeżby polichromowane drewniane, obrazy ołtarzowe olejne na płótnie.
  5. W latach 2007 – 2015 Jako członek zespołu udział w pracach konserwatorskich i restauratorskich przy średniowiecznych malowidłach ściennych w północnym Libanie:
    Kaftoun – kościół pw. Świętych Bachusa i Sergiusza,
    Kfar Helda – kościół pw. „Naszej Pani od Ruin”,
    Maad – kościół pw. Św. Charbela,
    Amioun – kościół pw. Św.Fokasa,
    Anfeh – kościół pw. „Naszej Pani od Wiatrów” (Saydet El-Rih)
    Wykonawca prac: dr Krzysztof Chmielewski

Pozostałe realizacje konserwatorskie:

  1. Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie. obiekt: obraz przedstawiający akt kobiecy, I poł. XX wieku, własność prywatna.
    Technika wykonania: olej na płótnie.
  2. Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie. Obiekt: krucyfiks z pełnoplastyczną figurą Jezusa Chrystusa, II poł. XIX wieku z kościoła p.w. Najczystszego Serca Maryi, ul. Chłopickiego 2 w Warszawie.
    Technika wykonania: rzeźba drewniana polichromowana.
  3. Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie. Obiekt: Kartusz herbowy, II poł. XIX wieku, własność prywatna.
    Technika wykonania: malowidło olejne na blasze miedzianej.
  4. Dokumentację prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie. Obiekt: Ikonia z przedstawieniem Matki Boskiej Kazańskiej, XIX/XX wiek, własność prywatna.
    Technika wykonania: tempera na desce.
  5. Dokumentację prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie. Obiekt: obraz przedstawiający portret Alexandra Łęskiego. Autor: Jan Zienkiewicz 1858, własność prywatna.
    Technika wykonania: olej na płótnie.
  6. Ekspertyza konserwatorska. Dokumentacja badań konserwatorskich oraz prace badawcze.
    Obiekt: obraz na podobraziu drewnianym z przedstawieniem Matki Boskiej Pięknej Miłości, datowanie: XVI w., własność: parafia pw. Św. Michała Archanioła w Łomży – katedralna. ul. Dworna25, 18-400 Łomża. (Wykonana przez: K. Chmielewski, J. Morzycki-Markowski).
  7. Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie. Obiekt: obraz przedstawiający Boże Narodzenie – Pokłon Pasterzy.
    Autor i data powstania: P.S. 1674, właściciel: Zbiory Pałacu Biskupiego w Sandomierzu.
    Technika wykonania: tablicowy obraz olejny.
  8. Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie. Obiekt: ikona z przedstawieniem Matki Boskiej Nieustającej Pomocy, datowanie: 1899, własność: Klasztor Karmelitanek Bosych, Niedźwiady 40, 62-800 Kalisz.
    Technika wykonania: tempera, olej na desce.
  9. Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie.
    Obiekt: zachowane elementy późnogotyckiego retabulum ołtarzowego z płaskorzeźbionym przedstawieniem Opłakiwania Chrystusa (pracownia Mistrza Ołtarza Zwiastowania, ok.1480). Właściciel: Muzeum Narodowe we Wrocławiu.
  10. Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie. Obiekt: obraz olejny na ocynkowanej blasze żelaznej przedstawiający Matkę Boską Ostrobramską. Konserwacja pozłacanej ramy drewnianej, Autor nieznany, własność prywatna.
  11. Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie. Obiekt: ikona z przedstawieniem Świętych Piotra, Pawła i Charalambosa, XIX/XX wiek, własność prywatna.
    Technika wykonania: tempera, olej na desce.
  12. Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich oraz prace konserwatorskie. Obiekt: Obraz przedstawiający Śmierć Księcia Poniatowskiego. Autor nieznany, własność prywatna.
    Technika wykonania: obraz olejny na blasze żelaznej.
  13. Ekspertyza konserwatorska. Opracowanie zaleceń konserwatorsko-restauratorskich oraz programu prac rzeźby drewnianej pozłacanej „Anioł Stróż” Romana Stańczaka z kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. (współpraca z Janem Andrzejewskim – konserwacja).

Projekty o charakterze popularyzatorskim:

  1. Cykl warsztatów Droga do Piękna przy kościele pw. Matki Boskiej Królowej Aniołów na warszawskim Bemowie. Uczestnicy zajęć poznają ikonografię i historię sztuki chrześcijańskiego wschodu oraz technikę i technologię wykonywania ikon. Corocznie, na zakończenie warsztatów organizowana jest wystawa, na której prezentowane są ikony wykonane podczas kursu.

