Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

Specjalizacja: Konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby drewnianej polichromowanej

Magister: magister sztuki (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 2012, dyplom z wyróżnieniem)

Magister: magister nauk o kulturze i sztuce (Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce, Instytut Historii Sztuki, 2020)

Otwarty przewód doktorski na WKiRDS ASP w Warszawie, promotor: dr hab. Joanna Czernichowska prof. ASP w Warszawie, obecnie

Konserwator malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego (Główny specjalista) w Muzeum Fryderyka Chopina w narodowym Instytucie Fryderyka Chopina od 2020 r.

Członek Zespołu ds. Warszawskich Historycznych Pracowni Artystycznych przy Biurze Stołecznego Konserwatora Zabytków od 2016 r. (wcześniej od XI. 2014 r. przy Biurze Kultury m. st. Warszawy)

Opiekun merytoryczny wniosków dotyczących opieki, działań konserwatorskich i inwentaryzacji w Warszawskich Historycznych Pracowniach Artystycznych

Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Twórczości na rok 2015/2016, w dziedzinie: opieka nad zabytkami, nr 29/FPT/2015.

Opiekun Koła Naukowego Studentów WKiRDS warszawska_konserwa (X.2012-V.2016 r.)

Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne

  1. Opieka konserwatorska nad zbiorami malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego Muzeum Fryderyka Chopina, NIFC.
  2. Realizacje konserwacji i restauracji malarstwa na podłożu płóciennym i drewnianym z kolekcji prywatnych (obrazy autorstwa M. E. Androlliego, W. Gersona, krąg J. Kossaka, domniemany J. M. Grassiego, J. K. Oraczewskiego, S. Baja, ikony Mandylion XIX w., Ikona kalendarzowa XIX w., Matka Boska Kazańska XX w.)
  3. Współpraca z instytucjami w zakresie konserwacji obiektów: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Teatralnym Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie, Muzeum Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie, Sejm Wielki Rzeczpospolitej Polskiej, Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce
  4. Współpraca z Polskim Instytutem Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego: Egipt, Deir-el-Bahari, Konserwacja malowideł ściennych w świątyni Hatshepsut, kaplicy bogini Hathor (II.2013 r.)

Poszczególne (wybrane) realizacje z dziedziny konserwacji i restauracji obiektów:

  1. Wł. Muzeum Teatralne Teatr Wielki-Opera Narodowa:
    Zygmunt Rozwadowski, „Portret Kazimierza Kamińskiego”, olej na płótnie, 1896 r.,
    Józef Wodyński, „Portret Wincentego Drabika”, olej na płótnie, 1914 r.,
    Wincenty Drabik-Wójtowicz, „Portret Michaliny Drabikowej”, olej na płótnie, pozłacana rama, I ćw. XX w.,
    Autor nieznany, Skrzynia aktora podróżującego, drewno, metal, XX w.,
    Hanna Mikulicz-Horodyska, „Władysław Hańcza jako Senator w Dziadach”, olej na płótnie, rama, ok. 1913 r.
  2. W ramach wystawy „Spór o odbudowę. Warszawa w Budowie 7, 2015 r.” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, wł. Muzeum Zamojskich w Kozłówce:
    Waldemar Wdowicki, Portret Bolesława Bieruta, olej na płótnie, bd.,
    Janusz Podolski, Portret Bolesława Bieruta, olej na płótnie, bd.
  3. Muzeum Fryderyka Chopina, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa:
    Konserwacja zachowawcza 11 obrazów na płótnie i ram „Portret Chopina” w ramach przygotowań do wystawy „Chopinoskop. Portrety z kolekcji Muzeum Chopina od 1849 do dziś”, Muzeum Fryderyka Chopina, NIFC, VII. 2013-II.2014 r.
  4. Inwentaryzacja: opis stanu zachowania obiektów ze zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie z dziedziny: malarstwo, rzeźba, numizmatyka, rzemiosło, meble, sztuka użytkowa (ok. 230 obiektów).
  5. Konserwacja i restauracja obrazów „Męczeństwo św. Szymona” i „Męczeństwo św. Macieja” z cyklu dwunastu obrazów na płótnie en grisaille, ok. poł. XVIII w., wł. Parafia przy Bazylice Mniejszej pw. Trójcy Świętej w Janowie Podlaskim.

