UpComing 2024 otwiera się na publiczność!

Posłuchaj ambientowo-eksperymentalnych dźwięków podczas wydarzenia „Mój pokój to pudełko do którego wpada muzyka”, wskocz na deskorolkę podczas warsztatów dla początkujących i poznaj „SONIĘ” – interaktywny performans inspirowany internetowymi grami erotycznymi. Zapraszamy także na oprowadzania i wykład performatywny.
dr Katarzyna Urbańska – historyczka sztuki, kuratorka wystaw, wykładowczyni Instytutu Sztuki PAN oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Poznaj „Sonię” – interaktywny projekt inspirowany internetowymi grami erotycznymi. „Sonia” to postpornograficzne, intymne doświadczenie zachęcające graczy i graczki do całkowitego zanurzenia, oddania się oraz wejścia w intymną rozgrywkę i relację z tytułową Sonią. Każde spotkanie z bohaterką gry, balansujące pomiędzy przestrzenią wirtualną a fizyczną, jest unikalne i zależne od wymiany między performerką a uczestnikami i uczestniczkami.
17.30 wykład performatywny „Rozszczelnianie kanonu: przeciw-historie w sztuce”, prowadzenie: Adam Parol i Kacper Greń,
przestrzeń wystawy (poziom 0), obowiązują zapisy
„Rozszczelnianie kanonu: przeciw-historie w sztuce” to wykład performatywny, składający się z trzech części: wstępu teoretycznego, omówienia podanych zagadnień na przykładach oraz wspólnej dyskusji prowadzących z publicznością..
Pierwsza część wydarzenia otwiera teoretyczny kontekst pojęcia kanonu historii sztuki. Jaka jest struktura kanonu? Jakie mechanizmu go wytwarzają? W jaki sposób kanon wpływa na nasze postrzeganie sztuki? Tej części towarzyszy wprowadzenie do foucaultowskiej koncepcji przeciw-historii oraz historii niekonwencjonalnej Ewy Domańskiej, jako narzędzi oporu wobec dominujących narracji historycznych.
W drugiej części pojawiają się konkretne przykłady zastosowania tych idei: prowadzący zaprezentują swoje prace dyplomowe w przestrzeni wystawy UpComing 2025 After School Club. Kacper Greń analizuje postać Reginy w twórczości Zbigniewa Libery, pokazując, jak funkcjonuje ona w kanonie jako anonimowy obiekt. Pokazuje przy tym, w jaki sposób korzystając z pracy Libery „Trup babki” (1986) można przywrócić Reginie utraconą podmiotowość. Adam Parol przygląda się sylwetce Liliany Lewickiej — prekursorskiej, a zarazem zapomnianej artystki — i podkreśla problem jej nieobecności w zbiorowej świadomości oraz ograniczonego dostępu do informacji o jej dorobku.
Część trzecia przybiera formę interaktywnej dyskusji warsztatowej. Uczestnicy wspólnie podejmują refleksję nad możliwościami włączania marginalizowanych postaci i narracji do kanonu oraz nad potencjałem projektu przeciw-historii jako wizji bardziej sprawiedliwego świata sztuki. Chociaż wykład dotyczy historii sztuki, uczestnicy nie muszą koniecznie ograniczać się do niej w swoich przemyśleniach i propozycjach (wydarzenie nie wymaga przygotowania się).
Zapraszamy osoby dorosłe zainteresowane historią sztuki.
Kacper Greń
ur. 1998. Studia: Wydział Form Przemysłowych ASP w Krakowie (I st., 2017–2021), ASP w Warszawie: WBASK (I st., 2021–2024), Wydział Sztuki Mediów (II st. od 2024). Artysta-badacz i projektant. Łączy badania artystyczne, sztukę konceptualną i projektowanie komunikacji wizualnej. Interesuje się historiografią i eksploruje sposoby wykorzystywania przeszłości do współczesnych celów – poszukuje subwersywnego potencjauł ukrytego w opuszczonych przedmiotach i ideach, operując oszczędnymi środkami wyrazu. Stały współpracownik Fundacji Bęc Zmiana, głównie w obszarze projektowania graficznego.
Adam Parol
ur. 1997. Studia: Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich (2022–2024); Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną (2017–2022). Stypendia rektora (2018/2019, 2019/2020, 2023/2024). Jest kuratorem i historykiem sztuki. Zajmuje się sztuką nowoczesną i współczesną oraz historią polskiej powojennej architektury modernistycznej. Pracuje w Fundacji Arton przy badaniu i digitalizacji archiwów prywatnych artystek i artystów oraz współtworzy program wystawienniczy (2022–). Współpracownik Działu Dokumentacji Zachęty Narodowej Galerii Sztuki (2025–).
paszka
streamuje imprezę zza drugiej strony lustra, wywróconą na lewą stronę, gdzie w innej galaktyce dźwięku brzęczy tłum tekstur. Swoją muzyką skomponowaną z drobin wszechświata, przez wypukłość i namacalność, każe oglądać uchem cyberbiologię, komputerową faunę, zerojedynkowy plankton skąpany w deszczu iskier po wybuchu słupa energetycznego.
Całe to impasto malowane prądem zaprzecza muzycznym przyzwyczajeniom i wtrąca w wir szumiąco-wibrująco-drgająco-pikająco-świszcząco- stukających baniek mydlanych.
ambient / bedroom pop / glitch / sound design / jingle
uszko
w swoich setach eksploruje obszar granicy muzyki ambientowej i tanecznej. Sennymi, eterycznymi dźwiękami tworzy emocjonalne kolaże. Dzieli się muzyką z całego świata, a nawet spoza niego.
Uwielbia grać w pełnym słońcu pośród zieleni i w ciemnych tajemniczych przestrzeniach, wszędzie tam, gdzie można przebywać poza czasem. W Radio Kapitał prowadzi audycję „Podróż w głąb Ciebie”.
dreamy / ambient / mysterious / experimental/ soft / subtle