Realizacje artystyczne:

  1. Błogosławiona Alicja Le Clerc – olej na płótnie, na podstawie obrazu nieznanego artysty.
  2. Archanioł Michał – tempera na podobraziu drewnianym, na podstawie ikony Theodora Poulakisa (1622-1692).
  3. Chrystus Pantokrator – tempera na podobraziu drewnianym, na podstawie ikony powstałej w latach 1393-1394 autorstwa Joana Zographosa.
  4. Matka Boża Włodzimierska – tempera na podobraziu drewnianym, na podstawie rosyjskiej ikony z początku XV wieku.
  5. Matka Boska Kazańska – tempera na podobraziu drewnianym, na podstawie rosyjskiej ikony z początku XIX wieku.
  6. Nawijająca wełnę (The Wool Winder) – olej na płótnie, na podstawie obrazu powstałego w 1759 roku autorstwa Jean Baptiste Greuze.
  7. Matka Boża Włodzimierska (fragment) – tempera na podobraziu drewnianym, na podstawie rosyjskiej ikony z początku XV wieku.
  8. Święty Jan Chrzciciel na pustkowiu – tempera, olej na desce, na podstawie obrazu Geertgen tot Sint Jans (1465-1495). Warszawa 2010.
  9. Św. Krzysztof– tempera, olej na desce, na podstawie obrazu Hansa Memlinga ok.1479-1480, (Cincinnati Art. Museum) Warszawa 2013.
  10. Święta Łucja – tempera na desce, na podstawie kwatery z „Bostońskiego Poliptyku” – Simone Martiniego (1284-1344). Warszawa 2014.
  11. Św. Elżbieta z Hesji – tempera, olej na desce, pastisz wykonany na podstawie skrzydła tryptyku Moreelów Hansa Memlinga 1484 (Groeningemuseum, Brugia), Warszawa 2015.
  12. Św. Liliana – tempera na podobraziu drewnianym, pastisz.
  13. Święty Juda Tadeusz – technika mieszana (temperowo-olejna), podobrazie drewniane.
  14. Św. Mateusz Ewangelista – technika mieszana, podobrazie drewniane.
  15. Sztorm – tempera, olej na desce.
  16. Pejzaż holenderski – tempera, olej na desce
  17. Matka Boska Kazańska – tempera na podobraziu drewnianym, na podstawie rosyjskiej ikony z początku XX wieku. Warszawa 2018.

Lista ważniejszych publikacji

  1. K. Chmielewski, J. Morzycki-Markowski, Wall Paintings in Saydet el-Kharayeb Church in Kfar Helda Restoration and Technological Issues [w:]”Mélanges de l’Université Saint-Joseph”, 2015-2016, vol. LXVI, ss. 369 -389.

Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych

  1. 13.12. 2013 Tytuł: Prace konserwatorskie i nowe odkrycia malowideł ściennych w średniowiecznych kościołach Libanu
    Temat wystąpienia: Relacja z przebiegu prac konserwatorskich w Kościele pod wezwaniem „Naszej Pani Od Ruin” w miejscowości Kfar Helda.
    Miejsce wystąpienia: W ramach seminarium z zakresu archeologii śródziemnomorskiej Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN, Instytutu Archeologii UW w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
  2. 15–16.05.2015 Tytuł: Polacy w Libanie konferencja poświęcona polskim badaniom archeologicznym i działalności konserwatorskiej w Libanie.
    Temat wystąpienia: Konserwacja i restauracja średniowiecznych malowideł ściennych w kościele p.w. Św. Fokasa w Amioun.
    Miejsce wystąpienia: Organizowana przez Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Instytutem Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
  3. 01.10.2016 Tytuł: Festiwal nauki
    Temat wystąpienia: Polscy konserwatorzy zabytków w Libanie.
    Prace wykonywane pod kierunkiem dr hab. Krzysztofa Chmielewskiego prof. ASP przez studentów Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki mają na celu ratowanie zachowanych do dnia dzisiejszego średniowiecznych malowideł ściennych w kościołach północnego Libanu.
    Miejsce wystąpienia: Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37.
  4. 22.05.2017 Prezentacja (poster) z okazji 70-lecia Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki. Tytuł wystąpienia: Opłakiwanie Chrystusa. Technika i technologia wykonania piętnastowiecznej śląskiej nastawy ołtarzowej.
  5. 2018 Współpraca naukowa przy opracowaniu katalogu zabytków na wystawę w Muzeum Narodowym we Wrocławiu pt. „Migracje – sztuka późnogotycka na Śląsku”.
  6. 21-22.07.2018 Tytuł: Scientific Methods in Cultural Heritage Research – Gordon Research Seminar
    Temat: Technological Construction and Technique of the 15th Century Silesian Retable “Lamentation of Christ” Using Multispectral Digital Imaging Techniques.
    Miejsce: Gordon Research Seminar, Rey Don Jaime Grand Hotel Castelldefels, Hiszpania.

Wystawy i plenery

  1. 02.2019 Współkuratorstwo wystawy pt.: „Skarby nieznane – niezwykły świat ikon Muzeum Południowego Podlasia”. Realizacje konserwatorskie Pracowni Konserwacji i Restauracji Malarstwa Tablicowego i Rzeźby Polichromowanej Drewnianej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie