Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
Właśnie wystartowały Horyzonty zdarzeń wirtualnych – platforma edukacyjno-badawcza poświęcona problematyce nowych doświadczeń cyfrowych oraz estetyki i interakcji w projektach poświęconych rzeczywistości wirtualnej.

Horyzonty zdarzeń wirtualnych

Właśnie wystartowały Horyzonty zdarzeń wirtualnych – platforma edukacyjno-badawcza poświęcona problematyce nowych doświadczeń cyfrowych oraz estetyki i interakcji w projektach poświęconych rzeczywistości wirtualnej. Strona jest wynikiem współpracy Galerii Arsenał w Białymstoku oraz Pracowni 3d i Zdarzeń Wirtualnych II Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, prowadzonej przez dr hab. Jakuba Wróblewskiego, Przemysława Danowskiego oraz Andreia Isakova.

Horyzonty zdarzeń wirtualnych to platforma z wolnym dostępem do najnowszych badań, publikacji i rozmów poświęconych zagadnieniom rzeczywistości cyfrowej. Bazę wiedzy tworzą badaczki i badacze percepcji, artystki i artyści wykorzystujący w swoich praktykach nowe techniki obrazowania, m.in. przestrzeń VR oraz silniki gamingowe, reżyserki i reżyserzy pracujący interaktywnie oraz producentki i producenci najnowocześniejszych treści cyfrowych.

Prezentowane na platformie działania związane są z przestrzenią wirtualną, projektami z pogranicza sztuk wizualnych i nauki oraz realizacjami audialnymi. Platforma jest środowiskiem, w którym będą pojawiały się nowe treści i zdarzenia, rozwijana będzie baza wiedzy  twórczyń i twórców, badaczek i badaczy, sposobów pracy z nowymi technikami obrazowania, zapleczem merytorycznym jak i nowymi technologiami.

„Centrum zainteresowań twórczyń i twórców Horyzontów zdarzeń wirtualnych jest dynamicznie rozwijająca się na naszych oczach rzeczywistość cyfrowa, wraz z niezbędnym do jej badania słownikiem nowych technik obrazowania i aparatem metodologicznym” – mówią autorki i autorzy projektu.

Czym jest czucie poprzez technologię?

Strona stworzona w partnerstwie Galerii Arsenał w Białymstoku oraz Pracowni 3d i Zdarzeń Wirtualnych II Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie ma na celu łączenie środowiska twórczyń i twórców, badaczek i badaczy, odbiorczyń i odbiorców. Jest ona źródłem wiedzy dla wszystkich interesujących się  najnowocześniejszymi sposobami budowy i percepcji doświadczeń wirtualnych, cyfrowych i immersyjnych.

Znajdą na niej najnowsze propozycje odpowiedzi na pytania: Czym jest czucie poprzez technologię, czy przedłuża ona nasze postrzeganie i czy możliwe jest pełne zanurzenie w świecie rzeczywistości wirtualnych? Czy poznawanie świata za pomocą sztucznych zmysłów wciąż mieści się w granicach definicji percepcji? Czego doświadcza zanurzeniec? Czy ruch w przestrzeni wirtualnej to poruszanie się czy sposób myślenia? Czy projektowanie przestrzeni cyfrowych wynika z doświadczeń klasycznej scenografii? Czym będzie metawersum i kim my w nim będziemy?

„Chcielibyśmy zaprosić Państwa do zobaczenia portalu Horyzonty Zdarzeń Wirtualnych, który stworzyliśmy razem z Galerią Arsenał w Białymstoku oraz Elizą Urwanowicz-Rojecką. Mogą tam Państwo znaleźć sylwetki artystek, artystów, osób zajmujących się najnowocześniejszymi projektami, które łączą działania cyfrowe, realne oraz wirtualne.

Mogą zobaczyć Państwo bazę wiedzy dotyczącą projektów cyfrowych, bazę wiedzy dotyczącą narzędzi, jak  również merytoryki w podejmowanych tego typu zagadnieniach, jak również dokumentację sympozjów, wykładów oraz tutoriali przygotowanych przez artystów i artystki z nami współpracujących. Powstanie portalu Horyzonty Zdarzeń Wirtualnych powodowane było brakiem takiego miejsca w sieci.

Nie znaleźliśmy miejsca, w którym najnowocześniejsze działania mogłyby być szybko konsolidowane i prezentowane zbiorczo. Tak więc zależy nam na tym, żeby portal Horyzonty Zdarzeń Wirtualnych żył, był aktualizowany i informacje na nim były updejtowane” – mówi dr hab. Jakub Wróblewski.

Pracownia 3D i Zdarzeń Wirtualnych II

Pracownię dyplomującą 3D i Zdarzeń Wirtualnych na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie prowadzą Jakub Wróblewski, Przemysław Danowski oraz Andrei Isakov. W pracowni eksplorowane są realizacje na styku projektów artystycznych i technologicznych. Prowadzone są eksperymenty z rzeczywistością wirtualną, z rzeczywistością wzbogaconą, ze środowiskiem 3D oraz z silnikami gamingowymi. Prace odbywają się z udziałem studentek i studentów, osób studenckich, które / którzy tworzą nowe narzędzia, hakują, projektują, programują dostępne narzędzia.

„Mamy nadzieję, że platforma będzie miała potencjał sieciowania środowisk twórczych i akademickich, które interesuje obszar poszerzonej rzeczywistości, zaś odbiorcom zaproponuje bazę wiedzy na temat nowych technologii i ich sposobów funkcjonowania w kulturze”– mówi Eliza Urwanowicz-Rojecka.

Ekspertki/Eksperci/ Autorki/Autorzy

Agata Chodera, Piotr Cichocki, Przemysław Danowski, Piotr Fortuna, Sandra Frydrysiak, Krzysztof Garbaczewski, Paweł Gwiaździński, Andrei Isakov, Krystyna Jędrzejewska-Szmek, Palina Kamarova, Agata Konarska, Marcin Kosakowski, Mateusz Kowalczyk, Michał Krzykawski, Dobrosława Król, Jakub Lech, Weronika Lewandowska, Anna Nacher, Marta Navrot, Marcin Pazera, Josef Pilat, Grzegorz Pochwatko, Tomasz Rakowski, Paweł Ruszlewski, Sebastian Sebulec, Jerzy Stachowicz, Matylda Szewczyk, Zuzanna Sękowska, Eliza Urwanowicz-Rojecka, Anastasiia Vorobiova, Jakub Wróblewski, Jagoda Wójtowicz, Paweł Łazniak, Marcin Łunkiewicz.

Organizatorzy

Galeria Arsenał w Białymstoku, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Pracownia 3D i Zdarzeń Wirtualnych II, Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie

  • Koncepcja i koordynacja: Jakub Wróblewski, Eliza Urwanowicz-Rojecka
  • Identyfikacja wizualna: Renata Motyka
  • Redakcja językowa i korekta: Ewa Borowska
  • Tłumaczenie na angielski: Aleksandra Sobczak-Kövesi
  • Strona: On The Rocks