Obraz = sztuka + estetyka + funkcjonalność
Obraz to najważniejsze narzędzie komunikacji, łączy sztukę, estetykę i funkcjonalność. Plakat jako medium, które zrodziło się z potrzeby szybkiego i skutecznego przekazu, zawsze był świadkiem zmian społecznych, politycznych i kulturowych, a jego twórcy – odważnymi komentatorami rzeczywistości. Współczesny plakat, podobnie jak w przeszłości, zmaga się z wyzwaniami, które stawia przed nim świat pełen niepewności, kryzysów i nieustannych technologicznych przemian.
Jakie wartości powinien przekazywać plakat w obliczu technologicznych przełomów?
W dzisiejszym świecie, w którym granice między człowiekiem a maszyną niebezpiecznie się rozmywają, pytanie o istotę twórczości artystycznej nabiera szczególnego znaczenia.
Jakie wartości powinien przekazywać plakat w obliczu technologicznych przełomów? Jak zachować i podkreślić humanistyczny charakter pracy twórczej, który z jednej strony odpowiada na zmieniające się potrzeby społeczne, a z drugiej nie zatraca swojej indywidualności i głębi? To pytania, które stawiamy przed twórcami plakatów biorącymi udział w tegorocznej edycji Biennale.
Kondycja współczesnej sztuki plakatu w kontekście dynamicznego postępu technologicznego
29. edycja Międzynarodowego Biennale Plakatu, organizowana po raz kolejny przez Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, ma na celu refleksję nad kondycją współczesnej sztuki plakatu w kontekście dynamicznego postępu technologicznego.
Z jednej strony AI stwarza nowe możliwości, otwierając przed projektantami drzwi do wprost nielimitowanej kreatywności i precyzji, z drugiej zaś rodzi pytania o humanistyczny wymiar twórczości, o autentyczność artystycznego wyrazu, który nie zawsze musi podążać za logiką algorytmów.
29. MBP w Warszawie
Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie od ponad pół wieku stanowi forum dla twórczej konfrontacji pomiędzy artystami z różnych zakątków świata. W 29. edycji, obok prestiżowego konkursu głównego, zapraszamy do udziału w konkursie tematycznym, który dotyka fundamentalnych kwestii współczesności – pytania o kierunek, w jakim zmierza nasza cywilizacja w obliczu kryzysu ekologicznego, politycznej niestabilności i dynamicznego rozwoju technologii.
Biennale to przestrzeń, w której sztuka plakatu staje się narzędziem do głębokiej refleksji nad naszą przyszłością. Zachęcamy do wzięcia udziału w tej wyjątkowej imprezie, by zmierzyć się z wyzwaniami współczesności i odpowiedzieć na nie poprzez twórczość, która nie tylko komunikuje, ale także porusza, inspiruje i angażuje.
Konkurs główny
Zapraszamy do udziału w dwóch konkursach: otwartym dla projektantów_ek graficznych, artystów_ek oraz studentów_ek konkursie głównym, w którym mogą wziąć udział plakaty powstałe w latach 2023 – 2025. Wszystkie prace zostaną ocenione przez międzynarodowe jury; wybrane z nich zostaną zaprezentowane na wystawie głównej w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Nabór prac do konkursu głównego trwa do 10 marca 2025 roku.
„Dokąd zmierzasz?”. Konkurs tematyczny
Tegoroczny konkurs tematyczny skupia się wokół pojęcia „Quo Vadis?” – „Dokąd zmierzasz?” – to pytanie stawiane w obliczu współczesnych wyzwań: politycznej niestabilności, kryzysu ekologicznego i technologicznego postępu. Na Międzynarodowym Biennale Plakatu pytanie to skłania do refleksji nad kierunkiem, w którym zmierzamy i zachęca do tworzenia plakatów, które wyrażają niepokoje, nadzieję oraz pytanie o naszą przyszłość.
Nabór prac do konkursu tematycznego trwa do 10 marca 2025 roku i jest otwarty dla artystów_ek, projektantów_ek, studentów_ek i innych osób zainteresowanych projektowaniem graficznym. Wszystkie zainteresowane osoby zachęcamy do zaprezentowania swojego talentu na międzynarodowej scenie plakatu. To doskonała okazja do pokazania swoich umiejętności, a także do przemyślenia ważnych kwestii dotyczących naszego życia i kultury.
Kultowe święto plakatu
Prezentujące szerokiej publiczności najwybitniejsze plakaty wykonane przez artystki i artystów z całego świata Biennale, dla dużej części światowego środowiska plakacistów, niezmiennie pozostaje najważniejszym świętem o międzynarodowym zasięgu.
6 czerwca 1966 roku w Zachęcie – Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych (dziś Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki) zainaugurowano pierwszą edycję Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. W 1994 impreza została przeniesiona do Muzeum Plakatu w Wilanowie, które organizowało ją nieprzerwanie do 2016 roku. W 2018 roku, decyzją Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, organizację kolejnych edycji przekazano ASP w Warszawie. W ten sposób, rozpoznawalne na świecie święto plakatu powróciło do źródła – miejsca, w którym powstała pierwotna idea konfrontacji światowych osiągnięć w dziedzinie projektowania plakatu.
Akademia Sztuk Pięknych SP w Warszawie, która odegrała ważna rolę w rozwoju polskiej sztuki plakatu (większość reprezentantów polskiej szkoły plakatu należało do środowiska warszawskiej Akademii) – nie tylko uczestniczyła we wszystkich kolejnych edycjach MBP, lecz także dobitnie zaznaczała swoją obecność. Nie sposób nie wspomnieć, że pomysłodawcą idei przeglądu światowego plakatu w formie biennalowskiej był związany z Akademią Eryk Lipiński, a promotorem i wieloletnim organizatorem wydarzenia – prof. Józef Mroszczak. Z imprezą silnie kojarzony jest także prof. Henryk Tomaszewski. Od 1990 roku w organizację Biennale jest zaangażowany propagator idei powrotu Biennale do źródła – prof. Lech Majewski, Prezydent MBP.