W pionie scenograficznym produkcji filmu „Filip” pracowało wiele osób związanych Wydziałem Scenografii ASP w Warszawie:
- rolę II scenografa pełniły Oliwia Waligóra (wykładowczyni Wydziału Scenografii) oraz Agata Zalewska (absolwentka Wydziału Scenografii)
- projekty plastyczne i modele 3D wykonał Sławomir Szondelmajer (wykładowca WS)
- współpraca scenograficzna: Katarzyna Polak (studentka Wydziału) oraz Zofia Kochman (absolwentka Wydziału)
W tej kategorii nominowani byli także: Marek Warszewski („Doppelgänger. Sobowtór”), Anna Anosowicz („Kos”), Joanna Macha („Raport Pileckiego” oraz „Znachor”).
„Scenografia to miejsce, gdzie możemy stwarzać iluzję, w którą wierzycie” – powiedziała Katarzyna Sobańska odbierając, wraz z Marcelem Sławińskim, Orła za scenografię do filmu „Filip” Michała Kwiecińskiego.
Orły 2024 rozdane
Orła za Najlepszy Film zdobyła “Zielona granica” Agnieszki Holland. Reżyserka odebrała też Orła za Osiągnięcia Życia. Film Pawła Maślony – “Kos” zdobył aż sześć statuetek w kategoriach: Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca (Agnieszka Grochowska), Najlepszy Dźwięk (Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień), Najlepsza Charakteryzacja (Aneta Brzozowska), Najlepsze Kostiumy (Dorota Roqueplo), Najlepszy Scenariusz (Michał A. Zieliński) i Najlepsza Reżyseria (Paweł Maślona).
Najlepsze pierwszoplanowe role aktorskie zdaniem Akademii stworzyli: Magdalena Cielecka w filmie “Lęk” i Eryk Kulm jr w filmie “Filip”. Orły za najlepsze role drugoplanowe trafiły do: Agnieszki Grochowskiej za kreację aktorską w filmie “Kos” i Tomasza Schuchardta za rolę w filmie „Doppelgänger. Sobowtór”.
Najlepszym Filmowym Serialem Fabularnym okazał się “1670” w reżyserii Macieja Buchwalda i Kordiana Kądzieli,wyprodukowany przez Akson Studio dla Netflix. W kategorii Najlepszy Dokument triumfował film “Pianoforte” w reżyserii Jakuba Piątka, wyprodukowany przez Telemark. Statuetkę w kategorii Odkrycie Roku odebrał Grzegorz Dębowski za reżyserię filmu “Tyle co nic” . Nagrodę Publiczności otrzymali “Chłopi” w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchman. Za Najlepszy Film Europejski Polska Akademia Filmowa uznała: “W trójkącie” w reż. Rubena Ostlunda.
Lista laureatów Orłów 2024
- Najlepszy film: „Zielona granica”, reżyseria: Agnieszka Holland; produkcja: Metro Films
- Najlepsza reżyseria: Paweł Maślona za film „Kos”
- Najlepszy scenariusz: Michał A. Zieliński za film „Kos”
- Orzeł za osiągnięcia życia: Agnieszka Holland
- Najlepsza główna rola kobieca: Magdalena Cielecka za film „Lęk”
- Najlepsza główna rola męska: Eryk Kulm jr za film
- Najlepsze zdjęcia: Michał Sobociński za film „Filip”
- Najlepsza muzyka: Łukasz “L.U.C.” Rostkowski za film „Chłopi”
- Najlepszy filmowy serial fabularny: „1670”. reżyseria: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
scenariusz: Jakub Rużyłło
produkcja: Akson studio dla Netflix - Najlepszy montaż: Nikodem Chabior za film „Filip”
- Najlepsza scenografia: Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński za film „Filip”
- Najlepszy film europejski: „W trójkącie” („Triangle of Sadness”), reż. Ruben Ostlund
USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk - Nagroda publiczności: „Chłopi”, reżyseria: DK Welchman, Hugh Welchman
produkcja: Breakthru Productions - Najlepszy film dokumentalny: „Pianoforte”, reżyseria: Jakub Piątek, produkcja: Telemark
- Najlepsze kostiumy: Dorota Roqueplo za film„ Kos”
- Najlepsza charakteryzacja: Aneta Brzozowska za film „Kos”
- Najlepszy dźwięk: Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień za film „Kos”
- Najlepsza drugoplanowa rola męska: Tomasz Schuchardt za film „Doppelgänger. Sobowtór”
- Najlepsza drugoplanowa rola kobieca: Agnieszka Grochowska za film „Kos”
- Odkrycie roku: Grzegorz Dębowski za reżyserię do filmu „Tyle co nic”