„Bajki, baśnie i legendy jako pretekst do rozmów o sztuce w procesie kształcenia”
Projekt „Bajki, baśnie i legendy jako pretekst do rozmów o sztuce w procesie kształcenia” POWR.03.01.00-00-T219/18 w ramach działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym, oś priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014 – 2020.
Wartość projektu: 584 187,50 PLN
Dofinansowanie projektu z Funduszy Europejskich:492 353,23 PLN
O projekcie
Projekt ma na celu podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli plastyki ze szkół podstawowych (50 osób) z 3 województw: lubelskiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego poprzez udział w warsztatach prowadzonych przez pracowników naukowo-dydaktycznych ASP w Warszawie oraz specjalistów-absolwentów Uczelni w zakresie sztuk plastycznych.
Projekt zakłada zorganizowanie 2 rocznych cykli warsztatów (po 25 uczestników każdy). W ramach każdego cyklu odbędzie się dziesięć 2-dniowych spotkań, obejmujących 180 godzin zajęć dydaktycznych:
zajęcia z zakresu pedagogiki połączone z ćwiczeniami plastycznymi oraz spotkania ze sztuką wysoką (spotkania z artystami-specjalistami w określonych obszarach sztuki oraz bezpośredni kontakt z dziełami sztuki: wizyty w warszawskich muzeach, galeriach, instytucjach kultury) — zajęcia sobotnie; łącznie 100 godzin dydaktycznych;
zajęcia z animacji poklatkowej — zajęcia niedzielne; łącznie 80 godzin dydaktycznych.Dodatkowym efektem będzie stworzenie poradnika „Animacja poklatkowa w szkole jako innowacyjna metoda realizacji podstawy programowej na lekcjach plastyki” (pdf);
wystawa, na zakończenie cyklu warsztatów, najciekawszych prac uczniowskich, które będą powstawać pod kierunkiem nauczycieli szkolonych w trakcie realizowanego projektu.
Realizacja projektu pozwoli na podniesienie kompetencji uczestników warsztatów – nauczycieli plastyki, którym zostanie przekazana wiedza z zakresu pedagogiki (z naciskiem na kwestie dotyczące komunikacji nauczyciel-uczeń), jak też określonych technik plastycznych, głównie z zakresu animacji poklatkowej oraz przygotowania wystaw.
Efekty kształcenia w zakresie doskonalenie umiejętności komunikowania się nauczyciela z uczniem w procesie kształcenia w obszarach.
Projekt "Bajki, baśnie, legendy", fot. ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
Projekt "Bajki, baśnie, legendy", fot. ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
Projekt "Bajki, baśnie, legendy", fot. ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
Projekt "Bajki, baśnie, legendy", fot. ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
Projekt "Bajki, baśnie, legendy", fot. ASP w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
Wiedza:
Uczestnicy projektu mają uporządkowaną wiedzę na temat znaczenia relacji interpersonalnych dla procesu rozwoju człowieka w różnych etapach funkcjonowania jednostki.
Mają wiedzę dotyczącą procesu komunikowania się jego prawidłowości i zakłóceń w różnego typu sytuacjach edukacyjnych/szkolnych, społecznych, zawodowych, rodzinnych.
Mają wiedzę na temat programów do animacji Monkey Jam i AnimatorDv Simple+ i znają zasady dotyczące filmu poklatkowego.
Mają podstawową, uporządkowana wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Znają zasady i normy etyczne obowiązujące w pracy z dziećmi i młodzieżą w szkole i innych placówkach oświatowo-wychowawczych.
Umiejętności:
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną dot. procesu komunikowania się w pracy z uczniami i dostosować swoje działania do etapu rozwoju dziecka i jego indywidualnych potrzeb w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Potrafi kształtować i rozwijać umiejętności interpersonalne uczniów.
Potrafią korzystać z programu Monkey Jam i AnimatorDv Simple+ w pracy z uczniami przy realizacji programu nauczania przedmiotu plastyka oraz potrafią wybierać z dostępnej bazy programów te, które rozwijają twórczy potencjał ucznia.
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania wykorzystując zasady współpracy i współdziałania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem różnorodnych działań.
Potrafi posługiwać się nowymi metodami pracy (problemowymi i eksponującymi) w realizacji różnego typu zadań na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Kompetencje społeczne:
Docenia znaczenie wiedzy pedagogicznej dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.
Rozumie potrzebę aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących różnego rodzaju działania edukacyjne, artystyczne, kulturalne i wykazuje gotowość do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
Docenia znaczenie nowych technologii, umiejętności i wiedzy dotyczącej programów do animacji poklatkowej w usprawnianiu komunikacji z dziećmi i młodzieżą w procesie edukacji plastycznej.
Wykazuje gotowość do rzetelnego przygotowania się do swojej pracy.
Przestrzega zasad i norm etycznych obowiązujące w pracy z dziećmi i młodzieżą w szkole, w placówkach kulturalnych, oświatowych i in.