Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

dr hab. Joanna Czernichowska, prof. uczelni

Konserwator-restaurator dzieł sztuki. Specjalizacja: konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej.

  • 1984 magister sztuki w zakresie konserwacji malarstwa i drewnianej rzeźby polichromowanej, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie
  • 1989-1999 asystentka w Katedrze Konserwacji i Restauracji Malarstwa Sztalugowego i  Rzeźby Polichromowanej, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie
  • 1999 doktorat
  • 2000-2013 adiunkt w Katedrze Konserwacji i Restauracji Malarstwa na Podłożach Ruchomych i Rzeźby Polichromowanej, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie
  • 2013 habilitacja, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
  • 2000-2019 członek Rady Wydziału WKiRDS ASP w Warszawie
  • 2008-2020 kierownik Katedry Konserwacji i Restauracji Malarstwa Sztalugowego na Podłożach Ruchomych i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej WKiRDS ASP w Warszawie
  • 2016-2020 współpracownik w Międzykatedralnej Pracowni Konserwacji Zabytków Archeologicznych i Etnograficznych  WKiRDS ASP w Warszawie
  • 2017-2020 członek Senatu ASP w Warszawie
  • 2020 członek Rady Programowej WKiRDS ASP w Warszawie
  • od 2016 kierownik Pracowni Konserwacji i Restauracji Malarstwa Sztalugowego na Podłożach Ruchomych. W minionych latach w Pracowni Konserwacji i Restauracji Malarstwa na Podłożach Ruchomych (II i III rok) [kadra: prof. dr hab. Iwona Szmelter, dr hab. Joanna Czernichowska prof. ASP, dr hab. Monika Jadzińska prof. ASP, mgr Łukasz Wojtowicz, mgr Diana Kułakowska], a po reorganizacji kształcenia i powstaniu nowych – Międzykatedralnych Pracowni: Międzykatedralnej Pracowni „Novum” Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej oraz Międzykatedralnej Pracowni Konserwacji Zabytków Archeologicznych i Etnograficznych – zrealizowano projekty konserwatorsko-restauratorskie wraz z dokumentacją badawczą i konserwatorską, m.in.:
  • zespołu obrazów pochodzących z  Muzeum Mazowieckiego w Płocku, ul. Tumska 8, 09-402 Płock
  • zespołu obrazów sztalugowych pochodzących z Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma, ul. Tłomackie 3/5, 00-090 Warszawa
  • zespołu obrazów z Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu, ul. J. Długosza 9, 27-600 Sandomierz
  • projekt dotyczący obrazu sztalugowego Elektrownia Żerań, autor nieznany, XX w., ol./płótno, będącego własnością spółki Vattenfall Heat Poland S.A., ul. Modlińska 15, 03-216 Warszawa
  • zespołu obiektów sztuki pochodzących ze zbiorów Galerii Foksal w Warszawie, ul. Foksal 1/4, 00-950 Warszawa
  • zespołu obrazów sztalugowych autorstwa Romana Owidzkiego; umowa z osobą prywatną Joanną Owidzką
  • zespołu obrazów pochodzących z Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Plac Powstańców Warszawy 5, Wrocław
  • projekt dotyczący obrazów ze zbiorów Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
  • zespołu obrazów sztalugowych pochodzących z Muzeum Narodowego w Poznaniu
  • projekt konserwatorski realizowany jednocześnie w Międzykatedralnej Pracowni „Novum” Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej, pełna konserwacja i restauracja wraz z dokumentacją badawczą i konserwatorską zespołu 33 obrazów sztalugowych autorstwa Jana Tarasina, własność Jakuba Tarasina
  • projekty dotyczące obrazów sztalugowych w posiadaniu różnych instytucji kościelnych, np.: klasztoru zakonu Braci Mniejszych – Franciszkanów Konwentualnych w Warszawie, Nowe Miasto, ul. Zakroczymska 1, Kongregacji Oratorium św. Filipa w Gostyniu, woj. wielkopolskie, Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek od Cierpiących, ul. Wilcza 7, Warszawa, parafii pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika w Postoliskach, woj. mazowieckie
  • pojedyncze projekty dotyczące obrazów sztalugowych pozostających w posiadaniu osób prywatnych
  • w latach 2015, 2016, 2018, 2019 Joanna Czernichowska sprawowała opiekę tutorską nad stypendystami Programu Stypendialnego Ministra Kultury Gaude Polonia (Narodowe Centrum Kultury)

Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie

  • 1999-2003 konserwacja i rekonstrukcja polichromii oraz barwnych opracowań sztukaterii we wnętrzach pałacu w Łącku, woj. mazowieckie, ok.1870 r. architekt: Konrad Gabrielski, (praca zespołowa pod kierunkiem A. Pawlak)
  • 2002-2003 wykonanie i opracowanie badań na obecność polichromii w dawnym kościele ewangelickim na wzgórzu zamkowym w Gostyninie, ok. 1824, architekt Hilary Szpilowski; ekspertyza stanu zachowania (współpraca z A. Pawlak)
  • 2003 Portret Jana Kalwina, autor nieznany, XVIII w., ol./pł., własność prywatna
  • 2003 Namaszczenie olejami Pana Jezusa, XVIII w., ol./pł.,  kościół pw. św. Mikołaja, Krześlin k. Siedlec, woj. mazowieckie
  • 2003-2004 Wizja św. Antoniego, Tomasz Dolabella, XVII w., ol./pł.,  250×200 cm,     oo. bernardynów w Warcie, woj. łódzkie
  • 2004 Portret A. Czartoryskiego, P. Delaroche, XIX w., ol./pł,; Portret nieznanego mężczyzny,  R. Hadziewicz, XIX w., ol./pł.; Ułan i dziewczyna, J. Brodowski, XIX w., ol./pł.: obrazy sztalugowe ze zbiorów Biblioteki Polskiej w Paryżu
  • 2004 Św. Roch, XVII / XVIII w., ol./pł., kościół p.w. św. Mikołaja, Wierzchy, woj. łódzkie
  • 2004-2005 zespół 15 obrazów sztalugowych, autorzy nieznani, XVIII w., ol./pł., wraz z ramami stanowiących wyposażenie kościoła p.w. Trójcy Świętej, Babice, gm. Krzywcza, woj. podkarpackie (współpraca z A. Radomskim)
  • 2005-2006 Uczony przy pulpicie, Rembrandt van Rijn, 1641, ol./deska, Zamek Królewski w Warszawie
  • 2005-2006 Dziewczyna w świetle ramy, Rembrandt van Rijn, 1641, ol./ deska, Zamek Królewski w Warszawie (współpraca z R. Dmowską)
  • 2007 Jutrzenka, Claude Callot, XVII w., ol./pł., obraz plafonowy, Muzeum Pałac Wilanów
  • 2007-2008 Alegoria Pokoju i Sprawiedliwości, autor nieznany XVIII w., ol./pł., obraz plafonowy, Muzeum Historyczne i Sztuki Medalierskiej we Wrocławiu
  • 2007-2018 malowidła ścienne, kościół pw. śś. Jakuba i Filipa, XVIII / XIX / XX w., temp., ol./ drewno, Skomlin k. Wielunia, woj. łódzkie (współkierownictwo prac z K. Borkowską, praca  zespołowa)
  • 2008-2018 malowidła ścienne Jana Henryka Rosena, sceny figuralne, ornamenty roślinno-geometryczne, 1926-30, temp., złocenia olejne na tynku wapiennym, katedra ormiańska, Lwów, Ukraina (współkierownictwo prac z A. Pawlak, praca zespołowa)
  • 2008-2011 historyczne graffiti oraz dekoracje ścienne, ołówek, kredka, tusz, tempera na tynku wapiennym, dawny karcer studencki Politechniki Ryskiej, IV ćwierć XIX wieku, obecnie Muzeum Uniwersytetu Łotewskiego w Rydze, Uniwersytet Łotewski w Rydze (aranżacja wnętrza, kierownictwo prac, praca zespołowa)
  • 2010-2011 Lato, J. E. Siemiginowski, IV ćw. XVII w., ol./pł., obraz plafonowy, Muzeum Pałac w Wilanowie, Sypialnia Króla (kierownictwo prac, praca zespołowa)
  • 2011-2013 zespół 31 obrazów sztalugowych na podłożu płóciennym z  kolekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego, XVII-XVIII w., Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (kierownictwo prac, praca zespołowa)
  • 2013-2017 kolekcja olejnych obrazów sztalugowych autorstwa Stefana Norblina, ok. 1941, Pałac w Morvi, stan Gudźarat, Indie (kierownictwo prac, praca zespołowa)
  • 2017 malarskie dekoracje ścienne w Willi Alexandrine w Vence, Francja, przyszłej Przestrzeni Muzealnej Witolda Gombrowicza (autorstwo programu prac konserwatorskich i kierownik zespołu konserwatorskiego, praca zespołowa; koordynacja merytoryczna i organizacja: Andrzej Koss, Piotr Zambrzycki, Justyna Tyll, Joanna Czernichowska); projekt prowadzony przez Towarzystwo Przyjaciół Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
  • 2019 Pokłon pasterzy betlejemskich, Jan Henryk Rosen, 1928, ol./pł. wraz z ramą złoconą, oraz malarskie ornamenty roślinno-geometryczne na ścianie (tynku) wokół obrazu, katedra ormiańska pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, Lwów, Ukraina (współkierownictwo prac z A. Pawlak, praca zespołowa)
  • 2020 Wniebowstąpienie Pańskie, Tomasz Dolabella, ok.1635, ol./pł., kościół pw. Świętego Krzyża w Warszawie

