Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
23 stycznia 2025 roku w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie prof. Artur Krajewski – malarz, teoretyk sztuki, kierownik Katedry Kształcenia Ogólnoplastycznego na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie – wygłosił wykład „Mem Ignorancji, czyli rewolucja znaku w przestrzeni kulturowej”, który stał się punktem wyjścia do prac nad jego najnowszą książką.

Profesor porusza w niej zagadnienia dziedzictwa materialnego i niematerialnego ludzkości, analizując je w kontekście przyspieszenia cywilizacyjnego, szczególnie w erze cyfrowej, zdominowanej przez sztuczną inteligencję.

„Mem Ignorancji” (MI)

W trakcie wykładu prof. Krajewski zaprezentował autorskie pojęcie „Memu Ignorancji” (MI). Termin odnosi się do jednostki kulturowej lub idei, która promuje niewiedzę poprzez naśladowanie lub bezrefleksyjne powielanie. Koncepcja ta stanowi krytyczną analizę mechanizmów przenoszenia niewiedzy w kulturze, sztuce i społeczeństwie, a także ich wpływu na kształtowanie nowych przestrzeni kulturowych, zwłaszcza w rzeczywistości wirtualnej.

„Mem Ignorancji” bezpośrednio nawiązuje do teorii Richarda Dawkinsa, profesora Uniwersytetu Oksfordzkiego, który wprowadził termin „mem” jako jednostkę informacji kulturowej, przekazywanej i ewoluującej w społeczeństwie. Prof. Krajewski rozwija tę ideę, wskazując, że nie wszystkie memy sprzyjają rozwojowi wiedzy – niektóre, jak „Mem Ignorancji”, mogą prowadzić do jej ograniczenia, utrwalając powierzchowność w kulturze i społeczeństwie.

Krytyczne spojrzenie na mechanizmy kształtujące współczesną kulturę

Wykład wzbudził duże zainteresowanie, zachęcając uczestników do krytycznego spojrzenia na mechanizmy kształtujące współczesną kulturę. Prof. Artur Krajewski polecił również swoją książkę z 2016 roku pt. „Artysta czy Poppacykarz?! Czyli zezowata transcendencja kontra kolorowa źrenica Protagonisty”, w której omówił trzy stany świadomości artysty w kontekście pracy twórczej.

Profesor zwrócił uwagę na potencjalne zagrożenia związane z zawładnięciem „supermocami” wynikającymi z wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach twórczych.