„Od wielu lat zajmuję się tematem horyzontu. Uważam go za archetyp widzialności, za model różnicowania (blisko/daleko, góra/dół, moje/nie moje etc.) i obietnicy zjednoczenia – kiedyś, gdzieś…. Cykl rozpatruje paradoksalną sytuację bycia w horyzoncie. Składa się on z sześciu niemal identycznych obrazów zbudowanych z tych samych elementów. Pierwszym jest kwadrat przypadkowych nachlapań trzech podstawowych kolorów (plus czerni). Równie ważnym składnikiem jest… zielona kropka, która za każdym razem jest inaczej usytuowana w znaczącym miejscu (środek, punkt symetrii lub przecięcia złotego podziału etc.), co podważa przypadkowość całej kompozycji. Kolejnym składnikiem obrazów jest tytuł – czasem wymazany, czasem potrojony, czasem jako palimpsest. Ponadto znajduje się tam nieomal niewidoczny napis bielą na górnej białej płaszczyźnie – fragmenty Księgi Genesis. Jest on dodatkowo odwrócony do góry nogami. Wystawę uzupełnia cykl ”24 godziny„, będący subiektywną impresją nad historycznym postrzeganiem horyzontu” - wyjaśnia autor.
Stanisław Marzec
Prof. Sławomir Marzec (ur.1962) jest absolwentem ASP Warszawa i Kunstakademie Düsseldorf. Obecnie prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki ASP Warszawa. Praktykuje malarstwo, rysunek, instalację, fotografię przetworzoną, performance i film. Autor ponad setki wystaw indywidualnych (m.in. Muzeum Narodowe Lublin, MCSW Elektrownia Radom, Galeria Foksal, CSW Warszawa) i kilkuset wystaw zbiorowych. Opublikował ponad 200 tekstów z pogranicza teorii i krytyki sztuki oraz 5 książek (m.in. „Zabobony sztuki najnowszej”). Autor licznych polemik walczących o nie/możliwą autonomię sztuki. Inicjator powołania Forum Nowych Autonomii Sztuk (2014 -18). Wiceredaktor kwartalnika Aspiracje (2019 – 2021).
Co, gdzie, kiedy
Wystawa Sławomira Marca
Galerii Sceny Plastycznej Leszka Mądzika
29 kwietnia – 15 czerwca 2023
wernisaż: sobota 29 kwietnia, g. 18.00