21 października 2024, g. 18.00: wykład dr Sofi Dyak
Dr Sofia Dyak, „The Center for Urban History in Lviv. A Story of Creating an Institution”. Wykład w języku angielskim
Prowadzenie: Anna Łazar
miejsce: WBASK ASP w Warszawie (sala 1.01, 1 p.)
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, Warszawa
21 października (poniedziałek) 2024, g. 18.00
Organizacja: dr hab. Luiza Nader WBASK ASP w Warszawie
„The Center for Urban History” is an independent research institution working across several areas: research and education, digital humanities and archiving, and public history. Established in 2004, this year it marks two decades of activities. Over this time, this institution grew in team and space, advancing research questions, venturing into various themes and formats, exploring and experimenting, rethinking disciplinary divisions in researching urban pasts and experiences.
Seen as a successful example of a new research institution, the Center not only aims to enhance and support research infrastructures in the region, but also forge cooperation between institutions and initiatives working across research, arts and culture, archiving and public engagement.
Dr. Dyak will present key projects and initiatives from the Center’s part and current activities, including two major digital history projects “Lviv Interactive” and “Urban Media Archive”, interventions in urban spaces in Lviv as a part of the Center’s public history program, as well as examples of cooperation with artists.
22 października g. 18.00: wykład dr Sofi Dyak
Dr Sofia Dyak, „Documenting the Now: Challenges and Possibilities in Documenting the War Experiences in Ukraine”. Wykład w języku angielskim
Prowadzenie: Anna Łazar
miejsce: aula ASP w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39
22 października (wtorek), g. 18.00
Organizacja: Dr hab. Luiza Nader WBASK ASP
Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, many and diverse initiatives have been launched to document the war, from war crimes to everyday life in this extraordinary time. The presentation will focus on several documentation projects launched by the Center for Urban History, in Lviv in the weeks following the invasion.
They range from collecting testimonies, visual materials, diaries and dreams, social media, and web content. In this presentation they will be contextualizing both in the broader emerging field of documenting and archiving war in Ukraine, as well as in the context of more general questions about our notions of what is a historical source, which experiences gets to be documented and archived, how knowledge and memory emerge and circulate, and, finally, how experiencing of war – however differently – calls for revisiting some of the premises of our work as researchers and practitioners.
In many ways, documenting the now defines the future. Therefore, it feels important to ask questions about what and how gets to be captured and archived, how to accommodate diverse, different, marginal and even dissonant experiences, as telling about the war will be a crucial part of recovering.
dr Sofia Dyak: BIO
Dr Sofia Dyak bada procesy powojennych transformacji w miastach (szczególnie w miastach po wysiedleniach), jak również rolę praktyk i koncepcji dziedzictwa w kontekstach socjalistycznych. Uzyskała tytuł magistra historii na Uniwersytecie Środkowoeuropejskim (Budapeszt) oraz tytuł licencjata w dziedzinie historii na Uniwersytecie Lwowskim oraz tytuł doktora socjologii w Instytucie Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk (Warszawa).
Od 2010 roku pełni funkcję dyrektorki Centrum Historii Miejskiej we Lwowie (Ukraina): instytutu zajmującego się badaniami naukowymi i historią publiczną. Była uczestniczką stypendiów badawczych: NIOD Institute for War, Holocaust and Genocide Studies; the Institute for Human Sciences w Wiedniu; the Historical Dialogue and Accountability Program na Columbia University; Harvard Ukrainian Research Institute, jak również Center for Contemporary History w Poczdamie. Jest kuratorką wystaw, a także autorką projektów w przestrzeni miejskiej związanych z upamiętnieniem. Obecnie kończy pracę nad książką „New Lives in Old Cities: Postwar Lviv and the Power of Appropriation”.
23 października, g. 18.00: wykład Andrija Bojarova
Andrij Bojarov, „Knowns and Unknowns”
Wykład w języku polskim
Organizacja: dr hab. Luiza Nader WBASK ASP w Warszawie
miejsce: WBASK ASP w Warszawie (sala 1.01, 1 p.)
