Osobista definicja sztuki Sławomira Marca
„Sztuka jest praktyką antyredukcyjną, dystansującą wobec bezpośredniej reaktywności, oraz stanowi istotne doświadczenie widzialności (mówimy o sztukach wizualnych). Fakt, definicja ta niczego nie wyjaśnia, ale uodparnia na narzucane nam definicje. Bo zmusza do nieustannego namysłu i dyskusji o istotności, ważności, o rozumieniu doświadczenia i widzialności. A przede wszystkim samych siebie w tym wszystkim. I oczywiście: sztuka może i powinna dostrzegać bieżące problemy, ale poprzez nie także rzecz najważniejszą – cud istnienia”. Po więcej przemyśleń autora na ten temat odsyłamy do najnowszego numeru Kwartalnika Rzeźby „Orońsko”.
Sławomir Marzec
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i Kunstakademie Düsseldorf. Prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, instalacją, fotografią przetworzoną, performansem i filmem. Zrealizował ponad 100 wystaw indywidualnych, m.in. W Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu, Muzeum Narodowym w Lublinie, Galerii Foksal, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Autor przeszło 250 publikacji z pogranicza teorii i krytyki sztuki, zamieszczanych w czołowych polskich magazynach sztuki, a także w pismach zagranicznych (wieloletni recenzent nowojorskiego „NY Arts” i londyńskiego „Contemporary”). Napisał 5 książek, m.in.:. „Sztuka, czyli wszystko. Krajobraz po postmodernizmie” (2008), „Zabobony sztuki najnowszej” (2020) oraz licznych polemik, walczący o nie/możliwą autonomię sztuki. Kurator wystaw, m.in. „Chcę być kobietą” w warszawskiej Galerii XX1 – być może najbardziej kontrowersyjnego wydarzenia artystycznego w 2019 roku. Inicjator powołania Forum Nowych Autonomii Sztuk działającego w latach 2014–2018. Zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Aspiracje” (2019–2021).
Zawartość nr 4 / 2022 Kwartalnika Rzeźby "Orońsko"
POSTSZTUKA | ROZWAŻANIA
- Katarzyna Trzeciak – „Konceptualno-lingwistyczne uniwersum postsztuki”
- Agata Cieślak – „Las widać poprzez drzewa. Praca artystyczna pierwiastkiem emancypacji społecznej”
- Ewa Izabela Nowak – „Zacieranie granic. Pojawianie się nowych przestrzeni obszaru sztuki”
- Sławomir Marzec – „Sztuka to nie postsztuka ani artywizm”
ARTYŚCI WOBEC POSTSZTUKI
- Marta Wróblewska – „Postsztuka a przełom muzealniczy”
- Dorota Grubba-Thiede – „Postsztuka jako migrujący horyzont kuratorski”
- Michalina Sablik – „Nastała epoka postartystyczna”
POSTSZTUKA NA ŚWIECIE
- Zofia Żezmer – „Strefa krytyczna postsztuki i wszystko inne”
- Joanna Kiliszek – „Sztuka w czasach permanentnego stanu wyjątkowego”
O WYSTAWACH
- Dorota Monkiewicz – „Anish Kapoor i psychoanaliza, albo dwie lub trzy rzeczy, które o nim wiem”
- Agnieszka Wasieczko – „Praktyki postartystyczne w projektach Elwiry Sztetner”
AUTOKOMENTARZ
Tomasz Matusewicz – Szablony pustki
Powiązane aktualności
-
Grzegorz Kozera ARCHIWALIA. Wystawa w BWA Zielona Góra
Od 24 lutego w Galerii BWA w Zielonej Górze można oglądać wystawę, związanego z Wydziałem Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Grzegorza Kozery pt. "ARCHIWALIA". Wystawa potrwa do 19 marca.13.01.2023 -
„3 idee + 20 postaci”. Wystawa prof. Andrzeja Zwierzchowskiego
23 lutego 2023 roku o godzinie 18.30 w warszawskiej Station of Art Gallery odbędzie się wernisaż wystawy, związanego z ASP w Warszawie, prof. Andrzeja Zwierzchowskiego. Wystawę pt. "3 idee + 20 postaci" można oglądać do 7 marca 2023.13.01.2023