Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja

Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki w latach 1973-78, gdzie od ukończenia studiów pracuje jako nauczyciel akademicki w specjalności konserwacji malarstwa ściennego.

Doktorat – 1989r. Habilitacja – 1997r. Tytuł profesora zwyczajnego otrzymał w roku 2009.

Równolegle do pracy na uczelni, stale prowadził prace konserwatorskie w licznych obiektach dekorowanych malowidłami ściennymi oraz nad obrazami monumentalnymi.

W latach 1980-83 brał udział w odkryciu i konserwacji 24 barokowych scen malarskich w krużgankach bernardyńskiego kościoła w Ostrołęce. W roku 1981 prace konserwatorskie gotyckich malowideł w konkatedrze w Kołobrzegu. W 1982 roku – konserwacja polichromowanych epitafiów

w Bazylice pw. NMP w Pułtusku. W latach 1983-84 – prace konserwatorskie trzech monumentalnych obrazów pędzla Michaela Willmanna w warszawskich kościołach pw. Świętej Trójcy i Św. Wawrzyńca. Rok 1985 był poświęcony na kompleksowe prace konserwatorskie polichromii Sieni, klatki schodowej i dwóch pokoi w Pałacu Myślewickimna terenie Łazienek Królewskich. W kolejnym roku 1986, w programie prac badawczych  w Domu Loretańskim wGołębiu koło Puław dokonał odkrycia i konserwacji renesansowych, figuralnych malowideł ściennych. W rok później (1987-88) kontynuacja prac w Łazienkach Królewskich, tym razem „Cztery Pory Roku” pędzla Jana Bogumiła Plerscha w Sali Balowej Pałacu na Wodzie oraz prace konserwatorskie w Sali Jadalnej Białego Domku.

Po obronie pracy doktorskiej w roku 89 i uzyskaniu stopnia adiunkta, objął  kierownictwo Pracowni Konserwacji Malarstwa Ściennego na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki.

Zaowocowało to monograficzną publikacją, będącą przez kolejne lata podręcznikiem dla studentów tej specjalności: „Przyczyny niszczenia malowideł ściennych”(1990).

Dwa kolejne lata (1989-90) trwały prace konserwatorskie którymi kierował, przy dekoracjach malarskich autorstwa J.B. Plerscha, w salach klasycystycznego Pałacu Biskupa Gedroycia w Wyszkowie.

Także w roku 1990 przeprowadzono prace konserwatorskie którymi kierował, przy polichromii Szafy Ołtarzowej w Synagodze we Włodawie.

W latach 1991-92 przeprowadził wraz z zespołem kompleksowe prace konserwatorskie plafonu „Apollo na kwadrydze” autorstwa J.B. Plerscha w Teatrze Królewskim w warszawskich Łazienkach. (pow. 400 m/kw.)

Kolejne prace restauratorskie to mazerunkowe, XIX-wieczne dekoracje w warszawskich kamienicach i monumentalna, neobarokowa polichromia kościoła pw. Przemienienia Pańskiego w Garwolinie – w latach 1993-95.

Przez dwa lata (1996-97) prowadził prace konserwatorskie w klasztorze O.O. Paulinów w Łęczeszycach, przy pięciu barokowych malowidłach iluzjonistycznych (200 m/kw.).

W roku 1997, po obronie pracy habilitacyjnej objął kierownictwo Katedry Konserwacji oraz Technik i Technologii Malarstwa Ściennego.

Wkrótce potem ukazała się monograficzna publikacja, będąca kolejnym podręcznikiem w procesie kształcenia studentów tej specjalności: „Metody powstrzymujące niszczenie malowideł ściennych”.

Od początku lat 90-tych działał jako ekspert i rzeczoznawca ZPAP oraz MKiS, biorąc udział w licznych komisjach a także będąc autorem ekspertyz i opinii.

