Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki w latach 1973-78, gdzie od ukończenia studiów pracuje jako nauczyciel akademicki w specjalności konserwacji malarstwa ściennego.
Doktorat – 1989r. Habilitacja – 1997r. Tytuł profesora zwyczajnego otrzymał w roku 2009.
Równolegle do pracy na uczelni, stale prowadził prace konserwatorskie w licznych obiektach dekorowanych malowidłami ściennymi oraz nad obrazami monumentalnymi.
W latach 1980-83 brał udział w odkryciu i konserwacji 24 barokowych scen malarskich w krużgankach bernardyńskiego kościoła w Ostrołęce. W roku 1981 prace konserwatorskie gotyckich malowideł w konkatedrze w Kołobrzegu. W 1982 roku – konserwacja polichromowanych epitafiów
w Bazylice pw. NMP w Pułtusku. W latach 1983-84 – prace konserwatorskie trzech monumentalnych obrazów pędzla Michaela Willmanna w warszawskich kościołach pw. Świętej Trójcy i Św. Wawrzyńca. Rok 1985 był poświęcony na kompleksowe prace konserwatorskie polichromii Sieni, klatki schodowej i dwóch pokoi w Pałacu Myślewickimna terenie Łazienek Królewskich. W kolejnym roku 1986, w programie prac badawczych w Domu Loretańskim wGołębiu koło Puław dokonał odkrycia i konserwacji renesansowych, figuralnych malowideł ściennych. W rok później (1987-88) kontynuacja prac w Łazienkach Królewskich, tym razem „Cztery Pory Roku” pędzla Jana Bogumiła Plerscha w Sali Balowej Pałacu na Wodzie oraz prace konserwatorskie w Sali Jadalnej Białego Domku.
Po obronie pracy doktorskiej w roku 89 i uzyskaniu stopnia adiunkta, objął kierownictwo Pracowni Konserwacji Malarstwa Ściennego na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki.
Zaowocowało to monograficzną publikacją, będącą przez kolejne lata podręcznikiem dla studentów tej specjalności: „Przyczyny niszczenia malowideł ściennych”(1990).
Dwa kolejne lata (1989-90) trwały prace konserwatorskie którymi kierował, przy dekoracjach malarskich autorstwa J.B. Plerscha, w salach klasycystycznego Pałacu Biskupa Gedroycia w Wyszkowie.
Także w roku 1990 przeprowadzono prace konserwatorskie którymi kierował, przy polichromii Szafy Ołtarzowej w Synagodze we Włodawie.
W latach 1991-92 przeprowadził wraz z zespołem kompleksowe prace konserwatorskie plafonu „Apollo na kwadrydze” autorstwa J.B. Plerscha w Teatrze Królewskim w warszawskich Łazienkach. (pow. 400 m/kw.)
Kolejne prace restauratorskie to mazerunkowe, XIX-wieczne dekoracje w warszawskich kamienicach i monumentalna, neobarokowa polichromia kościoła pw. Przemienienia Pańskiego w Garwolinie – w latach 1993-95.
Przez dwa lata (1996-97) prowadził prace konserwatorskie w klasztorze O.O. Paulinów w Łęczeszycach, przy pięciu barokowych malowidłach iluzjonistycznych (200 m/kw.).
W roku 1997, po obronie pracy habilitacyjnej objął kierownictwo Katedry Konserwacji oraz Technik i Technologii Malarstwa Ściennego.
Wkrótce potem ukazała się monograficzna publikacja, będąca kolejnym podręcznikiem w procesie kształcenia studentów tej specjalności: „Metody powstrzymujące niszczenie malowideł ściennych”.
Od początku lat 90-tych działał jako ekspert i rzeczoznawca ZPAP oraz MKiS, biorąc udział w licznych komisjach a także będąc autorem ekspertyz i opinii.
