Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

Projektowanie ubioru i jego konteksty stacjonarne studia I stopnia – zasady rekrutacji

Uczelniana Komisja Rekrutacyjna na Wydziale Wzornictwa przeprowadza rekrutację na kierunek studiów Projektowanie ubioru i jego konteksty – stacjonarne studia pierwszego stopnia;

Zasady rekrutacji na rok akademicki 2024/25

Rekrutacja na stacjonarne studia pierwszego stopnia na kierunek Projektowanie ubioru i jego konteksty składa się z trzech etapów i ma na celu sprawdzenie umiejętności i predyspozycji kandydata w zakresie projektowania ubioru, sztuki i teorii.

Kandydat przystępując do rekrutacji zobowiązany jest do rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydata (IRK), stworzenia portfolio cyfrowego i zamieszczenia go w systemie IRK, złożenia dokumentów oraz teczki z pracami bezpośrednio na Wydziale Wzornictwa. Portfolio cyfrowe stanowi jeden plik PDF, o wielkości nieprzekraczającej 25 MB, zawierającym dokumentację prac zawartych w teczce z pracami.

Dokumenty osobowe kandydata powinny być złożone w białej, kartonowej i wyraźnie podpisanej imieniem i nazwiskiem teczce (biurowej) mieszczącej format A4.

Etapy postępowania rekrutacyjnego:

  • etap pierwszy – złożenie teczki z samodzielnie wykonanymi przez kandydata pracami plastycznymi i projektowymi oraz zamieszczenie portfolio cyfrowego w IRK, stanowiącego jej cyfrowe odzwierciedlenie.

Teczka powinna zawierać:

  1. Prace plastyczne – nie mniej niż 10 i nie więcej niż 15prac, w tym:
    Prace malarskie – temat dowolny (związany z obserwacją natury: postać, martwa natura, pejzaż etc.) Wykonane dowolną techniką malarską (farba akrylowa, olejna, tempera, akwarela, ect.) Format prac nie mniejszy niż 29,7 cm x 21 cm i nie większy niż 100 cm x 70 cm),Prace rysunkowe – temat dowolny w tym nie mniej niż 5 rysunków studium modela w formacie 100 cm x 70 cm,(ujęcie pełnej postaci w różnych pozach). Wykonane ołówkiem, tuszem-lawowany, lub w technikach mieszanych. Format prac nie mniejszy niż 29,7 cm x 21 cm i nie większy niż 100 cm x 70 cm)1 plansza z dziesięcioma (10) szybkimi szkicami modela (ujęcie pełnej postaci);Oceniane będą:

    świadomość proporcji ciała rysowanej postaci, uchwycenie konstrukcji 25%

    oddanie charakteru i gestu ciała modela 25%

    użycie w rysunku zróżnicowanej skali walorowej (modelunek brył) 25%

    umiejętność zróżnicowania materii 25%

    W teczce nie należy umieszczać prac wykonywanych węglem.

  1. obowiązkowy temat projektowy – według zasad określonych w osobnym dokumencie, publikowanym przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną w drugim tygodniu kwietnia 2024 r. (Temat do teczki)
  2. opcjonalnie można złożyć do 3 (trzech) plansz w formacie 100 cm x 70 cm
    z dokumentacją prac projektowych, fotografiami, szkicami itp. pokazującymi dotychczasowy dorobek kandydata.
  • etap drugi – egzamin praktyczny:
  1. Część artystyczna:
    rysunek i kolor – czas 4 godziny – studium modela, szybkie szkice w kolorze. Tradycyjne narzędzia: ołówek, grafit, kredki, markery, akwarele, farby plakatowe, tempery. Egzamin dostarcza informacji o umiejętności obserwowania, komponowania na płaszczyźnie, wrażliwości na przestrzeń, światło i fakturę. Egzamin sprawdza umiejętności obserwacji, kompozycji rysunku, rejestracji modela w szybkim szkicu w kolorze, sprawność manualną, umiejętności gospodarowania czasem;rzeźba – czas 4 godziny – interpretacja przestrzenna tematu (tekst, myśl, stan, zdarzenie). Kandydaci pracują w dostarczonym materiale. Nie ocenia się warsztatu rzeźbiarskiego, ale zdolność do odczuwania: pionu i poziomu, bryły i płaszczyzny, kontrastu, wielkości i kształtu, ekspresji formy i warstwy znaczeniowej;
  1. Część projektowa:

projektowanie – czas 8 godzin. Polega na odpowiedzi na postawiony problem projektowy. Rozwiązanie zadania przybiera najczęściej formę rysunków, kolaży, Egzamin sprawdza: umiejętności dostrzegania, analizowania i rozwiązywania problemów, rozumienie tworzywa i jego naturalnych cech, umiejętności przekazu treści w formie graficznej, sprawność manualną i umiejętność gospodarowania czasem. Po wykonaniu zadania kandydaci przystępują do obrony ustnej przed komisją egzaminacyjną.

