Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

Mgr Zofia Koss

Konserwator – restaurator dzieł sztuki

Magister sztuki w zakresie konserwacji i restauracji książki, grafiki i skóry zabytkowej, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, 2010

Od 2008 r. asystent, od 2016 r. wykładowca w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki.

Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne

  • 2008 – Konserwacja i oprawa obiektów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie na wystawę Zofia Stryjeńska. 1891-1976
  • 2008 – Konserwacja i oprawa obiektów ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie na wystawę Pro Fide et Patria. Kolekcja z Suchej
  • 2008 – Konserwacja i oprawa pasteli z Galerii Polskiej Muzeum Narodowego w Warszawie
  • 2013 – Badania dotyczące zastosowania różnych rodzajów montaży wielkoformatowych obiektów na podłożu papierowym, w ramach projektu badawczego NN 105 359740 Zespół chińskich papierowych obić ściennych z XVIII wieku z pałacu w Wilanowie. Badania technologiczne i konserwatorskie, kierownik: dr M. Ciechańska
  • 2013 – Montaż wielkoformatowych obiektów zabytkowych Wil. 1868 i Wil. 1902, w ramach projektu badawczego NN 105 359740 Zespół chińskich papierowych obić ściennych z XVIII wieku z pałacu w Wilanowie. Badania technologiczne i konserwatorskie, kierownik: dr M. Ciechańska
  • 2013 – Ekspertyza konserwatorska stanu zachowania z rozpoznaniem budowy technologicznej oraz wykonanie nieniszczących badań Pokoju Chińskiego w Białym Domku, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie
  • 2014 – Konserwacja papierowych podłoży obrazów Mieczysława Szymańskiego MASP 5021, MASP 6713, MASP 6716 ze zbiorów Muzeum ASP w Warszawie, w ramach projektu Badania nad zastosowaniem preparatu Bookkeeper do odkwaszania malarstwa olejnego na papierze (2011/01/N/HS2/02308), kierownik: mgr A. Nowicka
  • 2015 – Konserwacja i restauracja chińskich malowideł na podłożu papierowym Wil. 1866, Wil. 1867, Wil. 1869, Wil. 1870, Wil. 1876, Wil. 1878 ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki MIK,
  • 2016-2017 – Konserwacja 373 fotografii z kolekcji Muzeum Warszawy (Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki MIK, zespół: M. Ciechańska, I. Zając, A. Ciecierska, D. Długosz-Jasińska, Z. Koss, P. Pańczyk, S.Popławska, P. Popławski, T. Rizov-Ciechański)
  • 2018 – Konserwacja 26 fotografii ze zbiorów Muzeum Warszawy (Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki MIK)
  • 2018 – Konserwacja i restauracja dwóch malowideł – fragmentów chińskiego papierowego obicia ściennego: „Grupa mężczyzn” Wil. 1898 i „Krajobraz górzysty” Wil. 1903, 2 połowa XVIII wieku ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki MIK)
  • 2019 – Konserwacja i restauracja rysunków Andrzeja Wróblewskiego z lat 1927-1957 „Pływaczka”, „Postać męska”, „Kitek i ludzie” (Międzyuczelniany Instytut Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki MIK)

Lista ważniejszych publikacji

  1. Z. Koss, Les Incas [w:] „Coming Out Najlepsze dyplomy ASP w Warszawie”, red. G. Grątkowski, P. Nocuń, Warszawa 2010, katalog wystawy, s. 71-75 (ISBN: 978-83-61558-54-5)
  2. Z. Koss, M. Ciechańska, Konserwacja i restauracja fragmentu XIX-wiecznej tapety panoramicznej „Les Incas”, „Notes Konserwatorski”, 2014, nr 16, s. 114-128 (ISSN: 1509-5681)
  3. D. Dzik-Kruszelnicka, Z. Koss et al., Oprawa mnisza, Oprawa sakwowa, Oprawa kopertowa, Oprawa z grzbietówką [w:] „Inspiracje. Oprawa historyzująca i artystyczna”, red. M. Pronobis-Gajdzis, A. Zięba, Toruń 2014, katalog wystawy, s. 5-11 (ISBN:978-83-231-3296-7)
  4. M. Ciechańska, D. Dzik-Kruszelnicka, Z. Koss, W poszukiwaniu idealnego montażu: próba oceny przydatności różnych sposobów montowania obiektów wielkoformatowych na podłożu papierowym, „Notes konserwatorski”, 2015, nr 17, s. 229-245 (ISBN: 978-83-7009-629-8, ISSN: 1509-5681)
  5. Z. Koss et al., Studio of book and manuscript conservation-restoration [w:] „Book and Paper Conservation-Restoration at the Academy of Fine Arts in Warsaw”, Warszawa 2019, s. 27-29 (ISBN 978-83-66098-74-9)

