„Kruche piękno”. Kostiumy z Pracowni Projektowania Kostiumu i Przestrzeni Scenicznej w projekcie Jagi Hupało

Jaga Hupało, zainspirowana wystawą „Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Köndlera” wraz z zespołem projektuje fryzury i prezentuje peruki ze spektakli operowych w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Efekt podkreślają kreacje kostiumowe autorstwa młodych kostiumografów z warszawkiej ASP: Kamili Bukańskiej, Karoliny Łucji Bramowicz (również autorki stylizacji sesji zdjęciowej), Agnieszki Bogojło, Agaty Chodyry, Barbary Niestrawskiej, Alicji Siemko, Pauliny Orzeł, Jakuba Szostka, Agaty Stanuli, Ały Wierzbickiej.
„Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Köndlera” to wspólna wystawa Röbbig Gallery i Zamku Królewskiego na Wawelu. Pierwsza w tej skali prezentacja zasobów europejskich kolekcjonerów trwa od końca maja do września 2024.
Marzenia alchemików o pokonaniu praw natury w jakimś stopniu spełnia więc późna nowoczesność, gdy Lady Baba Jaga adaptuje inspirujące porcelanowe piękno w moc estetyki mody i urody epoki hybryd roślinno – cyfrowych.
Rozkwit produkcji rokokowych dzieł miśnieńskich to lata 1733–1756. Wtedy to rzeźbiarz Johann Joachim Kaendler projektował i wytwarzał osiągające dziś kosmiczne ceny miniaturowe figurki, których zacne grono znajduje się w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu.
Opisane przez kuratorkę wystawy Dorotę Gabryś postaci dziecięcych ogrodników, Zefira i Flory, śpiącej kobiety czy maleńkich Polaków i Polek w strojach szlacheckich powstały z białego złota blisko trzysta lat temu. Porcelanowe ludziki mają teraz… może nie w pełni ożyć, ale tchnąć zagadkowy sens swojego istnienia w przyrodę ożywioną, w ludzkie ciała, między innymi ciała Katarzyny Figury, Mai Pinczewskiej, Mateusza Baranowskiego.
Jaga zapragnęła stworzyć kolekcję podczas wizyty na Wawelu, po obejrzeniu wystawy bezcennych kolekcji figurek i przeczytaniu książki Doroty Gabryś „Porcelana Miśnieńska w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu”.
W projekcie figurki ożywają w formie przełożenia ikonicznych figur na współczesną sztukę i modę. Arcydzieła tej epoki mają ogromny wpływ na naszą współczesność, mimo upływu czasu widać jej aktualność.
Artystka wraz z zespołem zaprojektowała fryzury i peruki ze spektakli operowych w reżyserii Mariusza Trelińskiego, przy których pracowała wraz z Anią Jarzęcką w Operze Narodowej: „Madame Butterfly”, „Oniegin”, „Don Giovani”, „Dama Pikowa”.
Efekt Kruchego Piękna podkreślają kreacje kostiumowe studentów i absolwentów Wydziału Scenografii ASP w Warszawie z Pracowni Projektowania Kostiumu i Przestrzeni Scenicznej, prowadzonej przez prof. Dorotę Kołodyńską.
W projekcie, prócz prac dyplomowych studentów, zostały użyte również rękodzieła zaprojektowane, utkane i wydziergane przez Anię Hupało-Sikorską przy wsparciu Angeliki Andrzejewskiej Phoca Handwoven.
Stylizacje przygotowane zostały przez kostiumografa – Karolinę Łucję Bramowicz. Fryzury i stroje dopełnia makijaż inspirowany motywem przewodnim. Prace zostały utrwalone w obiektywie Izy Grzybowskiej, a Art Dyrektorem całego projektu jest Antonia Wolff. Przedpremierowo zostaną zaprezentowane podczas Nocy Muzeów i Festiwalu Góry Literatury.
„Kruche piękno”. Projekt Jagi Hupało .
18 maja 2024 , Noc Muzeów, godz. 14:00 – 22:00
Jaga Hupało BORN TO CREATE
Stara Fabryka Koronek
ul. Burakowska 5/7, Warszawa