Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

Specjalizacja: Konserwacja i restauracja tkanin, malarstwa oraz obiektów o charakterze interdyscyplinarnym
Magister w zakresie konserwacji i restauracji tkanin zabytkowych (2018) oraz konserwacji i restauracji malarstwa i rzeźby drewnianej polichromowanej (2016), Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki

Historia zatrudnienia:
1 października 2018 – obecnie – asystent w Katedrze Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych (pełen etat + ½ etatu w ramach godzin zleconych)
4 października 2017 – 30 września 2018 – referent techniczny w Katedrze Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych (pełen etat)

Zastępca Redaktora Naczelnego w międzynarodowym czasopiśmie specjalistycznym ICAR – International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art, wydawanym przez Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie

Zrealizowane dzieła konserwatorsko-restauratorskie i artystyczne

  1. Konserwacja, restauracja i dokumentacja makaty w geometryczne motywy, z manufaktury w Buczaczu, koniec XIX/początek XX wieku, tkanina bawełniana lansowana i broszowana nicią metalową, wym. 145×144 cm
  2. Konserwacja, restauracja i dokumentacja makaty w stylu bliskowschodnim, przełom XIX i XX wieku?, tkanina jedwabna broszowana nicią metalową złotą i srebrną, wym. 115×200 cm
  3. Konserwacja, restauracja, dokumentacja i badania wełnianego kobierca z motywami heratu, I poł. XX wieku, Heris, Iran?, wym. 265 x 485 cm
  4. Konserwacja i restauracja XVII-wiecznej tkaniny obiciowej (lampas lansowany, Turcja, 121×55 cm) z Kapitularza Katedry na Wawelu w ramach projektu „Konserwacja unikatowych w skali światowej zabytków związanych z historią Krakowskiej Kapituły Metropolitalnej oraz udostępnienie ich w przestrzeni wystawienniczej w postaci interaktywnej multimedialnej ekspozycji dostosowanej do różnorodnych grup docelowych” (praca w zespole pod kierunkiem Sabiny Szkodlarskiej, firma Konserwacja Zabytków Sabina Szkodlarska, ul. Kamienna 5, 32-080 Zabieżów, pod nadzorem konserwatorskim Anny Drzewieckiej, firma Konserwacja tkanin zabytkowych Anna Drzewiecka, ul. Droga Hrabska 6/20, 05-090 Falenty Nowe)
  5. Dokumentacja fotograficzna i opracowanie raportów o stanie zachowania i zaleceń konserwatorskich dla zespołu XIX/XX-wiecznych obiektów tekstylnych z Muzeum Chopina (ul. Okólnik 1, 00-368 Warszawa): sztandaru z drzewcem, wstęgą i szarfami, pasa kontuszowego, gorsetu ze spódnicą, dwóch serwet i wzorzystej makaty
  6. Konserwacja ornatu grobowego bł. Jakuba Strzemię (zm. 1409): Ornat z pretekstą z jedwabnych tkanin dalekowschodnich datowanych na XIII wiek (realizacja w zespole pod nadzorem dr Moniki Stachurskiej).
  7. Konserwacja i dokumentacja drewnianych mebli: dwóch foteli, stołka oraz podnóżka projektu B. Brukalskiej oraz krzesła w stylu Marta Stama (meble z lat 20-30. XX wieku) dla Zachęty Narodowej Galerii Sztuki (plac Stanisława Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa)
  8. Rekonstrukcja malowanego obicia fotela „Zebra” projektu M. Kałużnego (1957) dla Desa Unicum (Piękna 1A, 00-477 Warszawa)
  9. Konserwacja, restauracja i dokumentacja sznurkowego fotela projektu T. Kruszewskiej dla Galerii Kordegarda (Krakowskie Przedmieście 15, 00-071 Warszawa)
  10. Konserwacja i dokumentacja obrazu T. Osińskiego Autoportret dla Zachęty Narodowej Galerii Sztuki (plac Stanisława Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa), technika akrylowa na podłożu bawełnianym bez krosien, wym. 3,5 x 4,5 m
  11. Konserwacja pozostałości malowidła ze znakami zodiaku na ścianie za aron-ha kodesz w Małej Synagodze w Chełmie (praca w zespole pod nadzorem Marka Trochy (firma Æikon Pracownia Konserwacji Zabytków, ul. Nowa 67, 24-220 Niedrzwica Duża)
  12. Konserwacja i dokumentacja drewnianego polichromowanego prospektu organowego w kościele pw. Św. Anny w Białej Podlaskiej (realizacja w zespole pod kierunkiem Jolanty Czerskiej dla firmy Vermilion Konserwacja Zabytków, ul. 3 Maja 127B/4, 05-420 Józefów)
  13. Rekonstrukcja wybranych partii pozłotnictwa i trzech sztukaterii na sklepieniu kaplicy północnej Kolegiaty Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny i św. Michała Archanioła w Łasku (realizacja w zespole pod nadzorem Doroty Moryto, dla firmy Vermilion Konserwacja Zabytków, ul. 3 Maja 127B/4, 05-420 Józefów)