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39
„Tytuł prezentacji zapożyczam od tytułu pracy Olega Voronki, którą wyświetlimy na końcu. Można ją też odnieść do znajomości nowoczesnej sztuki lwowskiej w Polsce. Samo środowisko we Lwowie trudno by nazwać zwartym, a tym bardziej mającym jakąkolwiek wspólną strategię artystyczną lub „taktykę” promocji swojej twórczości.
Tym nie mniej, moim zdaniem sztuka ta ma pewne wspólne rysy, a jednocześnie artyści, których sylwetki chciałbym przedstawić, ledwo się znają nawzajem. Omówię dwie bardzo aktywne na polu sztuki, również światowej – artystki, a także dwóch artystów, którzy świadomie lub nie, zeszli na obrzeża tego pola. Wspomnę też o parze twórców, którzy swoją „lwowskość” stanowczo odrzucają” -mówi Andrij Bojarov.
24 października, g. 15.00: Artist talk i dyskusja w języku polskim: Andrij Bojarov oraz Luiza Nader, Natalia Romik, Marek Grygiel, Valeriia Mostenets
„Preanalogue/Postigital”
Artist talk i dyskusja w języku polskim: Andrij Bojarov oraz Luiza Nader, Natalia Romik, Marek Grygiel, Valeriia Mostenets
miejsce: WBASK ASP w Warszawie (sala 1.01, 1 p.)
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39
Organizacja: dr hab. Luiza Nader WBASK ASP w Warszawie
Andrij Bojarov opowie swoją biografię artystyczną od wczesnych prób, pod koniec lat 1980., (najpierw z malarstwem, potem z kamerą video i aparatem fotograficznym), uwzględniając najważniejsze inspiracje w tym czasie, podróże i spotkania.
Omówi również wypracowaną już wtedy metodę: zawłaszczenia wcześniej powstałych obrazów foto i video za pomocą najprostszych przyrządów i środków optycznych, a także następujące zmiany znaczeń tych obrazów: proces swoistego przekanałowania tzw. „scopic regimes”.
W dyskusji wezmą udział: Luiza Nader, Natalia Romik, Marek Grygiel i Valeriia Mostenets.
Andrij Bojarov (Ukraina/Estonia): BIO
Artysta wizualny, niezależny kurator i badacz, działający i mieszkający w Ukrainie, Polsce i Estonii. Formalnie wykształcony jako architekt, aktywnie samodzielnie studiował sztuki wizualne w intensywnych podróżach. Jego artystyczną praktykę od początku lat 90. najbliżej określa pojęcie fotografii konceptualnej.
Wczesne eksperymenty ze sztuką video rozpoczął pod koniec lat 80. i w Ukrainie jest uznany za jej prekursora (choć wczesne prace powstawały głównie w Estonii i Polsce). Uczestnik indywidualnych i grupowych wystaw m.in. w Tallinnie, Lwowie, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Kijowie, Berlinie, Dreźnie, Amsterdamie. Multimedialne prace Bojarova znajdują się w prywatnych i państwowych kolekcjach – m.in. Galerii Narodowej we Lwowie, i Narodowym Muzeum Mysteckyj Arsenał w Kijowie.
Po 2000 r. Andrij Bojarov był kuratorem wystaw w Ukrainie Tadeusza Rolke, Chrisa Niedenthala, Jacka Dziaczkowskiego, Józefa Robakowskiego, Krzysztofa Wojciechowskiego – z ostatnim miał też wspólne wystawy w Warszawie i Łodzi. Współkuratorował m.in. wystawy „Eksperyment! Mistrzowie lwowskiej fotografii i ich kontynuatorzy w Polsce i Ukrainie” w galeriach Forum Fotografii i Imaginarium w Łodzi w 2018 r., jak również wiele innych projektów wystawowych w Polsce i Ukrainie.
Bojarov łączy i przeplata działalność artystyczną i badawczą nad zapomnianymi wątkami sztuki awangardowej i modernistycznej regionu, w szczególności Lwowa.