Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
3 portret osób w kreacjach kostiumowych, nawiązujących charakterem do stylizacji osiemnastowiecznych
Kreacje kostiumowa Jakuba Szostka (skrajne) oraz Pauliny Orzeł (w środku) z Pracowni Projektowania Kostiumu i Przestrzeni Scenicznej (Wydział Scenografii ASP w Warszawie), prowadzonej przez prof. Dorotę Kołodyńską. Projekty peruk: Jaga Hupało. Fot. Iza Grzybowska
18 maja 2024 podczas Nocy Muzeów w warszawskiej Pracowni Jagi Hupało – Born to Create (Stara Fabryka Koronek) o godzinie 17:00 zostanie zaprezentowany projekt Jagi Hupało – „Kruche piękno”, w którym wykorzystane zostały kostiumy studentów i absolwentów Wydziału Scenografii ASP w Warszawie z Pracowni Projektowania Kostiumu i Przestrzeni Scenicznej, prowadzonej przez prof. Dorotę Kołodyńską.

Jaga Hupało, zainspirowana wystawą „Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Köndlera” wraz z zespołem projektuje fryzury i prezentuje peruki ze spektakli operowych w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Efekt podkreślają kreacje kostiumowe autorstwa młodych kostiumografów z warszawkiej ASP: Kamili Bukańskiej, Karoliny Łucji Bramowicz (również autorki stylizacji sesji zdjęciowej), Agnieszki Bogojło, Agaty Chodyry, Barbary Niestrawskiej, Alicji Siemko, Pauliny Orzeł, Jakuba Szostka, Agaty Stanuli, Ały Wierzbickiej.

„Figurki z saskiej porcelany powstały dzięki alchemii. To fakt historyczny, nie żadna metafora”

„Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Köndlera” to wspólna wystawa Röbbig Gallery i Zamku Królewskiego na Wawelu. Pierwsza w tej skali prezentacja zasobów europejskich kolekcjonerów trwa od końca maja do września 2024.

Marzenia alchemików o pokonaniu praw natury w jakimś stopniu spełnia więc późna nowoczesność, gdy Lady Baba Jaga adaptuje inspirujące porcelanowe piękno w moc estetyki mody i urody epoki hybryd roślinno – cyfrowych.

Rozkwit produkcji rokokowych dzieł miśnieńskich to lata 1733–1756. Wtedy to rzeźbiarz Johann Joachim Kaendler projektował i wytwarzał osiągające dziś kosmiczne ceny miniaturowe figurki, których zacne grono znajduje się w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu.

Kruche piękno

Opisane przez kuratorkę wystawy Dorotę Gabryś postaci dziecięcych ogrodników, Zefira i Flory, śpiącej kobiety czy maleńkich Polaków i Polek w strojach szlacheckich powstały z białego złota blisko trzysta lat temu. Porcelanowe ludziki mają teraz… może nie w pełni ożyć, ale tchnąć zagadkowy sens swojego istnienia w przyrodę ożywioną, w ludzkie ciała, między innymi ciała Katarzyny Figury, Mai Pinczewskiej, Mateusza Baranowskiego.

Kolekcja Jagi Hupało

Jaga zapragnęła stworzyć kolekcję podczas wizyty na Wawelu, po obejrzeniu wystawy bezcennych kolekcji figurek i przeczytaniu książki Doroty Gabryś „Porcelana Miśnieńska w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu”.

W projekcie figurki ożywają w formie przełożenia ikonicznych figur na współczesną sztukę i modę. Arcydzieła tej epoki mają ogromny wpływ na naszą współczesność, mimo upływu czasu widać jej aktualność.

Artystka wraz z zespołem zaprojektowała fryzury i peruki ze spektakli operowych w reżyserii Mariusza Trelińskiego, przy których pracowała wraz z Anią Jarzęcką w Operze Narodowej: „Madame Butterfly”, „Oniegin”, „Don Giovani”, „Dama Pikowa”.

Kostiumy studentów i absolwentów Pracowni Projektowania Kostiumu i Przestrzeni Scenicznej

Efekt Kruchego Piękna podkreślają kreacje kostiumowe studentów i absolwentów Wydziału Scenografii ASP w Warszawie z Pracowni Projektowania Kostiumu i Przestrzeni Scenicznej, prowadzonej przez prof. Dorotę Kołodyńską.

W projekcie, prócz prac dyplomowych studentów, zostały użyte również rękodzieła zaprojektowane, utkane i wydziergane przez Anię Hupało-Sikorską przy wsparciu Angeliki Andrzejewskiej Phoca Handwoven.

Stylizacje przygotowane zostały przez kostiumografa – Karolinę Łucję Bramowicz. Fryzury i stroje dopełnia makijaż inspirowany motywem przewodnim. Prace zostały utrwalone w obiektywie Izy Grzybowskiej, a Art Dyrektorem całego projektu jest Antonia Wolff. Przedpremierowo zostaną zaprezentowane podczas Nocy Muzeów i Festiwalu Góry Literatury.

Co, gdzie, kiedy

„Kruche piękno”.  Projekt Jagi Hupało .

18 maja 2024 , Noc Muzeów, godz. 14:00 – 22:00

Jaga Hupało BORN TO CREATE
Stara Fabryka Koronek
ul. Burakowska 5/7, Warszawa