Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

„ALMA MATER PROLOG”. Wystawa Doroty Kozieradzkiej, Irminy Staś, Anny Panek i Maryny Tomaszewskiej

Od 17 stycznia 2025 w BWA Zielona Góra będzie prezentowana wystawa pracownic Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie: dr Doroty Kozieradzkiej, Irminy Staś, dr hab. Anny Panek i dr hab. Maryny Tomaszewskiej. Kuratorką wystawy „ALMA MATER PROLOG” jest Marta Czyż. Wystawa jest częścią zadania badawczego „Matki”, realizowanego w warszawskiej ASP; trwa do 9 lutego 2025.

Macierzyństwo i matkowanie

Anna Coatman recenzując debiutancką książkę non-fiction pisarki i naukowczyni Helen Charman „Mothers state” śledzi kulturową fiksację na temat macierzyństwa lub też matkowania w sztuce i literaturze. Odnosi się w niej do klasycznie pojmowanej dychotomii pomiędzy rodzeniem dzieci, a tworzeniem sztuki, gdzie musimy wybierać pomiędzy tymi dwoma zadaniami-rolami.

Charman rozdziela rzeczownik „macierzyństwo”, który oznacza stan bycia matką, od czasownika „matkować” oznaczającego wykonywanie aktów opieki nad innymi, niezależnie od tego, czy ich urodziliśmy, czy nie.

Sztuka kobiet

Ostatnie dekady w sztuce należały i wciąż należą do procesu ujawniania sztuki kobiet – tych zupełnie niewidocznych lub tworzących za plecami artystów o wielkich nazwiskach, często, jak wiadomo, przy ich współudziale. Ich status dzisiaj wypełnia sztuka feministyczna oraz herstorie ujęte w akapitach historyczno-sztucznych publikacji lub dedykowanych wystawach.

Matka karmicielka

Wystawa „ALMA MATER PROLOG” ujawnia podzbiór w matematycznym kręgu Eulera artystek, matek i akademiczek, ilustrując relacje na ich przecięciu, ukazując to, w jaki sposób współgrają ze sobą, a gdzie są od siebie niezależne. Wyjaśnia różnice pomiędzy macierzyństwem, a matkowaniem.

Alma Mater to z łacińskiego tłumaczenia matka karmicielka. Tak też określano średniowieczne szkoły wyższe, uniwersytety i akademie.

Wpływu macierzyństwa na dobrostan współczesnych artystek

Wystawa w BWA Zielona Góra porusza temat wpływu macierzyństwa na dobrostan współczesnych artystek i wykładowczyń akademickich. Wiadomo, że te światy się przenikają i zderzają. Macierzyństwo odbija się na ich twórczości w różny sposób, także poprzez prozaiczne jej elementy jak czas jej poświęcony, zmęczenie, koncentracja, a także wybór tematów. Doprowadza często do momentu, kiedy staje się stałym tematem poruszanym w pracach.

Wystawa o matkach karmicielkach sprawdza w jaki sposób kobiety umieją łączyć te trzy role, jak one na siebie wpływają i jaka jest ich cena.

„ŚPIMY”

18 stycznia 2025 o godz. 12.00 odbędzie sią działanie „ŚPIMY”, odnoszące się do historii wystaw w Zielonej Górze, które są ściśle powiązane z BWA:

  • „My nie śpimy”, akcji w ramach wystawy i Sympozjum Plastyki „Złote Grono” z 1966 r. z udziałem: Mieczysława Dymnego, Stanisława Szczepańskiego i Tomasza Wawaka
  • „Nie Śpimy!”, wystawy zrealizowanej w maju 2010 r. przez zespół kuratorski w składzie: Katarzyna Karwańska, Magdalena Nowak, Stanisław Welbel).„ŚPIMY” pokazuje nie tylko zmęczenie matek, artystek, akademiczek, ale także zmęczenie wszystkich tych grup osobno.

Dorota Kozieradzka

Fotografka, malarka, twórczyni projektów intermedialnych. Ukończyła ASP w Warszawie oraz w Szkołę Filmową w Łodzi. W 2009 została laureatką Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska. Stypendystka Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS. Finalistka biennale i festiwali m.in. Rybie Oko (2006, 2011) i Bielska Jesień (2007), TIFF Festival (2022), Konkurs Fundacji Rodziny Staraków (2019).

Autorka i uczestniczka wielu wystaw w kraju i za granicą m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Spectra Art Space, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, Muzeum Miasta Łodzi, Galerii BWA w Zielonej Górze, Galerii BWA Wrocław, Salon Akademii, Galeria Ego, Galeria Propaganda, Galeria Promocyjna, Galeria Program, Galeria Wizytująca, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Stroboskop, Museum Junge Kunst we Frankfurcie, w Galerii Cydonia w Dallas (USA). Jej prace znajdują się w kolekcjach w kraju i za granicą m.in. Muzeum Warszawy, Dietricha Mateschitza, Luciano Benettona: Imago Mundi Collection. Wykładowczyni i prodziekana na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie.

Irmina Staś

Malarka, autorka realizacji przestrzennych wpisujących się w formułę malarstwa. Studiowała na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2024, 2019, 2015); laureatka Strabag Artaward International 2013.

Prace artystki były pokazywane na wystawach indywidualnych m.in. w: Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, Galerii Foksal w Warszawie, BWA w Zielonej Górze, Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, Miejscu Projektów Zachęty w Warszawie, Strabag – Kunstforum w Wiedniu.

