Agata Słowak szybko została dostrzeżona przez kuratorów. „Już jako studentka wypracowała swój własny, rozpoznawalny modus malarski, wyróżniający się na tle pokolenia” – zauważył w uzasadnieniu Karol Sienkiewicz. W 2019 roku Agata Słowak z dyplomem zatytułowanym „Jestem piękna, jestem wielką artystką!” (ex aequo z Bogną Stefańską) została laureatką nagrody dla najlepszego dyplomu podczas corocznego Coming Outu. Najlepsze dyplomy ASP w Warszawie. Jury doceniło dojrzałość, koherentność, siłę wypowiedzi artystycznej i bogactwo warsztatowe artystki. W 2019 roku artystka wzięła udział w głośnej wystawie malarstwa poświęconej twórczości kobiet –„Farba znaczy krew” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Dostrzeżono też jej indywidualną wystawę „Tylko nasze stany” w Fundacji Galerii Foksal. W 2022 roku wzięła udział w ważnych wystawach zbiorowych: „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, „Kto napisze historię łez” (artystki o prawach kobiet) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej i „Siedem etapów życia kobiety” w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Na początku 2022 roku w Galerii Salon Akademii była prezentowana wystawa laureatek Coming Out: Agaty Słowak (2019) i Anny Rutkowskiej (2020) pt. „Złe relacje”, stanowiąca nagrodę za najlepsze dyplomy.
Fenomen malarstwa Agaty Słowak
Fenomen malarstwa urodzonej w 1994 r. Agaty Słowak polega na „oryginalnym połączeniu trzech elementów. Pierwszy to odwaga w podejmowaniu ważnych tematów społecznych, szczególnie tych, które dotykają kobiet, jak kwestia feminizmu, płci kulturowej, macierzyństwa, walki płci, zakazu aborcji, miłości między kobietami, ale też szarzej – relacji międzyludzkich. Te zagadnienia, i jest to element drugi, niezwykle ciekawie łączy z osobistą perspektywą, uwzględniającą jej pragnienia, marzenia, popędy, fantazje, lęki, nadzieje. Dzięki tej fuzji, jak pisała w uzasadnieniu Dobromiła Błaszczyk, „autotematyka i prywatne traumy stają się uniwersalne”. I wreszcie element trzeci: forma. Artystka nawiązuje do malarstwa epok renesansu, baroku czy klasycyzmu. Przenosi na płótna kompozycyjne układy dawnych mistrzów. „Lubię żonglować znanymi motywami, które mają już znaczenie”, ale fajnie je podważać – powiedziała w jednym z wywiadów. Jej prace potrafią jednocześnie być przyciągające i odpychające, przerażać i bawić, wzbudzać emocje i prowokować intelektualnie. Stanowią emanację kobiecości trudnej, walczącej o wyzwolenie i podmiotowość. Z nieoczywistą symboliką, która potrafi widza zaskoczyć i sprowokować – czytamy o nominacji Agaty Słowach w Tygodniku POLITYKA.
Laureaci Paszportów POLITYKI 2022
Film: Jan Holoubek
Teatr: Jakub Skrzywanek
Literatura: Grzegorz Piątek
Sztuki wizualne: Agata Słowak
Muzyka poważna: Anna Sułkowska-Migoń
Muzyka popularna: 1988
Kultura cyfrowa: Anna i Jakub Górniccy (Outriders)
Kreatorzy Kultury: Dorota Masłowska, Ryszard Poznakowski, Wilhelm Sasnal
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
Agata Słowak z Paszportem POLITYKI w kategorii sztuki wizualne
Paszporty POLITYKI 30 lat później
Idea nagradzania młodych polskich twórców narodziła się 30. lat temu – w 1993 r. Ich pomysłodawcą był Zdzisław Pietrasik, zmarły w 2017 roku publicysta, wieloletni szef działu kultury POLITYKI. Od tamtej pory wręczono 206 Paszportów, a 26 osób otrzymało tytuł Kreatora Kultury.
Zdjęcie główne: Agata Słowak. Fot. Leszek Zych, Polityka
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1