Lista ważniejszych publikacji

  • J. Czernichowska, Matka Boska z Dzieciątkiem z kościoła oo. bernardynów w Warcie, „Ochrona Zabytków”, nr 3, 1997, s. 212-217.
  • J. Czernichowska, Projekty EXPO 58. Parę refleksji nad problemami sztuki współczesnej, „Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki”, vol. 8, nr 2, 1997,  s.58-59.
  • J. Czernichowska, Św. Stanisław Biskup wskrzeszający Piotrowina, „Ochrona Zabytków”, nr 3/4, 2002, s. 294-308.
  • J. Czernichowska, Technika  i technologia XVII – wiecznych obrazów przypisywanych Tomaszowi Dolabelli.” Św. Stanisław prowadzący Piotrowina przed sąd królewski” i „ Gniew Boży” w kościele oo. bernardynów w Warcie w świetle badań i materiałów źródłowych, [ w:] Ars Longa – Vita Brevis. Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci prof. Z. Brochwicza 18 – 19 października 2002 w Toruniu, red. J. Flik, UMK, Toruń 2003, s.185-209.
  • J. Czernichowska, Wybrane projekty badawczo-konserwatorskie zrealizowane przez pedagogów Katedry Konserwacji Malarstwa na Podłożach Ruchomych i Rzeźby Polichromowanej Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, [w:] Sztuka konserwacji i restauracji. Cesare Brandi (1906 – 1988), Jego myśli i debata o dziedzictwie. Sztuka konserwacji – restauracji w Polsce, Materiały z międzynarodowej sesji naukowej 5-6 października 2007 w Warszawie, red. I. Szmelter, M. Jadzińska, PW Rzeczypospolita SA, MIKiRDS ASP w Warszawie i Krakowie, Warszawa 2007.
  • J. Czernichowska, Strategie konserwacji prewencyjnej, [w:] O opiece nad kolekcją, pod redakcją M. Bogdańskiej-Krzyżanek i J. Egit-Pużyńskiej, Materiały z projektu „To nie jest wystawa” Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 26.02.-4.05.2008.
  • J. Czernichowska, A. Jędrzejewska-Pawlak, Konserwacja zabytków ormiańskich na Ukrainie, [w:] Ars Armeniaca. Sztuka ormiańska ze zbiorów polskich i ukraińskich, kat. wyst., red. W. Deluga, Muzeum Zamojskie w Zamościu, Zamość 2010, s. 57-62.
  • J. Czernichowska, A. Jędrzejewska-Pawlak, Prace konserwatorskie i restauratorskie w katedrze ormiańskiej we Lwowie, [w:] Ars Armeniaca. Sztuka ormiańska ze zbiorów polskich i ukraińskich, kat. wyst., red. W. Deluga, Muzeum Zamojskie w Zamościu, Zamość 2010, s. 138-140.
  • J. Czernichowska, R. Dmowska, Dwa obrazy Rembrandta z Zamku Królewskiego w Warszawie – ich przeszłość w służbie przyszłości, [w:] Wobec zabytku… Tradycje i perspektywy postaw. Studia dedykowane pamięci prof. Jerzego Remera, red. E. Pilecka, J. Raczkowski, Toruń 2010, s.201-221.
  • J. Czernichowska, R. Dmowska, A. Nowicka, Two paintings by Rembrandt: „Girl in a picture frame” and „Scholar at his writing table” from the collection of the Royal Castle in Warsaw – history, examination and conservation, Dwa obrazy Rembrandta: „Dziewczyna w ramie obrazu” i „Uczony przy pulpicie” z kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie – historia, badania i konserwacja, „Opuscula Musealia”, zeszyt 19, red. S. Waltoś, Kraków 2012, s. 9-25.
  • J. Czernichowska, A Few Words on August Moszyński, His Interest in Conservation and the Knowledge of Restoration among the Artists of the Painters Workshop in Warsaw Castle, [w:] Between Science and Art, ed. M. Ciechańska, Academy of Fine Art in Warsaw, Warsaw 2016, s. 317-351.

