Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
Do 15 maja 2023 roku trwa nabór abstraktów do 9. numeru „Miejsca” – rocznika naukowego poświęconego studiom nad sztuką i architekturą polską XX i XXI wieku, wydawanego przez Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich (wcześniej: Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną) Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Tematem wiodącym „Miejsca” nr 9/2023 będzie tworzenie, pisanie, myślenie i wszelkie działania/działalność kobiet w polu sztuk wizualnych w Polsce w XX i XXI wieku.  Redaktorką prowadzącą jest dr hab. Luiza Nader. Zgłoszenia do 15 maja 2023.

Szczegółowe informacja nt. naboru abstraktów do numeru „Miejsca”

Badanie sztuki polskiej

„Miejsce” to rocznik naukowy wydawany przez Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich (wcześniej: Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną) Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Tytuł pisma wskazuje na podstawowy cel, jaki jest przed nim stawiany – badanie sztuki polskiej i jej umiejscowienie w konkretnej sytuacji politycznej, społecznej, geograficznej czy historycznej. Ma to zasadnicze znaczenie w kontekście okresu, którym twórcy i twórczynie pisma chcę się zajmować: sztuką powojenną, z naciskiem na jej najnowszy rozdział, związany z procesem dezintegracji bloku komunistycznego.

Pole historyczno-artystycznych rewizji

Na łamach „Miejsca” ukazują się: prace będące wynikiem badań nad nowoczesną i współczesną sztuką polską, architekturą i projektowaniem; teksty prezentujące nowe ujęcia problemów już opracowanych oraz artykuły eksplorujące obszary słabo rozpoznane. W kręgu zainteresowań twórców i twórczyń rocznika znajdują się zarówno studia przypadków, jak i syntezy oraz ujęcia interdyscyplinarne. „Miejsce” w złożeniu ma stać się polem historyczno-artystycznych uzupełnień i rewizji. Warto wziąć pod uwagę, że badanie sztuki i architektury współczesnej, ich politycznych, społecznych, geograficznych i historycznych uwikłań, jest procesem dynamicznym, otwartym i wymagającym nieustannego przepisywania zarówno opracowywanego materiału, jak i metod badawczych.

Zdjęcie główne: Hanna Orzechowska, fot. Forgotten Heritage