W latach 2001-3 prowadził kompleksowe prace konserwatorskie przy iluzjonistycznej XVIII-wiecznej polichromii sklepień i ścian w kościele pw. Trójcy Świętej w Przemyślu (850 m/kw. pow.) Jedno z ostatnich dzieł królewskiego malarza – Stanisława Stroińskiego, mocno zniszczone po pożarze więźby dachowej w roku 1944 i po wojnie przemalowane w technice kazeinowej.
KOLEJNYM ROZLEGŁYM PROJEKTEM KONSERWATORSKIM JAKIM KIEROWAŁ W LATACH 2005-2007, BYŁY PRACE PRZEPROWADZONE W RAMACH PROGRAMU UNII EUROPEJSKIEJ ZPORR, W PAŁACU W WILANOWIE – Na projekt składały się:
– Projekty i programy kompleksowych prac badawczych i konserwatorskich w Pokojach Chińskich i MyśliwskichPałacu w Wilanowie. (skrzydło południowe)
– Kierowanie zespołem konserwatorskim przy ich realizacji.
– Prace badawcze oraz projekty dekoracji kolorystycznej i nadzór nad ich realizacją w Sieni Zielonej i klatce schodowej w południowym skrzydle Pałacu.
– Dokumentacja przeprowadzanych prac badawczych i konserwatorskich.
Zespołem konserwatorskim realizującym te prace w latach 2005-2007 kierowali:
dr hab. Andrzej Mazur i dr Paweł Jakubowski.
Andrzej Mazur był autorem programów prac, projektów i dokumentacji konserwatorskich.
*Za prace te została przyznana nagroda państwowa, za najlepszą konserwację w Polsce –
Grand Prix – Sybilla 2008.
Brał udział w krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych związanych tematycznie z konserwacją malarstwa ściennego, jako prelegent i wykładowca, m.in.;
- Odczyt na konferencji sztuki sakralnej – 2001 r. w Kielcach pt. „Historyczna rola sztuki sakralnej w kulturze i możliwości jej ochrony , przy współpracy kościoła oraz Państwowych Służb Ochrony Zabytków z ośrodkami akademickimi.”
- Konferencja konserwatorska – Krasiczyn 2003 r. Wykład: „Prace konserwatorskie i restauratorskie przy barokowej, iluzjonistycznej polichromii autorstwa Stanisława Stroińskiego w kościele pw. Świętej Trójcy w Przemyślu.”
- Międzynarodowa konferencja – „Cesare Brandi – Jego myśli i debata o dziedzictwie. Sztuka konserwacji – restauracji w Polsce. Warszawa, 2007r. Wykład: „Współczesne problemy w zakresie decyzji konserwatorskich, występujące podczas kompleksowych prac przy dekoracjach ściennych”.
- Międzynarodowa konferencja „CaRE Conservation and Restoration Conference 2017 -Malarstwo ścienne w tradycji wschodniej i zachodniej” – Warszawa 2016r. Wykład: „Zanik adhezji i kohezji między warstwami technologicznymi ściennych dekoracji malarskich oraz stosowane rozwiązania konserwatorskie”.
Propagował także polską szkołę konserwacji poza granicami kraju, organizując w USA wykłady wraz z „Helena Modjeska Art and Culture Club of Los Angeles”.
2012r. – PS ZASK – Fine Art Gallery -Promenade on the Peninsula-350 Deep Valley Drive, -Rolling Hills Estates CA 90274.:
1/ „Polska szkoła konserwacji dzieł sztuki”
2/ „Kompleksowe prace konserwatorskie w cennych obiektach historycznych –
Pałac Królewski w Wilanowie, Łazienki Królewskie.”
3/ „Odbudowa iluzjonistycznego charakteru ściennych dekoracji malarskich.”
Uczestniczył jako słuchacz w wykładach związanych tematycznie z uprawianą specjalnością na terenie The Getty Conservation Institut (GCI), poszerzając bazę swoich wykładów na macierzystym wydziale.
Od wielu lat prowadzi okresowo działalność konserwatorską i artystyczną w Kalifornii, w Stanach Zjednoczonych, pracując nad licznymi obiektami sztuki z prywatnych i muzealnych kolekcji. Są to obiekty sztuki europejskiej i amerykańskiej, od XVI do XX wieku.