W latach 2001-3 prowadził kompleksowe prace konserwatorskie przy iluzjonistycznej XVIII-wiecznej polichromii sklepień i ścian w kościele pw. Trójcy Świętej w Przemyślu (850 m/kw. pow.) Jedno z ostatnich dzieł królewskiego malarza – Stanisława Stroińskiego, mocno zniszczone po pożarze więźby dachowej w roku 1944 i po wojnie przemalowane w technice kazeinowej.

 

KOLEJNYM ROZLEGŁYM PROJEKTEM KONSERWATORSKIM JAKIM KIEROWAŁ W LATACH 2005-2007, BYŁY PRACE  PRZEPROWADZONE W RAMACH  PROGRAMU  UNII EUROPEJSKIEJ  ZPORR, W PAŁACU W WILANOWIE – Na projekt składały się:

–   Projekty i programy kompleksowych prac badawczych i konserwatorskich w  Pokojach Chińskich i MyśliwskichPałacu w Wilanowie. (skrzydło południowe)

–   Kierowanie zespołem konserwatorskim przy ich realizacji.

–   Prace badawcze oraz projekty dekoracji kolorystycznej i nadzór nad ich realizacją w Sieni Zielonej i klatce schodowej  w południowym skrzydle Pałacu.

– Dokumentacja przeprowadzanych prac badawczych i konserwatorskich.

Zespołem konserwatorskim realizującym te prace w latach 2005-2007 kierowali:

dr hab.  Andrzej Mazur i dr Paweł Jakubowski.

Andrzej Mazur był autorem programów prac, projektów i dokumentacji konserwatorskich.

*Za prace te została przyznana nagroda państwowa, za najlepszą konserwację w Polsce –

   Grand Prix – Sybilla 2008.

Brał udział w krajowych i międzynarodowych konferencjach naukowych związanych tematycznie z konserwacją malarstwa ściennego, jako prelegent i wykładowca, m.in.;

  • Odczyt na konferencji sztuki sakralnej – 2001 r. w Kielcach pt. „Historyczna rola sztuki sakralnej w kulturze i możliwości jej ochrony , przy współpracy kościoła oraz Państwowych Służb Ochrony Zabytków z ośrodkami akademickimi.”
  • Konferencja konserwatorska – Krasiczyn 2003 r.  Wykład: „Prace konserwatorskie i restauratorskie przy barokowej, iluzjonistycznej polichromii autorstwa Stanisława Stroińskiego  w kościele pw. Świętej Trójcy w Przemyślu.”
  • Międzynarodowa konferencja – „Cesare Brandi – Jego myśli i debata o dziedzictwie. Sztuka konserwacji – restauracji w Polsce. Warszawa, 2007r.  Wykład: „Współczesne problemy w zakresie decyzji konserwatorskich, występujące podczas kompleksowych prac przy dekoracjach ściennych”.
  • Międzynarodowa konferencja „CaRE Conservation and Restoration Conference 2017 -Malarstwo ścienne w tradycji wschodniej i zachodniej” – Warszawa 2016r. Wykład: „Zanik adhezji i kohezji między warstwami technologicznymi ściennych dekoracji malarskich oraz stosowane rozwiązania konserwatorskie”.

Propagował także polską szkołę konserwacji poza granicami kraju, organizując  w USA wykłady wraz z „Helena Modjeska Art and Culture Club of Los Angeles”.

2012r. – PS ZASK – Fine Art Gallery -Promenade on the Peninsula-350 Deep Valley Drive,  -Rolling Hills Estates CA 90274.:

1/ „Polska szkoła konserwacji dzieł sztuki”

2/ „Kompleksowe prace konserwatorskie w cennych obiektach historycznych –

Pałac Królewski w Wilanowie, Łazienki Królewskie.”

3/ „Odbudowa iluzjonistycznego charakteru ściennych dekoracji malarskich.”

Uczestniczył jako słuchacz w wykładach związanych tematycznie z uprawianą specjalnością na terenie The Getty Conservation Institut (GCI), poszerzając bazę swoich wykładów na macierzystym wydziale.

Od wielu lat prowadzi okresowo działalność konserwatorską i artystyczną w Kalifornii, w Stanach Zjednoczonych, pracując nad licznymi obiektami sztuki z prywatnych i muzealnych kolekcji. Są to obiekty sztuki europejskiej i amerykańskiej, od XVI do XX wieku.

