Jan Mioduszewski w Galerii Willa w Łodzi

Prace Karoliny Jarzębak i Jana Mioduszewskiego zgromadzone w zabytkowych wnętrzach łódzkiej willi Leopolda Kindermanna wchodzą w dialog z jej secesyjnym wystrojem, otwierając przestrzeń dla spotkania dwóch odmiennych, a zarazem komplementarnych wrażliwości artystycznych.
Ekspozycja składa się z dwóch osobnych indywidualnych wystaw. Zamysłem kuratorskim konfrontacji dzieł artystki i artysty jest przyjrzenie się wątkom płynności w ich praktyce. Efektem tej narracji jest wybuchowa mieszanka tropów cyber- i popkulturowych oraz retromodernistycznych imaginacyjnych montaży. Międzypokoleniowe zderzenie spojrzeń wnosi do wystawy dodatkową energię i świeżość.
Najnowszy cykl płócien Jana Mioduszewskiego Figury i budowle, prezentowany pod tytułem Kaprysy, rozwija wcześniejsze zainteresowania artysty i zarazem otwiera je na nowe tropy. Już sam tytuł wystawy odsyła do tradycji manierystycznych capricci – fantazyjnych, groteskowych kompozycji, w których artyści dawnych wieków pozwalali sobie na swobodę, żart i grę z formą. To właśnie ta wolność i możliwość żonglowania stylistykami stanowi dla Mioduszewskiego punkt wyjścia. (…)
Centralnym tematem cyklu staje się figura człowieka. Nie jest to jednak klasyczny portret ani realistyczne przedstawienie ciała. Postać pojawia się raczej jako konstrukcja – zbudowana z fragmentów, przypominająca manekiny Giorgia de Chirica, figury z Triadisches Ballett Oskara Schlemmera czy lalki ekspresjonistów. Artysta świadomie rezygnuje z „dumy modernistycznego nowego człowieka”, zastępując ją groteskowymi kukłami, ułomnymi konstrukcjami, które jednocześnie śmieszą i niepokoją.
Motyw mebla, typowy dla malarza, powraca zresztą i w nowych obrazach, tym razem w postaci cytatów z dawnego meblarstwa – secesji, biedermeieru czy art déco. (…)Całość cyklu niesie także pytania o tożsamość. Mioduszewski pokazuje ją jako konstrukt – patchwork różnych elementów, czasem sprzecznych, czasem wręcz groteskowych.
Bohaterowie jego obrazów przypominają postacie w kostiumach, ukryte za maskami, zmieniające role, i awatary, niczym w performansie czy w rzeczywistości cyfrowej. W ten sposób sztuka malarza dotyka problemu jak tożsamość jest dziś konstruowana i odgrywana – zarówno w sztuce, jak i w codziennym doświadczeniu człowieka. (…)
W obecnym cyklu Jan Mioduszewski dokonuje swego rodzaju zwrotu – od modernistycznego meblarstwa, które przez lata stanowiło trzon jego „Fabryki Mebli”, ku meblarstwu dawnemu, secesyjnemu i biedermeierowskemu. Ta zmiana kierunku odzwierciedla eklektyczność współczesnego malarstwa, która pozwala na swobodne mieszanie różnych manier i epok. (…)
Tekst: Adriana Usarek
Kuratorzy wystawy: Artur Chrzanowski i Adriana Usarek.
Galeria Willa przy ulicy ul. Wólczańskiej 31 w Łodzi
Pokazy trwają do 9 listopada 2025.