W roku 2011 brał udział w badaniach konserwatorskich dekoracji sciennych we foie Catalina Theatre w Avalon na wyspie Catalina w Południowej Kaliforni.
W latach 2012-13 prace konserwatorskie przy ściennej dekoracji malarskiej w Newport Harbor YC – w Newport Beach, California.
Równolegle do działalności naukowej i konserwatorskiej uprawia malarstwo, biorąc udział w wystawach zbiorowych oraz indywidualnych, w kraju i za granicą.
Uprawia malarstwo kolorystyczne, oparte na studiach z natury. Od wielu lat są to przeważnie pejzaże polskie i kalifornijskie, ukazujące zróżnicowane harmonie barwne.
Z ważniejszych wystaw prezentujących liczne prace i przekrój twórczości, należy wymienić:
- San Pedro – Los Angeles 2011r. Gallery 381 -„The landscapes of California” – 381 West 6th St. San Pedro CA 90731.
- Los Angeles 2012-2013r. PS ZASK – Fine Art Gallery – „The landscapes” Promenade on the Penindula 350 Deep Valley Drive, Suit 151, Rolling Hills Estates, CA90247.
- Lublin 2017r. Muzeum Lubelskie – Zamek. „Impresje kalifornijskie – Światło i kolor”.
- Wiedeń 2018r. Wystawa organizowana przy współpracy Ambasady RP w Austrii.
„Veg zum Licht” – Gallery Meduna, 1220, Wien, Donaucitystrasse 22.
W kolejnych latach wykonywał liczne prace projektowe i badawcze związane z procesem rebarokizacji bernardyńskiego kompleksu klasztornego w Ostrołęce:
- Badania konserwatorskie sklepień i ścian pomieszczeń korytarzy klasztornych, oratorium, zakrystii, kruchty i krużganków.
- Projekty malarskich dekoracji ściennych tych pomieszczeń oraz elementów elewacji kościoła i krużganków.
W roku 2019 wykonał, wraz z zespołem, dekoracje malarskie krużganków i kruchty (800 m/kw), oraz prace konserwatorskie pięciu z cyklu 24-ech, XVIII-wiecznych scen malarskich, dekorujących krużganki. W procesie tym zdjęto (metodą strappo) całościowe, XX-wieczne przemalowania wykonane w nierozpuszczalnej technice Kaima (50 m/kw.), odsłaniając XVIII-wieczne freski.
W ramach zajęć terenowych, na uczelni, kierując zespołami studentów, nadzorował i prowadził prace konserwatorskie w licznych cennych obiektach historycznych, dekorowanych malowidłami ściennymi. W minionych latach były to: Pałac w Wilanowie, Łazienki Królewskie, Synagogi w Łęcznej i Włodawie, Zamek w Malborku, kościoły w Koprzywnicy, Kłoczewie, Skrzatuszu i Węgrowie.
W roku 2017-tym ukazała się praca monograficzna, omawiająca obszerny zakres teorii konserwacji malarstwa ściennego – „Procesy niszczące malowidła ścienne oraz stosowane metody ich blokowania.” Analizuje ona grupy zjawisk powodujących destrukcję malarskich dekoracji ściennych i stosowane oraz będące w fazie zaawansowanych badań, historyczne i współczesne ochronne techniki konserwatorskie.
Jest autorem licznych opracowań dokumentacyjnych z przeprowadzanych prac badawczych i konserwatorskich, ekspertyz i opinii dla potrzeb Państwowych Służb Ochrony Zabytków i muzeów, oraz artykułów i komunikatów publikowanych w periodykach konserwatorskich i wydawnictwach konferencyjnych.
Był promotorem licznych prac magisterskich z zakresu konserwacji malarstwa ściennego.
Jest autorem wielu opinii, recenzji : magisterskich, doktorskich, habilitacyjnych i o nadanie tytułu profesora zwyczajnego.
-
Stopień naukowy
-
Wydział