Alegorie i symbole
Sala Mieszczańska skrywa zapomniane już dzisiaj tajemnicze figury z atrybutami odpowiadającymi ich symbolicznemu znaczeniu – dwie z nich znajdą nowe życie na porcelanowych obiektach stworzonych przez artystkę.
Na wystawie zobaczymy zarówno tradycyjne grafiki wykonane przez Cieślińską-Kawecką, jak i prace wykorzystujące nowoczesne techniki graficzne – artystka nasyca w nich rysunkiem nie tylko arkusze papieru i tekstylia, ale także starą porcelanę i inne obiekty przestrzenne.
Na przestrzeni wieków pojęcia abstrakcyjne wyrażano za pomocą symbolicznych obrazów. Popularne kiedyś przedstawienia alegorii odnajdziemy także w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku – w formie XVII-wiecznego cyklu malowideł zatytułowanego Sybille.
Odnosząc się do historycznej spuścizny Ratusza w swojej pracy zainspirowałam się słynnym XVI-wiecznym słownikiem ikonologicznym Cesarego Rippy. Zgromadzone przez autora przedstawienia alegorii potraktowałam jako punkt wyjścia do własnych artystycznych transformacji.
Ważnym elementem moich kompozycji są motywy zapożyczone ze zbioru ilustracji Ernsta Haeckela Artystyczne formy przyrody (Kunstformen der Natur) opublikowanego w latach 1899-1904. Formy botaniczne inspirowane mikroskopowymi powiększeniami organizmów wykonanymi przez Haeckela tworzą tajemniczy organiczny entourage dla wybranych alegorii. Posługując się cytatami z dawnych rycin, wprowadzam widza w świat wielopłaszczyznowych odniesień i konwencji artystycznych.
Moja strategia twórcza polega tu na stosowaniu cytatów z przeszłości, które wyjmuję z ich pierwotnego otoczenia, by posłużyć się nimi jako zdekonstruowanym znakiem, umieszczonym w nowym kontekście.
Przeszłość i teraźniejszość przenikają się – gdzieś tam, zagłębiając się w obszary złudnej pamięci pełnej przywołań i aluzyjnych odniesień – tworząc nowy obraz.
W swoich działaniach wykorzystuję głównie klasyczne techniki warsztatu graficznego oraz transferu grafiki na ceramikę. Wykorzystane przez mnie porcelanowe przedmioty pochodzą z odzyskanych starych obiektów.
Transfer graficznych wzorów obejmuje także formy przestrzenne jak meble. Całą aranżację wystawy przenika graficzny wzór organiczny.
Profesor sztuk plastycznych, artysta grafik. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie (1991), gdzie obecnie prowadzi pracownię w Katedrze Grafiki Warsztatowej. Od 2015 roku jest prezesem Fundacji Stypendia i Nagrody im. Tadeusza Kulisiewicza, od 2016 jest członkiem Zarządu SMTG Kraków. Działa jako kurator wielu wystaw graficznych. Jest członkiem jury konkursów o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Laureatka nagród przyznawanych w kraju i za granicą, m in.: Nagroda Kochi International Triennial Exhibition of Prints, Japonia (2006), Nagroda The Naka-Tosa Museum of Art, Japonia (2009), Nagroda 8. Triennale Grafiki Polskiej, Katowice (2012), Nagroda 7. Biennale Sztuki Graficznej Ziemi Seklerskiej, Rumunia (2022).
Na zdobionym suficie Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego znajduje się dwanaście XVII-wiecznych przedstawień malarskich – to Sybille. Za ich autora uznaje się cenionego gdańskiego malarza Adolfa Boya (1612-1680), który stworzył cykl na podstawie pochodzącego z 1635 roku miedziorytu Gillesa Rousseleta sporządzonego z kolei według rysunków Claude’a Vignona. Sybille powstały na zamówienie jednej z zamożnych gdańskich rodzin i dopiero od początku XX wieku zdobią Ratusz – najpierw Gabinet Burmistrza, teraz zaś Salę Mieszczańską.
Obrazy zachowują jednolitą kompozycję: wyobrażeniu Sybilli dzierżącej w dłoni nadany jej atrybut towarzyszy niewielkich rozmiarów scena figuralna w tle. Każde z przedstawień opatrzone jest odrębną inskrypcją, a jego znaczenie jest alegoryczne.
Kuratorka: Monika Konca
Opracowanie graficzne: Julia Bardziejewska
Redakcja: Ola Halicka
Działania towarzyszące: Wiktoria Maniecka
Promocja: Monika Czajkowska-Kostka, Monika Bodnar
Komunikacja: Marta Korga-Bistram
Tłumaczenia: Małgorzata Talarczyk
Montaż wystawy: Arkadiusz Marcinkiewicz, Jakub Wszołek
Wystawa Alegoria i symbole. Grafika i porcelana Agnieszki Cieślińskiej-Kaweckiej
NCK — Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35, Galeria
21 listopada 2025 – 18 stycznia 2026, godz. 9:00 – 18:00
Wernisaż: 20 listopada 2025
Wstęp wolny