Projekty naukowe

  • 2015-2017 Joanna Czernichowska, grant MNiSW, udział w badania statutowych ASP w Warszawie, Międzykatedralna Pracownia Konserwacji Zabytków Archeologicznych i Etnograficznych, kierownik projektu: dr hab. Krzysztof Chmielewski prof. ASP w Warszawie,), tytuł projektu: Interdyscyplinarne badania nad metodami konserwacji i dokumentowania prac konserwatorskich oraz restauratorskich przy zabytkach archeologicznych i etnograficznych.
  • 2019-2020 Joanna Czernichowska, grant MNiSW, kierownik Zadania Badawczego, Nowoczesne studio konserwatorskie. Innowacyjne rozwiązania oraz metody w konserwacji i restauracji malarstwa na podłożach ruchomych

Referaty wygłoszone na konferencjach i seminariach tematycznych

  • 2000 Joanna Czernichowska, wystąpienie pt.: Technika i technologia XVII – wiecznych obrazów przypisywanych Tomaszowi Dolabelli  Św. Stanisław prowadzący Piotrowina przed  sąd królewskiGniew Boży w kościele oo. bernardynów w Warcie w świetle badań  i materiałów źródłowych, Toruń, UMK, konferencja naukowa poświęcona pamięci prof. dr Zbigniewa Brochwicza, pt.  Ars longa – Vita brevis. Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki
  • 2003 Łódź. Udział w Łódzkim Spotkaniu Warsztatowym Konserwatorów Dzieł Sztuki. Joanna Czernichowska we współpracy z mgr Agnieszką Jędrzejewską-Pawlak: prezentacja  i   wygłoszenie referatu na temat prac badawczych, konserwatorskich i restauratorskich przeprowadzonych wraz z zespołem przy polichromiach w drewnianym kościele w Grębieniu  (woj. łódzkie)
  • 2006 Joanna Czernichowska, wystąpienie pt.: Zapobieganie niszczeniu dzieł sztuki. Uwagi do historii myśli i praktyki konserwatorskiej, Warszawa, Muzeum Narodowe, konferencja naukowa organizowana przez ICOM i KOBiDZ, przy współpracy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Muzeum Narodowego w Warszawie, pt. Rola konserwacji  zapobiegawczej w muzeach. 
  • 2007 Joanna Czernichowska, wystąpienie pt.: Wybrane projekty badawczo-konserwatorskie zrealizowane przez pedagogów Katedry Konserwacji Malarstwa na Podłożach Ruchomych i Rzeźby Polichromowanej Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, międzynarodowa konferencja naukowa Sztuka konserwacji i restauracji. Cesare Brandi (1906-1988), Jego myśli i debata o dziedzictwie. Sztuka konserwacji-restauracji w Polsce organizowana przez Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie i Krakowie, Muzeum Pałac Wilanów, Ministero per i Beni e le attivita Culturali, Instituto Centrale per il Restauro, Associazione Amici di Cesare Brandi, Associazione Giovanni Secco Sardo, 5-6 października 2007, Muzeum Pałac Wilanów, Warszawa
  • 2008 Joanna Czernichowska, wystąpienie pt.: Strategie konserwacji prewencyjnej, seminarium To nie jest wystawa na temat opieki nad zbiorami sztuki współczesnej, 26.02-4.05.2008, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
  • 2009 Joanna Czernichowska, Regina Dmowska, wystąpienie pt: Dwa obrazy Rembrandta z Zamku Królewskiego w Warszawie – ich przeszłość w służbie przyszłości, konferencja naukowa w 30-lecie śmierci Profesora Jerzego Remera Wobec zabytku … Tradycje i perspektywy postaw, 4-5 grudzień 2009, UMK, Wydział Sztuk Pięknych Instytut Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa, Stowarzyszenie Historyków Sztuki Oddział w Toruniu, Toruń
  • 2010 Joanna Czernichowska, Agnieszka Jędrzejewska-Pawlak, Muzeum Pałac w Wilanowie, prezentacja multimedialna pt.: Travaux de Conservation et de Restauration des Peintures Murales a la Cathedrale Armenienne de Lviv, international conference Art of the Armenian Diaspora, April 28th – 30th 2010, Muzeum Zamojskie, Instytut Historii Sztuki UKSW, Zamość
  • 2010 Joanna Czernichowska, Regina Dmowska, Anna Nowicka, wystąpienie pt: Two of Rembrandt’s Paintings: Girl in a Picture Frame and Scholar at his written table, from the Warsaw Royal Castle Collection – history, examination and conservation, 13-16 May 2010, 3d Meeting X-ray techniques in the investigations of the objects of cultural heritage. Around Rembrandt and his workshop, Faculty of Chemistry Jagiellonian University, Jagiellonian University Museum, Institute of Catalysis and Surface Chemistry, Polish Academy of Sciences, Krakow
