Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
czarno-biały portret mężczyzny w marynarce
Profesor Stefan Gierowski. Fot. Antonina Garnuszewska, kolekcja Muzeum Akademii Sztuki Pięknych
Wybitny malarz, rysownik, klasyk polskiej nowoczesności, jeden z najważniejszych polskich abstrakcjonistów – Stefan Gierowski urodził się 21 maja 1925 w Częstochowie, zmarł 14 sierpnia 2022. Był cenionym pedagogiem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego pracownia, wyróżniająca się dzięki osobowości profesora i atmosferze intelektualnej, była zjawiskiem na uczelni; wywodzi się z niej wielu uznanych malarzy.

Stefan Gierowski

W czasie wojny należał do Armii Krajowej. Studia malarskie na krakowskiej ASP – pod kierunkiem m.in. Jerzego Fedkowicza i Zbigniewa Pronaszki – ukończył w 1948. Równolegle studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim.

W 1949 przeniósł się do Warszawy. Uczestniczył w Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki w Arsenale w 1955. W latach 1957-1959 współpracował i wystawiał w Galerii Krzywe Koło. W 1980 otrzymał Nagrodę im. Jana Cybisa za swoją twórczość. W 1981 roku był członkiem Komitetu Organizacyjnego Kongresu Kultury Polskiej.

Działalność pedagogiczna w warszawskiej ASP

Stefan Gierowski był cenionym pedagogiem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 1961 roku prowadził tu działalność dydaktyczną; od 1966 jako kierownik Katedry Malarstwa i Rysunku. W 1976 otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego, a w 1986 – profesora zwyczajnego. W latach 1975 – 1981 pełnił funkcję dziekana Wydziału Malarstwa.

W 1983 roku został wybrany na rektora-elekta, jednak kandydatura nie została zatwierdzona przez władze z powodu postawy artysty wobec stanu wojennego, w czym również był wzorem dla swoich uczniów.

Jego pracownia, wyróżniająca się dzięki osobowości profesora i atmosferze intelektualnej, była odrębnym zjawiskiem na uczelni i wydała wielu wybitnych malarzy. Wywodzi się z niej m.in. Marian Czapla oraz większość artystów znanej artystycznej grupy lat 80. „Gruppy” (m.in.: Paweł Kowalewski,  Jarosław Modzelewski, Marek Sobczyk i Ryszard Woźniak).

Twórczość i dziedzictwo

Ważne jest, jak coś jest namalowane

Malarstwo = Piękno

„Malarstwo = Piękno. Zawsze tak oceniano najlepsze obrazy. Piękno jest odczuwalne tak, jak w naturze. Obraz jest częścią natury i podlega tym samym prawom. Więc można dążyć do piękna, tak jak do dobra i prawdy. Może taka jest tajemnica malarstwa”.

Stefan Gierowski w: „Zbigniew Taranienko, Obszary abstrakcji. Dialogi o malarstwie ze Stefanem Gierowskim”, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2010, s. 157

Gierowski maluje „nic”

„Gierowski podpisuje swoje obrazy, a właściwie numeruje je rzymskimi cyframi. Nie towarzyszy temu żadna teoria; procedura ta nie wymaga skomplikowanych wyjaśnień. Oznaczając tak obrazy, Gierowski wyklucza wszelkie dywagacje, wskazuje na istotę swego malowania – tu wszystko można zobaczyć, patrząc na obraz.

Stąd określenia, które kilkakrotnie już wyszły spod piór niektórych krytyków, że Gierowski maluje „nic”, że przedstawia pustkę. Cytowane jest także określenie Duchampa o „malarstwie siatkówkowym”. Pewien znany malarz powiedział mi zaś niedawno, że obrazy Gierowskiego – chodziło mu o cykl „Malowanie Dziesięciorga Przykazań” – to nie kolor a farba. Warto więc może opisać tę farbę, opis ten nazwać „pustką” Gierowskiego i zapytać, czym jest to „nic”, które maluje.

Do obrazów Gierowskiego można się zbliżyć, schronić w nich. Mają one w swej pozornej bezosobowości, a już na pewno beztematyczności, ogromną intymność. Jak to rozumieć?”

Barbara Majewska, „Pustka Gierowskiego”, „Gazeta Wyborcza”, 18 sierpnia 2022

Czarno-białe zdjęcie przedstawia kobietę i mężczyznę w pomieszczeniu o dużych oknach. Wokół ludzie; stół zastawiony filiżankami
Stefan Gierowski i Halina Chrostowska, ASP w Warszawie, lata 1970-te, archiwum Haliny Chrostowskiej Archiwum ASP