Premiera artbooka Maryny Tomaszewskiej „WAW”

W Warszawie jest 5800 ulic i placów, z czego około dwadzieścia procent posiada nazwy upamiętniające konkretne osoby. Prawie 1300 z nich to ulice nazwane na cześć mężczyzn, a jedynie 158 na cześć kobiet. Często są to ślepe uliczki lub zaułki.
Wystawa Maryny Tomaszewskiej „WAW. MIASTO I ULICE KOBIET”, której kuratorką jest Joanna Warsza, zaprasza do jednego z takich zaułków.
„Co druga osoba mieszkająca w Warszawie to kobieta lub osoba tak się definiująca, lecz nie znajduje to odzwierciedlenia ani w planowaniu miejskim, ani w nazewnictwie. Ile ulic nosi imiona i nazwiska kobiet? Czy wiemy, kim były? Wiele razy dziennie mijamy, wymawiamy, wpisujemy różne adresy, często nie znając postaci, które za nimi stoją.
Wystawa i towarzysząca jej książka Maryny Tomaszewskiej „WAW” przełamują niewidzialność kobiet i osób niebinarnych w przestrzeni publicznej, prezentując statystyki, zdecentralizowaną mapę-tapiserię oraz biografie niewidzialnych matronek. Wskazują na ogromną asymetrię w narracji historyczno-kulturowej dotyczącej reprezentacji płci w mieście. Gdy przestrzeń miejska odzwierciedla niemal wyłącznie męskie narracje, utrwala jednowymiarowy, nieprawdziwy obraz świata.
„WAW” przybliża postaci warszawskich matronek i zaprasza do przeprojektowania miasta. Co kobiety i osoby niebinarne oraz ich doświadczenia mogą wnieść do planowania miejskiego? Jak może wyglądać sfeminizowana przestrzeń publiczna? I jak planować miasta, które zamiast ignorować różnorodność swoich mieszkanek i mieszkańców, zaczynają ją dostrzegać?”
Joanna Warsza, kuratorka wystawy
artystka interdyscyplinarna, tworzy w obszarze obiektów, instalacji, performansów i książek artystycznych. Redaktorka naczelna Periodyka Najgorszego. Jest profesorą uczelni, kieruje Pracownią Tekstu Eksperymentalnego na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Łączy praktykę artystyczną z misją edukacyjną.
Jej twórczość porusza tematy tekstu jako medium artystycznego, śmierci, mechanizmów władzy oraz feminizmu. Brała udział w wystawach organizowanych przez BWA Wrocław, BWA Zielona Góra, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Stroboskop, MATCA (Cluj-Napoca), OOF Gallery (Londyn), Golden Thread Gallery (Belfast) i Villa Tokyo, a także w międzynarodowych targach książki artystycznej, m.in. NY Art Book Fair (MoMA PS1) i LA Art Book Fair (MoCA). Za swoje osiągnięcia otrzymała stypendia m.in. Miasta Stołecznego Warszawy, Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011, 2025) oraz programu „Młoda Polska”. Jej książki artystyczne znajdują się w zbiorach instytucjonalnych takich jak: MoMA, SFMOMA, Metropolitan Museum of Art, Tate oraz Victoria and Albert Museum.
kuratorka miasta Hamburg, redaktorka, eseistka, Mama. Kuratorka i współkuratorka wielu wystaw, projektów miejskich I konferencji takich jak m.in. Pawilon Gruzji na Biennale w Wenecji (2013), Pawilon Polski w Wenecji przygotowany wspólnie z Małgorzatą Mirgą-Tas i Wojtkiem Szymańskim (2022), Radical Playgrounds Gropius Bau, Berlin (2024), 3. oraz 4. Autostrada Biennale w Prizrek w Kosowie (2021 I 2023), Public Art Munich (2018), 7. Berlin Biennale (2012). W latach 2014-2024 była dyrektorką programową CuratorLab na Konstfack University of the Arts w Sztokholmie. Jest redaktorką ponad 15 publikacji. Interesuje ją m.in. sztuka polityczna, aktywizm, performatyka I teoria dekolonizacji w Europie Wchodniej, a także działanie Sztuki w przestrzeni publicznej.
Wystawa „WAW. Ulice i miasto kobiet”
Siedziba DSH przy ul. Karowej 20 w Warszawie
Od 19 września 2025 do 22 lutego 2026