Lista ważniejszych publikacji

  1. [w przygotowaniu] Konopko A., Stachurska M., Warsztat hafciarski monasteru świętego Flora w Kijowie jako potencjalne miejsce powstania dwóch barokowych chorągwi obrządku rzymskokatolickiego zachowanych na terenie Polski – rozważania a fakty z perspektywy konserwatora dzieł sztuki, IV Międzynarodowy Kongres „Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej”, 3-5 października 2018, Rzeszów-Jarosław
  2. Konopko A., Stachurska M., Baroque embroidered and painted processional banner from Janów Lubelski (Poland) – restoring the “image”:// I International Conference CaRE! Conservation and REstoration, May 11-12, Warsaw 2017 :// Honoring the past, looking into the future, eds. M. Supruniuk, M. Korsak-Truszczyńska Warsaw 2018, s. 77-98.
  3. Konopko A., Stachurska M., Baroque embroidered and painted processional banner from Janów Lubelski (Poland) – restoring the “image” //: ICAR – International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art, nr 2/2018, s. 119-132.
  4. Konopko A., Szmelter I., Cleaning of two contemporary sculptures by Mirosław Bałka: Bitch (1988) and Clean Doggy (1986) //: ICAR – International Journal of Young Conservators and Restorers of Works of Art, nr 1/2017, s. 149-160.

Referaty wygłoszone na międzynarodowych i krajowych konferencjach tematycznych

  1. Konopko A., 2019, The beginning of a journey between West and East – the upcoming research and conservation project of four mixed-media “Chinese” decorative panels (19th century[?], Museum of King Jan III’s Palace at Wilanów, Poland): The Ulrich Schiessl PhD Colloquium, The Royal Danish Academy for Architecture, Design and Conservation, Nordic Conservation Programmes Network and European Network for Conservation-Restoration Education, 21-22 November 2019, KADK School of Conservation, Copenhagen, referat
  2. Konopko A., 2018, Warsztat hafciarski monasteru świętego Flora w Kijowie jako potencjalne miejsce powstania dwóch barokowych chorągwi obrządku rzymskokatolickiego zachowanych na terenie Polski – rozważania a fakty z perspektywy konserwatora dzieł sztuki: IV Międzynarodowy Kongres „Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej”, 3-5 października 2018, Rzeszów-Jarosław, referat, publikacja [w trakcie publikacji]
  3. Konopko A, 2019, Makata, gobelin czy żakard? – terminologia i typologia popularnych tkanin: XXII Edycja Festiwalu Nauki, 21-30 września 2019, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, referat
  4. Konopko A., 2018, „Wyrwana z kontekstu” – badania i projekt konserwatorsko-restauratorski barokowej chorągwi procesyjnej z Janowa Lubelskiego: Konferencja „Muzealia w Konserwacji”, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, 6 czerwca 2018, Kraków, referat
  5. Konopko A., 2017, Baroque embroidered and painted processional banner from Janów Lubelski (Poland) – restoring the “image”, I International Conference CaRE! Conservation and REstoration, May 11-12 2017, Warsaw, referat, publikacja
  6. Konopko A., 2017, Cleaning of two contemporary sculptures by Mirosław Bałka: Bitch (1988) and Clean Doggy (1986): I International Conference CaRE! Conservation and REstoration, May 11-12 2017, Warsaw, referat, publikacja
  7. Konopko A, 2016, Czy to pies, czy to bies? Pieski w sztuce współczesnej: XX Edycja Festiwalu Nauki, 24 września-2 października 2016, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, referat
  8. Konopko A, 2016, Bezpieczne oczyszczanie obiektów sztuki współczesnej: XX Edycja Festiwalu Nauki, 24 września-2 października 2016, Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, referat

Międzynarodowe i krajowe nagrody za działalność artystyczną oraz naukową

  • Nazwa nagrody: Nagroda za pracę magisterską w Konkursie Generalnego Konserwatora Zabytków i Stowarzyszenia Konserwatorów ZabytkówRok przyznania: 2018
    Nazwa organu przyznającego nagrodę: Generalny Konserwator zabytków oraz Zarząd Główny Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków
    Określenie tytułu z jakiego została przyznana nagroda: Nagroda przyznawana jest najlepszym pracom studialnym, naukowym oraz popularyzatorskim, dotyczącym ochrony zabytków i muzealnictwa
  • Nazwa nagrody: Udział w wystawie Coming Out – Najlepsze dyplomy ASPRok przyznania: 2018
    Nazwa organu przyznającego nagrodę: Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
    Określenie tytułu z jakiego została przyznana nagroda: na wystawie prezentuje się najlepsze prace dyplomowe studentów wszystkich wydziałów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
  • Nazwa nagrody: Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla Studentów Uczelni Artystycznych za osiągnięcia w twórczości artystycznej za rok akademicki 2012/2013Rok przyznania: 2013
    Nazwa organu przyznającego nagrodę: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
    Określenie tytułu z jakiego została przyznana nagroda: Nagroda przyznawana jest najlepszym studentom uczelni artystycznych za osiągnięcia naukowe i artystyczne
  • Nazwa nagrody: Stypendium Rektora dla Najlepszych Studentów ASP w WarszawieRok przyznania: 2010-2016
    Nazwa organu przyznającego nagrodę: Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
    Określenie tytułu z jakiego została przyznana nagroda: Nagroda przyznawana jest najlepszym studentom Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie za wyniki w nauce i osiągnięcia artystyczne oraz naukowe

Wystawy i plenery

  1. 2018 – Udział w wystawie Coming Out – Najlepsze dyplomy ASP w Warszawie 2018
  2. 2018 – udział w zbiorowej wystawie kopii malarskich studentów I pracowników WKiRDS Studzianna-Poświętne 17 sierpnia – 2 września 2018 w klasztorze Filipinów w Parafii św. Filipa Neri i św. Jana Chrzciciela w Studziannie