W roku 2011 brał udział w badaniach konserwatorskich dekoracji sciennych we foie Catalina Theatre w Avalon na wyspie Catalina w Południowej Kaliforni.

W latach 2012-13 prace konserwatorskie przy ściennej dekoracji malarskiej w Newport Harbor YC – w Newport Beach, California.

Równolegle do działalności naukowej i konserwatorskiej uprawia malarstwo, biorąc udział w wystawach zbiorowych oraz indywidualnych, w kraju i za granicą.

Uprawia malarstwo kolorystyczne, oparte na studiach z natury. Od wielu lat są to przeważnie pejzaże polskie i kalifornijskie, ukazujące zróżnicowane harmonie barwne.

Z ważniejszych wystaw prezentujących liczne prace i przekrój twórczości, należy wymienić:

  • San Pedro – Los Angeles 2011r. Gallery 381 -„The landscapes of California” – 381 West 6th St. San Pedro CA 90731.
  • Los Angeles 2012-2013r. PS ZASK – Fine Art Gallery – „The landscapes” Promenade on the Penindula 350 Deep Valley Drive, Suit 151, Rolling Hills Estates, CA90247.
  • Lublin 2017r. Muzeum Lubelskie – Zamek. „Impresje kalifornijskie – Światło i kolor”.
  • Wiedeń 2018r. Wystawa organizowana przy współpracy Ambasady RP w Austrii.

„Veg zum Licht” – Gallery Meduna, 1220, Wien, Donaucitystrasse 22.

 

W kolejnych latach wykonywał liczne prace projektowe i badawcze związane z procesem rebarokizacji bernardyńskiego kompleksu klasztornego w Ostrołęce:

  • Badania konserwatorskie sklepień i ścian pomieszczeń korytarzy klasztornych, oratorium, zakrystii, kruchty i krużganków.
  • Projekty malarskich dekoracji ściennych tych pomieszczeń oraz elementów elewacji kościoła i krużganków.

W roku 2019 wykonał, wraz z zespołem, dekoracje malarskie krużganków i kruchty (800 m/kw), oraz prace konserwatorskie pięciu z cyklu 24-ech, XVIII-wiecznych scen malarskich, dekorujących krużganki. W procesie tym zdjęto (metodą strappo) całościowe, XX-wieczne przemalowania wykonane w nierozpuszczalnej technice Kaima (50 m/kw.), odsłaniając XVIII-wieczne freski.

W ramach zajęć terenowych, na uczelni, kierując zespołami studentów, nadzorował i prowadził prace konserwatorskie w licznych cennych obiektach historycznych, dekorowanych malowidłami ściennymi. W minionych latach były to: Pałac w Wilanowie, Łazienki Królewskie, Synagogi w Łęcznej i Włodawie, Zamek w Malborku, kościoły w Koprzywnicy, Kłoczewie, Skrzatuszu i Węgrowie.

W roku 2017-tym ukazała się  praca monograficzna,  omawiająca obszerny zakres teorii konserwacji malarstwa ściennego – Procesy niszczące malowidła ścienne oraz stosowane metody ich blokowania.” Analizuje ona grupy zjawisk powodujących destrukcję malarskich dekoracji ściennych i stosowane oraz będące w fazie zaawansowanych badań, historyczne i współczesne ochronne techniki konserwatorskie.

Jest autorem licznych opracowań dokumentacyjnych z przeprowadzanych prac badawczych i konserwatorskich, ekspertyz i opinii dla potrzeb Państwowych Służb Ochrony Zabytków i muzeów, oraz artykułów i komunikatów publikowanych w periodykach konserwatorskich i wydawnictwach konferencyjnych.

Był promotorem licznych prac magisterskich z zakresu konserwacji malarstwa ściennego.

Jest autorem wielu opinii, recenzji : magisterskich, doktorskich, habilitacyjnych i o nadanie tytułu profesora zwyczajnego.