Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
17 października 2025 r. otwieramy wystawę „Figura – Przestrzeń – Proces. Rzeźba z kolekcji Muzeum ASP w Warszawie”.

Rzeźba w kolekcji

Identyfikacja wizualna: Kuba Maria Mazurkiewicz

Wystawa „Figura – Przestrzeń – Proces” zbudowana jest wokół nieustannie aktualnego pytania o definicję rzeźby i jej granice. Zebrane prace pokazują zmiany, jakie dokonały się w rzeźbie twórców związanych z warszawską Akademią od okresu przedwojennego po dzień dzisiejszy.

Trzy obszary: figura – przestrzeń – proces mają służyć ich wskazaniu i opisaniu. Ich zakresy przenikają się: problematyka przestrzeni ingeruje w rzeźbę portretową, a elementy figuralne pojawiają się w skupionych na procesie instalacjach.

Mamy nadzieję, że wyodrębnione w tytule kategorie staną się pomocnym kluczem do odczytywania prac podczas zwiedzania wystawy.

Figura

Wystawę otwiera kontrastujące zestawienie dzieł, które ilustruje dwa bieguny naszej ekspozycji. Figura „Zapaśnika” Mariana Kurjaty, jedna z najstarszych rzeźb w kolekcji, studencka praca z lat 30. XX w. spotyka się z pracą dyplomową Filipa Musiała z 2023 roku, akcentując kontrast dwóch epok, a przede wszystkim dwóch koncepcji rzeźby.

Sztuka mimetyczna i antropomorficzna skonfrontowana jest z minimalistyczną pracą o charakterze symbolicznym i abstrakcyjnym.

Wystawa prezentuje portrety autorstwa dydaktyków i uczniów warszawskiej Akademii m. in. Tadeusza Breyera, Adama Myjaka, Mariana Wnuka. Są to zarówno klasyczne popiersia, jak i wizerunki podlegające deformacji lub syntezie, za sprawą której rzeźby tracą na podobieństwie, lecz zyskują nowe wartości (ekspresja, symbolika).

Przestrzeń

Kolejna grupa prac dotyka zagadnień związanych z abstrakcyjną, wewnętrzną budową dzieła, problematyką budowania przestrzeni i morfologii formy. Rzeźba w tym ujęciu operuje abstrakcją lub kształtami jedynie aluzyjnie przedstawiającymi, traktowana bywa jako ilustracja rozważań naukowych lub poligon doświadczalny teorii artystycznych (jak „Ucho” Lecha Tomaszewskiego). 

Dzieła ingerują w przestrzeń i organizują ją wokół siebie. Zainteresowania i ambicje teoretyczne profesorów (np. hansenowska koncepcja Formy Otwartej) odbijały się w programach pracowni rzeźby otwartych na eksperymenty.

Powstające w efekcie prace studenckie operowały swobodnie niekonwencjonalnymi materiałami, koncentrując się na poszukiwaniu rozwiązania postawionego problemu, myśleniu eksperymentalnym i swobodnym operowaniu materią.

 

Proces

Osią tej części wystawy są dwie instalacje: „Kompozycja manipulacyjna” Grzegorza Kowalskiego i „Cóś” duetu KwieKulik.

Odzwierciadlają jedną z najbardziej znaczących zmian w sztuce nowoczesnej, jaką jest neoawangardowe myślenie o dziele nie jako o przedmiocie, ale o procesie trwającym w czasie, w którym powstanie skończonego i materialnego obiektu staje się mniej znaczące, a najważniejsza jest interakcja z widzem. Pasywną kontemplację skończonego dzieła zastępuje uczestnictwo i współtworzenie.

Obie instalacje stworzone są przez rzeźbiarzy, jednak rzeźbiarski warsztat służy w nich jedynie do komponowania przestrzeni, mającej wciągać widza w działania performatywne. 

 

Artyści i artystki

  • Sylwester Ambroziak
  • Krzysztof M. Bednarski
  • Stanisław Brach
  • Tadeusz Breyer
  • Krystian Burda
  • Jan Bohdan Chmielewski
  • Bolesław Cybis
  • Jacek Damięcki
  • Jerzy Fudala
  • Danuta Grabczan
  • Anna Grocholska
  • Oskar Hansen
  • László Ispánky
  • Jerzy Jarnuszkiewicz
  • Alfons Karny
  • Jonuta Korabiewicz
  • Jolanta Kłyszcz de Kentros
  • Tomasz Kawiak
  • Grzegorz Kowalski
  • Jan Kucz
  • Paweł Kwiek
  • KwieKulik (Zofia Kulik i Przemysław Kwiek)
  • Marian Kurjata
  • Antoni Łyżwański
  • Jan Krzysztof Meisner
  • Henryk Morel
  • Filip Musiał
  • Adam Myjak
  • Elżbieta Pietras-Wysocka
  • Kazimierz Ryszka
  • Stanisław Sikora
  • Jerzy Sołtan
  • Franciszek Strynkiewicz
  • Jacek Surawski
  • Maciej Szańkowski
  • Lech Tomaszewski
  • Edward Wittig
  • Marian Wnuk
  • Krzysztof Zarębski
  • Kazimierz Gustaw Zemła

Kuratorka: Jolanta Gola

Przygotowanie wystawy – zespół Muzeum ASP w Warszawie:
Jacqueline Horodyńska, Katarzyna Jankowska-Cieślik, Joanna Kania, Barbara Orłowska

Konsultacja: Maryla Sitkowska 

Projekt ekspozycji: Kuba Maria Mazurkiewicz

Projekt etalażu: Jakub Marzoch

Identyfikacja wizualna: Kuba Maria Mazurkiewicz 

Opieka konserwatorska: Anna Kowalik, Ida Małolepsza

Konserwacja i restauracja dzieł:
Anna Kowalik oraz studenci Pracowni NOVUM Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej

Edukacja: Jacqueline Horodyńska, Barbara Orłowska

Tłumaczenia: Piotr Szymor

Co, gdzie, kiedy

Figura – Przestrzeń – Proces 

Rzeźba z kolekcji Muzeum ASP w Warszawie

Pałac Czapskich, ASP w Warszawie
ul. Krakowskie Przedmieście 5

wernisaż: 17 października 2025, godz. 18:00

17 października 2025 – 31 maja 2026

wystawa czynna: wt.-niedz. 12:00-19:00

oprowadzanie kuratorskie: niedziela 19 października 2025, godz. 12:00