  • 2011 Joanna Czernichowska, ASP w Warszawie, Agnieszka Jędrzejewska-Pawlak, Muzeum Pałac w Wilanowie, wystąpienie pt.: Konserwacja malowideł ściennych w katedrze ormiańskiej we Lwowie, 9-10. XII. 2011, międzynarodowa konferencja naukowa pod honorowym patronatem Jego Magnificencji Rektora ks. prof. dr hab. Henryka Skworowskiego „Ormianie we Lwowie: historia, kultura, sztuka”, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • 2011 Joanna Czernichowska, A. Jędrzejewska-Pawlak, wykład wraz z prezentacją multimedialną O renowacji Katedry Ormiańskiej we Lwowie w latach 2007-2011, towarzyszący wernisażowi wystawy zbiorowej Z widokiem na Ararat. Losy Ormian w Polsce, Fundacja Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich, Dom Spotkań z Historią, kurator: Monika Agopsowicz, 17.06.-31.07. 2011 Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu, ul. R. Traugutta 111/113
  • 2012 Joanna Czernichowska, wystąpienie pt.: Konserwacja i restauracja historycznych graffiti i aranżacja wnętrza w dawnym karcerze Politechniki Ryskiej, IV ćwierć XIX wieku, 14-16 listopada 2012, międzynarodowy kongres naukowy Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej, Instytut Badań nad Dziedzictwem Kulturowym Europy, Dom Spotkań z Historią, Warszawa
  • 2013 Joanna Czernichowska, O konserwacji i opiece nad malarstwem i rzeźbą drewnianą, wystąpienie (multimedialna prezentacja) na konferencji „Adaptacja i finansowanie obiektów zabytkowych. Zachowanie Dziedzictwa Narodowego”, 10.-11.2013 Resursa, Żyrardów
  • 2014 Joanna Czernichowska, wystąpienie: Czy w Atelier Bacciarellego restaurowano obrazy? O królewskiej Malarni oraz o Auguście Moszyńskim i jego zainteresowaniach konserwatorskich słów kilka, międzynarodowa konferencja naukowa „Przedmioty, obrazy, idee… Źródła i konteksty muzealnictwa w kulturze Oświecenia”, 4-5 grudnia 2014, Warszawa, Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie Historyków Sztuki Oddział Warszawski, Narodowy Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa
  • 2015 Joanna Czernichowska, Paweł Baranowski, wystąpienie pt.: Konserwacja polichromii autorstwa Jana  Henryka Rosena w katedrze ormiańskiej we Lwowie, multimedialny wykład na wernisażu wystawy Katedra ormiańska we Lwowie i jej twórcy, 26.11.2015, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków
  • 2016 Joanna Czernichowska, prezentacja multimedialna pt.: Konserwacja polichromii autorstwa Jana Henryka Rosena w katedrze ormiańskiej we Lwowie, wernisaż wystawy Katedra ormiańska we Lwowie i jej twórcy, 16.09.2016, Muzeum w Tykocinie, Oddział Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, Tykocin, ul. Kozia 2
  • 2016 Joanna Czernichowska, referat wraz z prezentacją multimedialną pt.: Malarstwo Jana Henryka Rosena w katedrze ormiańskiej we Lwowie – prace badawcze i konserwatorskie, międzynarodowa konferencja „Malarstwo ścienne w tradycji wschodniej i zachodniej. Ikonografia, technika, technologia i konserwacja”, 21 – 22.04.2016, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, Warszawa, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37.
  • 2018 Joanna Czernichowska, referat i prezentacja multimedialna: Malarstwo Jana Henryka Rosena w Katedrze Ormiańskiej we Lwowie – prace badawcze i konserwatorskie w latach 2008-2018, IV Międzynarodowy Kongres Naukowy „Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej”, Rzeszów – Jarosław, 3-5 października 2018
  • 2019 Joanna Czernichowska, 17.04.2019, O konserwacji dzieł Stefana Norblina w Indiach, wystąpienie multimedialne na XXIII Spotkaniach Konserwatorskich Sztuka Konserwacji 2019 w Warszawie; organizatorzy: Sekcja Konserwacji Dzieł Sztuki Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków, Państwowe Muzeum Archeologiczne w Warszawie, Biblioteka Narodowa, Urząd Dzielnicy Warszawa Praga Północ, Polska Izba Artystów Konserwatorów Dzieł Sztuki