Projekty naukowe

  • 2013 – Zespół chińskich papierowych obić ściennych z XVIII wieku z pałacu w Wilanowie. Badania technologiczne i konserwatorskie (NN 105 359740), kierownik projektu: dr Marzenna Ciechańska, Narodowe Centrum Nauki, 2011-2014 (w ramach projektu: badania dotyczące zastosowania różnych rodzajów montaży wielkoformatowych obiektów na podłożu papierowym oraz montaż wielkoformatowych obiektów zabytkowych Wil. 1868 i Wil. 1902)
  • 2014 – Badania nad zastosowaniem preparatu Bookkeeper do odkwaszania malarstwa olejnego na papierze (2011/01/N/HS2/02308), kierownik projektu: mgr Anna Nowicka, Narodowe Centrum Nauki, 2011-2015 (w ramach projektu: konserwacja papierowych podłoży obrazów Mieczysława Szymańskiego MASP 5021, MASP 6713, MASP 6716 ze zbiorów Muzeum ASP w Warszawie)

Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych

  1. Z. Koss, M. Ciechańska, W. Sobucki, Konserwacja i restauracja fragmentu papierowego obicia ściennego „Les Incas” (francuska manufaktura J. Dufour, XIX w.) z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie / Tapety panoramiczne. Technika i technologia – próba analizy na przykładzie fragmentów papierowych obić ściennych „Les Incas” i „El Dorado” (poster), konferencja Rękodzieło i nowoczesne technologie – 80 lat konserwacji zbiorów w Bibliotece Narodowej, Biblioteka Narodowa, Warszawa, 1-2.10.2009
  2. D. Dzik-Kruszelnicka, Z. Koss, M. Dzik, J. Kłosińska, A. Nicewicz, P. Popławski, Oprawa mnisza, Oprawa sakwowa, Oprawa kopertowa, Oprawa z grzbietówką (postery), IV Naukowa Konferencja Konserwatorów Papieru i Skóry Wczoraj i dziś konserwacji – restauracji zabytkowych kodeksów, Centrum Targowe Park, Toruń, 23-24.10.2014
  3. I. Zając, W. Chrościcki, M. Korsak-Truszczyńska, Z. Koss, Wczoraj i dziś konserwacji – przegląd projektów zrealizowanych w Katedrze Konserwacji i Restauracji Starych Druków i Grafiki ASP w Warszawie, konferencja Konserwacja kolekcji zabytkowych – historia, wyzwania, ograniczenia, Biblioteka Główna UKSW, Warszawa, 17.04.2015
  4. D. Dzik-Kruszelnicka, Z. Koss, R. Stasiuk, Ukryte i odkryte: Nieniszczące badania dekoracji ściennych Pokoju Bawialnego w Białym Domku (Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie) / Hidden & Revealed: Non-destructive analysis of the wall decorations in the Drawing Room at the White Pavilion (The Royal Łazienki Museum in Warsaw) (poster), konferencja CaRE! Conservation and Restoration Conference 2017, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, 11-12.05.2017
  5. M. Ciechańska, D. Dzik-Kruszelnicka, Z. Koss, Przywrócone piękno chińskich dam: Konserwacja – restauracja wielkoformatowych malowideł na papierze z Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie / Chinese Ladies’ Beauty Restored: Conservation-restoration of large-format paintings on paper from the Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów (poster), konferencja CaRE! Conservation and Restoration Conference 2017, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, 11-12.05.2017
  6. M. Ciechańska, Z. Koss, S. Popławska, I. Zając, Konserwacja fotografii z kolekcji Muzeum Warszawy / Conservation of the photographs from Museum of Warsaw collection (poster), konferencja CaRE! Conservation and Restoration Conference 2017, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, 11-12.05.2017
  7. D. Dzik-Kruszelnicka, Z. Koss, R. Stasiuk, Complicated?…yet simplified: basic tools and common sense in art technological studies (poster), konferencja XIVth IADA Congress Warsaw 2019, Muzeum Polin, Warszawa, 23-27.09.2019
  8. Z. Koss, Studio of book and manuscript conservation – restoration (poster), wystawa towarzysząca XIVth IADA Congress Warsaw 2019, WKiRDS ASP w Warszawie, 23-27.09.2019

