Tytuł wystawy nawiązuje zarówno do warsztatu i technologii druku wklęsłego, jak i do tych elementów codzienności, które stały się dla autorki na tyle ważne i godne uwagi, że zostały przez nią utrwalone.
Inspiracje artystki
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
„U schyłku XIX wieku, głównie dzięki odkryciu grafiki japońskiej przez zachodnich artystów, pojawił się prąd, którego siłę oddziaływania porównywano z odkryciem rzeźb antycznych, przez twórców doby renesansu.
(…) Trudno przecenić wpływ kultury japońskiej, na sztukę przełomu XIX i XX stulecia, gdyż na okres ten przypada chyba najmocniej akcentowane „japonizowanie” dzieł przez artystów niemal w całej Europie.
Sto lat później w dalszym ciągu kultura japońska, jest obecna w naszym otoczeniu. Wnikając w przestrzeń życia codziennego, jest już zupełnie naturalnym zjawiskiem, które oswoiliśmy, i do którego zdążyliśmy się przyzwyczaić.
(…) Moja fascynacja Krajem Kwitnącej Wiśni, nie do końca ma źródła w kulturze współczesnej, gdyż przede wszystkim zawdzięczam ją (XVIII-XIX wiecznym) drzeworytom wielobarwnym.
To właśnie te same grafiki, które kiedyś zachwyciły m.in. Gauguina, Lautreca, Mary Cassatt, a później Wyspiańskiego, Weissa czy Wyczółkowskiego, ukształtowały też moją wrażliwość i wyobrażenie o kulturze Japonii.
Dzięki grafikom Harunobu, Utamaro oraz Kuniyoshi odkryłam całe bogactwo środków takich jak dekoracyjny układ form, asymetria czy aktywna rola pustej przestrzeni. Artyści ukiyo-e w kadrach drzeworytu przenosili odbiorcę w sferę nieograniczonej wyobraźni. Dokonywali tego rezygnując z dosłowności nieokrytego ciała na rzecz tkanin i ich układu.
Znaczące stały się dla mnie wyrafinowane formaty wąskich pionowych kompozycji, ich monumentalna forma, gdzie twórcy przedmiotem badań uczynili draperię szat i skrywające się w nich ciało, a jednocześnie istotne dla nich stały się wewnętrzne przeżycia portretowanej postaci, stojących, będących w ruchu czy np. zajętych codzienną toaletą.
Poza ukazywaniem japońskiego ubioru i interpretacją zasad kompozycji, jest też dialog z inną duchowością, koegzystencja kultur przecież tak różnych od siebie, autonomicznych, a jednocześnie posiadających naturalną cechę syntezy, w wyniku której możliwe jest operowanie obrazem zawierającym w sobie zarówno pierwiastek sztuki japońskiej i antyku” – mówi Agnieszka Lech-Bińczycka.
Agnieszka Lech-Bińczycka
Urodzona w 1984 roku absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierunku Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych; specjalizacja: grafika warsztatowa (wklęsłodruk). Dyplom z wyróżnieniem w 2008 roku w pracowni Prof. Włodzimierza Kotkowskiego. Stypendystka Fundacji im. Tadeusza Kulisiewicza (2008).
W 2011 roku ukończyła studia doktoranckie na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (pracownia Prof. Henryka Ożoga). Od roku 2012 zatrudniona na stanowisku adiunkta w Zakładzie Grafiki Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, od 2020 roku na stanowisku profesora UR w Instytucie Sztuk Pięknych, gdzie prowadzi wykłady z historii grafiki oraz zajęcia w pracowni druku wklęsłego.
Brała udział w ponad 100 wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych w kraju i za granicą. Autorka tekstów i artykułów o grafice i jej historii publikowanych w roczniku „Warstwy”; artykułu „Autoportret – narzędzie potwierdzenia tożsamości czy dowód jej braku?” (w:) „Człowiek – podmiot – osoba. Eseje z filozofii człowieka”, Rzeszów 2019, jak również wykładów m.in. z okazji 100 rocznicy urodzin Jerzego Panka. „Jerzy Panek – Grafik z Tarnowa”, Muzeum w Tarnowie (2018) oraz „Melanż z akwafortą – historia kilku związków” na 2 Ogólnopolskim Sympozjum Grafiki Artystycznej „Przestrzenie Grafiki – Koegzystencja”, Rzeszów 2016. Współorganizatorka konferencji „Inspiracje japońskie w grafice” (ISP UR 2023).
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
Co, gdzie, kiedy
„Odpryski”. Wystawa grafik Agnieszki Lech-Bińczyckiej
Pracownia nr 5, Wydział Grafiki ASP w Warszawie
ul. Krakowskie Przedmieście 5
15 – 18 maja 2024
Autorka plakatu: Karolina Zimna-Stelmaszewska
Fotografie wydarzenia: Karolina Zimna-Stelmaszewska