  • etap trzeci – autoprezentacja: sprawdza predyspozycje kandydata do wykonywania zawodu projektanta: inteligencję ogólną, ciekawość poznawczą, motywacje, umiejętności poprawnego rozumowania oraz wyrażania swoich myśli, zainteresowanie problemami kultury, sztuki i cywilizacji. W trakcie rozmowy kandydat może otrzymać pytania dotyczące zakresu lektur opublikowanych przez Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną na stronie poświęconej rekrutacji. Publikacja przedmiotowej listy następuje nie później niż ostatniego dnia lutego 2024 r. Autoprezentacja na kierunku Projektowanie ubioru i jego konteksty może odbyć się w języku angielskim.

Warunkiem realizacji studiów na kierunku Projektowanie ubioru i jego konteksty jest znajomość języka angielskiego na poziomie minimum B2. Kandydaci, realizujący obowiązkowy temat w zakresie projektowania ubioru, składają również dokumenty potwierdzające znajomość języka na poziomie B2. Mogą to być, między innymi: certyfikat FCE lub inny certyfikat potwierdzający znajomość języka na wymaganym poziomie, lub matura z języka angielskiego zdana na poziomie rozszerzonym w części ustnej lub pisemnej.

Punktacja za poszczególne części egzaminu:

Przy ocenie etapu pierwszego Uczelniana Komisja Rekrutacyjna stosuje skalę punktową w przedziale od 0 do 10. Do drugiego etapu egzaminu przystępują tylko ci kandydaci, których prace zostały ocenione na minimum 6 punktów.

Przy ocenie etapu drugiego Uczelniana Komisja Rekrutacyjna stosuje skalę punktową w przedziale od 0 do 105. Ocenie podlega każda część egzaminu praktycznego:

rysunek i kolor – przedział punktowy: od 0 do 25

rzeźba – przedział punktowy: od 0 do 25

projektowanie – przedział punktowy: od 0 do55

Uzyskanie zera („0”) punktów z którejkolwiek części egzaminu praktycznego lub nieprzystąpienie do którejkolwiek części egzaminu praktycznego skutkuje wykluczeniem kandydata z postępowania kwalifikacyjnego. Takiej osobie nie jest przyznawana lokata na liście rankingowej.

Do etapu autoprezentacji dopuszczone są osoby, które uzyskały minimum 50 za drugi etap egzaminów (część praktyczną).

Przy ocenie autoprezentacji stosuje się skalę punktową w przedziale od 0 do 30.

Otrzymanie „0” (zera) punktów z autoprezentacji lub nieprzystąpienie do autoprezentacji jest równoznaczne z nieklasyfikowaniem kandydata i wykluczeniem go z postępowania rekrutacyjnego. Osoba, która nie przystąpiła do egzaminu zostaje wykluczona z postępowania rekrutacyjnego oraz nie jest jej przyznawana lokata na liście rankingowej.

Po pełnym procesie rekrutacyjnym tworzona jest lista rankingowa, uwzględniająca wszystkich kandydatów, którzy byli dopuszczeni do etapu autoprezentacji.

Podstawę do ustalenia miejsca kandydata na liście rankingowej stanowi suma punktów uzyskanych za drugi i trzeci etap rekrutacji, tj. za egzamin praktyczny i autoprezentację.

W przypadku osiągnięcia przez kandydatów tej samej sumy punktów, o ich miejscu na liście rankingowej decyduje liczba punktów osiągniętych na egzaminie praktycznym, a w przypadku gdy nadal liczba punktów będzie taka sama, lokaty przyznaje się wg punktacji osiągniętej przez kandydata w poszczególnych częściach egzaminu praktycznego, uwzględniając następujący ranking zadań, wchodzących w jego skład:

  1. Projektowanie
  2. Rysunek
  3. Rzeźba

Minimum kwalifikujące na pierwszy rok studiów wynosi 80 pkt.