Międzynarodowe i krajowe nagrody za działalność artystyczną oraz naukową

  • 2010 – wyróżnienie Generalnego Konserwatora Zabytków oraz Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków w konkursie na najlepsze prace studialne, naukowe oraz popularyzatorskie, dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa za pracę magisterską: Konserwacja i restauracja fragmentu tapety panoramicznej „Les Incas” ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, pod kierunkiem dr Marzenny Ciechańskiej oraz Tapety panoramiczne. Technika i technologia – próba analizy na podstawie dwóch fragmentów papierowych obić ściennych „Les Incas” i „L’Eldorado” pod kierunkiem dr Marzenny Ciechańskiej i prof. ASP Władysława Sobuckiego
  • 2010 – wyróżnienie w konkursie na najlepsze dyplomy ASP w Warszawie Coming Out 2010

Wystawy, plenery oraz warsztaty

  • 2005 – wystawa zbiorowa Tradycja i współczesność konserwacji dzieł sztuki, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
  • 2006 – International Photograph Conservation Workshops Part II, międzynarodowe warsztaty konserwacji fotografii, organizator: Northeast Document Conservation Center, Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, Getty Conservation Institute oraz Conservation Center, New York University, Akademia Sztuk Pięknych w Bratysławie (Słowacja)
  • 2007 – International Photograph Conservation Workshops Part III, międzynarodowe warsztaty konserwacji fotografii, organizator: Northeast Document Conservation Center, Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, Getty Conservation Institute oraz Conservation Center, New York University, Akademia Sztuk Pięknych w Bratysławie (Słowacja)
  • 2007 – Photograph Conservation Institute, zaawansowany kurs konserwacji fotografii, Northeast Document Conservation Center NEDCC, Andover, Massachusetts (USA)
  • 2008 – International Photograph Conservation Workshops Part IV, międzynarodowe warsztaty konserwacji fotografii, organizator: Northeast Document Conservation Center, Academy of Fine Arts and Design in Bratislava, Getty Conservation Institute oraz Conservation Center, New York University, Akademia Sztuk Pięknych w Bratysławie (Słowacja)
  • 2008 – wystawa zbiorowa Tajemnice warsztatu dawnych mistrzów, Muzeum Polskie w Rapperswilu (Szwajcaria)
  • 2009 – wystawa zbiorowa Światłoczułe. Kolekcja fotografii w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie
  • 2010 – wystawa zbiorowa Coming Out Najlepsze dyplomy ASP w Warszawie 2010, Terminal A Lotniska im. Chopina, Warszawa
  • 2014 – 2015 – wystawa zbiorowa Inspiracje. Oprawa historyzująca i artystyczna, Toruń – Elbląg – Warszawa
  • 2017 – warsztaty Zdobienie papierów introligatorskich, XXI Festiwal Nauki, WKiRDS ASP w Warszawie
  • 2018 – wystawa zbiorowa 70. Jubileuszowa Wystawa Wykładowców Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie 1947-2017, WKiRDS ASP w Warszawie
  • 2018 – warsztaty Zdobienie papierów introligatorskich, XXII Festiwal Nauki, WKiRDS ASP w Warszawie
  • 2018 – wystawa zbiorowa Blask, Światło i Złoto. Historyczne techniki pozłotnicze i introligatorskie, Manufaktura Szkła Puck Glas, Puck