Malarstwo Błażeja Ostoja Lniskiego wiąże w sobie motywy wywiedzione z natury z obszarem semantyki. Artysta często łączy pismo z motywami figuratywnymi, ale w relacji między figurą i słowem, zamiast klasycznej opozycji natury i kultury, mamy do czynienia z harmonijnym współistnieniem obu porządków w polu obrazu. Biologiczne formy – kształty liści miłorzębu czy paproci – podlegają repetycji, same stają się też znakiem, odchodzącym od mimetycznego odwzorowywania rzeczywistości – czasem przypominają korzeń, czaszkę, czy strukturę kręgosłupa.
Porządek i entropia. Struktura i chaos
Niekiedy zdefiniowane kształty płynnie przechodzące w luźną strukturę materii tła, ulegają rozproszeniu, jakby rozkładowi, przywodząc na myśl karty z ogromnego zielnika albo kolekcję skamielin. Choć równie dobrze można by uznać za równoprawną odwrotność tego procesu, bo może dopiero rzeczy wyłaniają się, nabierając z czasem konkretnego kształtu, który wychodzi spod pędzla, rodzi się z rozproszonej materii tła.
Porządek i entropia, struktura i chaos, modus przedstawiania i czystej abstrakcji przenikają się i współbrzmią na równych prawach. Podobnie zapisane frazy podlegają powtórzeniom, ułożone w określonym porządku, stają się czymś więcej, niż tylko słownym komunikatem. Sentencje – poza przekazem językowym – posiadają walor ornamentu, składają się na estetyczną warstwę kompozycji, współtworząc tkankę obrazu. Rytm tego malarstwa, uzyskany dzięki repetycji motywów, przywodzi na myśl obszerny atlas, opatrzony notatkami – własną, osobistą próbę porządkowania rzeczy i idei. W rytmie tym, spotęgowanym wielością bliźnich odwzorowań, siłą rzeczy szukamy podobieństw i różnic.
Translacja języka grafiki na malarstwo
W malarstwie Błażeja Ostoja Lniskiego ciekawym aspektem jest pewna analogia do klasycznego warsztatu graficznego, z którym związany jest artysta, na co dzień prowadzący Pracownię Litografii na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Sposób nakładania farby na płótno przypomina nieco „ręczne nadrukowywanie” – wielokrotnie powtarzane gesty, wymagają staranności i precyzji, opanowania żywiołu farby i kontrolowania przypadku, aż do uzyskania odpowiednio gęstej, mięsistej malarskiej materii o określonym układzie, własnym wolumenie, taktylności.
Motywy, pojawiające się w niektórych cyklach liczących setki egzemplarzy, ich wariantowość, „nieidealna” powtarzalność, przywodzą na myśl strategię właśnie wywiedzioną z warsztatu graficznego, tyle, że przygotowywanie kolejnych, tworzonych odręcznie „odbitek”, odbywa się w tym przypadku inną metodą, wedle innych prawideł. Ta swoista translacja języka grafiki na malarstwo ma w sobie zniewalający urok, który zawdzięcza skali tworzonych cykli i konsekwencji warsztatowej dyscypliny. Całość prac prezentowana na wystawie w galerii Geppart jest jedynie wycinkiem większego zbioru.
Błażej Ostoja Lniski
Zajmuje się malarstwem, grafiką warsztatową – głównie litografią, projektowaniem książek, plakatów, krojów pism. W latach 1994–1999 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem rektorskim na Wydziale Malarstwa uzyskał u prof. Rajmunda Ziemskiego, aneks z litografii u prof. Władysława Winieckiego. Od 1999 roku jest nieprzerwanie związany z macierzystą uczelnią. Od 2013 roku jest profesorem sztuk plastycznych, od 2008 roku Kierownikiem Pracowni Litografii na Wydziale Grafiki. W latach 2008-2012 był Prodziekanem Wydziału Grafiki i Kierownikiem Niestacjonarnych Studiów Doktoranckich przy Wydziale Grafiki. Dwukrotnie pełnił funkcję Dziekana Wydziału Grafiki (2012–2016, 2016–2020). Od 2020 roku jest Rektorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
Co, gdzie, kiedy
„Malarstwo. Błażej Ostoja Lniski”.
Wystawa w galerii Geppart ASP we Wrocławiu
Galeria Geppart
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
ul. Księcia Witolda 68/2 (II piętro)
Piekarnia Żywa Kultura, Wrocław
29 marca — 22 kwietnia 2023
wernisaż: 29 marca 2023, g. 18.00
Powiązane aktualności
-
Wystawy ASP
„(Nie)obowiązkowe nauczanie kapizmu”. Stefan Gierowski
Jeszcze tylko do 15 października 2023 można oglądać obrazy Stefana Gierowskiego, prezentowane w Pałacu Czapskich w ramach aneksu do trwającej wystawy "(Nie)obowiązkowe nauczanie kapizmu". Zdeponowane w Muzeum ASP w Warszawie obrazy pochodzą z kolekcji Krzysztofa Musiała oraz Rodziny Stefana Gierowskiego. 14 sierpnia przypadła pierwsza rocznica śmierci Profesora.05.04.2023 -
Wystawa prof. Stanisława Andrzejewskiego w Galerii Sotto 63
Od 30 czerwca do 18 sierpnia 2023 roku w Galerii Sotto 63 odbędzie się wystawa "Pragnienie suchej ziemi" prof. Stanisława Andrzejewskiego, będąca częścią programu artystycznego "Geometria pustyni".05.04.2023