Międzynarodowe i krajowe nagrody za działalność artystyczną oraz naukową

  • 2001 Joanna Czernichowska, nagroda Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków za pracę badawczą i jej opracowanie: Ze studiów nad techniką i technologią obrazów z kościoła oo. bernardynów w Warcie, przypisywanych pracowni Tomasza Dolabelli. Przyczynek do  konserwacji obrazu z Drużbina „Św. Stanisław Biskup wskrzeszający Piotrowina”
  • 2010 Joanna Czernichowska, nagroda Rady Miejskiej miasta Lwowa za kierownictwo i realizację prac konserwatorskich w katedrze ormiańskiej we Lwowie, Ukraina
  • 2020 Joanna Czernichowska, nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Prowadzone prace magisterskie i przewody doktorskie

  • Joanna Czernichowska była promotorem 29 obronionych prac magisterskich praktycznych i teoretycznych oraz aneksów konserwatorskich do prac magisterskich realizowanych w Katedrze Konserwacji i Restauracji Malarstwa na Podłożach  Ruchomych i Rzeźby Polichromowanej oraz w Międzykatedralnej Pracowni Konserwacji Obiektów Archeologicznych i Etnograficznych w WKiRDS ASP w Warszawie; autorzy prac magisterskich uzyskali wyróżnienia i nagrody w konkursach GKZSKZ za prace magisterskie w latach: 2015, 2016, 2018, 2019, 2020 oraz Coming Out ASP w Warszawie (prace magisterskie i aneksy konserwatorskie do prac magisterskich) 2019, 2020
  • Promotor trzech aktualnie prowadzonych prac w otwartych przewodach doktorskich

Inne

Ekspertyzy i udział w komisjach konserwatorskich, m.in.:

  • 2008-2009 Joanna Czernichowska, udział w Komisjach Konserwatorskich ds. nadzoru merytorycznego prac konserwatorskich stropu ramowego autorstwa Tomasza Dolabelli Pakty i traktaty szwedzkie, XVII w., ol./pł., w I Pokoju Senatorskim dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich w Kielcach; Muzeum Narodowe w Kielcach, Kielce, Plac Zamkowy 1.
  • 2019-2020 Joanna Czernichowska, cykliczne (4-krotne w roku) konsultacje merytoryczne w ramach komisji konserwatorskich w trakcie prac konserwatorskich stropu ramowego Pożar Ławry Troickiej autorstwa Tomasza Dolabelli, XVII w., ol./pł., w II Pokoju Senatorskim Dawnego Pałacu Biskupów Krakowskich w ramach projektu „Pałac w Muzeum, Muzeum w Pałacu. Ochrona, zachowanie i udostępnianie na cele publiczne zabytków ruchomych i nieruchomych o znaczeniu ogólnopolskim”, współfinansowanego w ramach działania 8.1. Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultur, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020