Lista ważniejszych publikacji

  1. Kwerenda archiwalna a zakres restauracji rzeźby kompozytowej „Fantaisie-Impromptu F. Chopina. Tancerka” autorstwa Danuty Kwapiszewskiej, publikacja pokonferencyjna ogólnopolskiej sesji naukowej „O współpracy konserwatorów i historyków sztuki” listopad 2022, artykuł złożony 03.2023
  2. Lekarze dzieł sztuki, wywiad udzielony Justynie Orłowskiej, „Academia – magazyn Polskiej Akademii Nauk”, „Obrazy”, nr 4 (72) 2022, DOI: 10.24425/academiaPAN.2022.143975
  3. Rozmowa z prof. Iwoną Szmelter, „Muzeum Ukryte. Kompendium wiedzy na temat warszawskich pracowni historycznych i artystycznych”, Warszawa 2021, s. 62-67, https://issuu.com/hereditas/docs/muzeum_ukryty
  4.  Janów Podlaski. Matka Boska pod Krzyżem – nieznane malowidło ścienne pierwszej połowy XVIII. wieku. Próba określenia historii i atrybucji dzieła, „Biuletyn Historii Sztuki” LXXX 1/2018, s. 87-106
  5. Edukacja artystyczna w dobrach bialskich Anny z Sanguszków Radziwiłłowej, „Ogrody Nauk i Sztuk”, 6, 6 (mar. 2017), s. 227-237
  6. Nieznane malowidło ścienne, „Spotkania z zabytkami” 1-2/2014, s. 50-52

Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych

  1. Badania portretu Fryderyka Chopina, a próba potwierdzenia autorstwa Franza Xavera Winterhaltera (wystąpienie), współautorzy: Magdalena Iwanicka, Piotr Targowski, XXII Konferencja naukowa Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Wydział Chemii UW ,Warszawa, grudzień 2022
  2. Kwerenda archiwalna a zakres restauracji rzeźby kompozytowej „Fantaisie-Impromptu F. Chopina. Tancerka” autorstwa Danuty Kwapiszewskiej (wystąpienie), Ogólnopolska sesja naukowa „O współpracy konserwatorów i historyków sztuki”, ASP, Kraków, listopad 2022
  3. Potencjał badawczy XVIII wiecznego cyklu obrazów en grisaille na płótnie (wystąpienie), XVII Konferencja naukowa Analiza Chemiczna w Ochronie Zabytków, Wydział Chemii UW, Warszawa 2017
  4. Aranżacja dwóch kompozycji malowidła „Matka Boska pod Krzyżem” na ścianie głównej prezbiterium kolegiaty w Janowie Podlaskim (wystąpienie), Międzynarodowa konferencja „Malarstwo ścienne w tradycji wschodniej i zachodniej. Ikonografia, technika, technologia i konserwacja”, WKiRDS ASP w Warszawie 2016
  5. Edukacja artystyczna w dobrach bialskich Anny z Sanguszków Radziwiłłowej (wystąpienie), „Talenty”, Wrocław 2015

Wystawy zbiorowe

  1. SZTUKA NA ZAWSZE… ? 75 LAT Wydziału Konserwacji i restauracji Dzieł Sztuki w ASP w Warszawie: Badania techniki i technologii cyklu dwunastu obrazów olejnych na płótnie en grisaille pt. „Męczeństwo Apostołów” z bazyliki mniejszej pw. Trójcy Świętej w Janowie Podlaskim (plakat), Pałac Czapskich, ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa, październik 2022
  2. AKCJA AUKCJA. ASP w Warszawie dla Ukrainy, kuratorki: Weronika Kocewiak, Nina Gajewska, wystawa przedaukcyjna, Galeria Salon Akademii, Pałac Czapskich, ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa, kwiecień 2022
  3. Salon Parametryczny +, kurator: prof. Paweł Nowak, Galeria Salon Akademii Koneser, ASP w Warszawie, Centrum Praskie Koneser, Plac Konesera 8, Warszawa 2020
  4. KALEJDOSKOP – wystawa wykładowców Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, kurator: dr Kacper Ziółkowski, Galeria Stara Prochownia, Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej, Warszawa 2020
  5. 70 Jubileuszowa Wystawa Pracowników Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, kurator: dr hab. Zuzanna Tomaś-Krynicka, prof. ASP, Wybrzeże Kościuszkowskie 37, Warszawa 2018