Artystka brała udział w wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą, m.in w:  Galerii Arsenał w Białymstoku, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Centrum Sztuki Współczesnej w Velez-Malaga, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Mińsku, Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie. Prace artystki znajdują się w kolekcjach m.in. Galerii Arsenał w Białymstoku, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Kolekcji Sztuki PKO Banku Polskiego w Warszawie, Strabag Kunstforum w Wiedniu.

Artystka jest reprezentowana przez Galerię Le Guern. Pracuje na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie, obecnie jako asystentka prof. Pawła Susida w Pracowni Koncepcji Obrazu oraz dr hab. Anny Panek w Pracowni Obiektu Malarskiego.

Anna Panek

Malarka i architektka, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej i Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, finalistka konkursu Samsung Art Master.

Tworzy obrazy, obiekty malarskie, murale, instalacje powiązane z architekturą. W jej działaniach artystycznych obie dziedziny sztuki są zestawione, a czasami przeciwstawione sobie. Jej prace wystawiane były m.in. w: Galerii a_publik w Zurychu, Galerii Schwarz Contemporary w Berlinie, Fundacji Stefana Gierowskiego w Warszawie, w Galerii Arsenał w Białymstoku, w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Muzeum Narodowym w Gdańsku, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Prace artystki znajdują się w kolekcjach m.in. Banku Polskiego oraz Muzeum Narodowego w Gdańsku. Współpracuje z Galerią lokal_30. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Maryna Tomaszewska

Artystka interdyscyplinarna, autorka art booków, instalacji, wideo i performansów, redaktorka naczelna „Periodyka Najgorszego”. Prowadzi Pracownię Tekstu Eksperymentalnego na Wydziale Sztuki Mediów ASP Warszawie. W swojej działalności łączy misję edukacyjną z praktyką artystyczną. Interesują ją zagadnienia związane z tekstem w polu sztuki, śmiercią, mechanizmami władzy oraz feminizmem.

Brała udział w wystawach m.in. w: BWA Wrocław, BWA Zielona Góra, CSW Zamek Ujazdowski, Stroboskop, OOF Gallery (Londyn), MATCA Artspace (Cluj-Napoca), Golden Thread Gallery (Belfast), Villa Tokyo oraz uczestniczyła w targach NY Art Book Fair (MoMA PS1), LA Art Book Fair (MoCA).

Stypendystka Miasta Stołecznego Warszawy, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu dla wybitnych młodych artystek Młoda Polska. Jej art booki są w kolekcjach m. in. MoMA, SFMOMA, Metropolitan Museum of Art, TATE, Victoria and Albert Museum.

Marta Czyż

Historyczka sztuki, niezależna kuratorka i krytyczka. Kuratorka Pawilonu Polskiego na 60. Międzynarodowej Wystawie La Biennale di Venezia (wraz z projektem „Repeat After me II” Open Group – Yuriy Biley, Pavlo Kovach i Anton Varga).

W swojej praktyce wykorzystuje archiwa i najnowsze wydarzenia z historii sztuki, które mają wpływ na kulturę i ruchy społeczne. Zajmuje się badaniem historii wystawiennictwa w Polsce oraz problematyki zawodu kuratora.

Swoje wystawy realizowała m.in. w: CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, BWA Zielona Góra, MOS Gorzów, Muzeum Narodowym w Szczecinie.  W 2020 roku kuratorowała 10. Festiwal Sztuk Efemerycznych Konteksty w Sokołowsku oraz 9. Triennale Młodych w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. W 2022 razem z Yuriyem Bileyem zrealizowała wystawę „Towarzystwo Zniechęcenia” w Domu Spotkań z Historią w Warszawie. Regularnie publikuje w prasie artystycznej i opiniotwórczej (Dwutygodnik, Vogue Polska, Polityka, miejmiejsce, Wysokie Obcasy, Camera Austria, Follow.art).

Wspólnie z Julią Wielgus wydała książki „D.O.M. Polski” (z galerią Raster i BWA Zielona Góra) oraz „W ramach wystawy — rozmowy z kuratorami”, która została uznana przez portal culture.pl za jedną z dziesięciu najważniejszych książek o sztuce w Polsce w 2015 roku.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członkini Zarządu Sekcji Polskiej AICA (International Association of Art Critics).

Co, gdzie, kiedy

Maryna Tomaszewska, Anna Panek, Dorota Kozieradzka, Irmina Staś, Marta Czyż. Fot. Joanna Bury

„ALMA MATER”. Wystawa pracownic Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie: Doroty Kozieradzkiej, Irminy Staś, Anny Panek i Maryny Tomaszewskiej.

Kuratorka: Marta Czyż

Grafika: Maja Żurawiecka

Wystawa jest częścią zadania badawczego „Matki”, realizowanego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

BWA Zielona Góra
Al. Niepodległości 19, Zielona Góra

17 stycznia – 9 lutego 2025
otwarcie: 17 stycznia 2025, godz. 19.00
18 stycznia  2025, godz. 12:00:  działanie „ŚPIMY”

Partnerką wystawy jest marka Yope.

Grafika z liternictwem układającym się w słowo "ALM - AMA - TER", na gradientowym, szaro-różowym tle
„ALMA MATER”. Wystawa pracownic Wydziału Sztuki Mediów ASP w Warszawie: Doroty Kozieradzkiej, Irminy Staś, Anny Panek i Maryny Tomaszewskiej, BWA Zielona Góra, 17 stycznia – 9 lutego 2025. Grafika: Maja Żurawiecka