Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
24.06.2025

„Kolekcje“. Wystawa Sławomira Marca i Andrzeja Węcławskiego w Lublinie

26 czerwca 2025 o godzinie 18.00 w Galerii Gardzienice w Lublinie odbędzie się wernisaż wystawy prof. Sławomira Marca i prof. Andrzeja Węcławskiego z Wydziału Grafiki ASP w Warszawie – „Kolekcje“. Kuratorka wystawy: Zuzanna Zubek-Gańska. Aranżacja światła i montaż: Włodzimierz Janowski.

Andrzej Węcławski      

portret uśmiechniętego mężczyzny w błękitnej koszuli
Andrzej Węcłąwski

Andrzej Węcławski

Artysta wizualny; zajmuje się szeroko pojętą grafiką artystyczną, rysunkiem i malarstwem. W realizacjach artystycznych łączy różne formy wypowiedzi od tradycyjnych, poprzez  realizacje cyfrowe, projekty  filmowe i instalacje.

Zorganizował ok. 30 wystaw indywidualnych i uczestniczył w ok. 300 wystawach zbiorowych. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Członek jury konkursów, kurator wystaw grafiki polskiej, organizator sympozjów i konferencji poświęconych grafice. Związany od wielu lat z Wydziałem Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie prowadzi Pracownię Grafiki Koncepcyjnej i Intermedialnej /Pracownia nr 6/.       

Alfabet znaków

 „Moja sztuka łączy rozważania natury filozoficznej i przetransponowany na język abstrakcji świat rzeczywisty, które tworzą wzajemny wizualny dialog. Kolejne realizacje zamykam w cykle prac. Cykl „Alfabet znaków”, realizowany przez kilka lat, jest długo seryjną wizualizacją. Jej istota zapisana w kodzie alfabetu pozostawia margines interpretacyjny” – mówi artysta.

„Staram się skłonić widza do refleksji i intensywnego zaangażowania, indywidualnego odczuwania sztuki. Celem mojego działania jest tworzenie języka znaków, którego sens nie jest jednoznaczny, a jednocześnie ponadczasowy i uniwersalny. Operuję niewielką liczbą elementów, pozwalam, aby pod wpływem upływu czasu następowała stopniowa transformacja kolejnych prac, matryc, znaków i znaczeń” – wyjaśnia Andrzej Węcławski.

Formy i struktury geometryczne

„Wykorzystuję w pracach formy i struktury geometryczne, zestawiane z formami znaków o pochodzeniu organicznym. Znaki są formami tworzonymi autonomicznie, wielokrotnie przetwarzane, w ciągłym poszukiwaniu formy idealnej. Łączę ze sobą różne światy na zasadzie kontrastu wizualnego i znaczeniowego. Realizacje, cykle „Iluminacje znaków”, „The last note” i „The note/ Zapis” dotyczą różnych form zapisu, łączą działania graficzne z ich procesualnością, z tworzonymi równolegle rejestracjami filmowymi. Ostatnie realizacje to „Adyton_Przejście” i „Adyton_Kurtyna” – mówi Węcławski.

„Adyton - Kurtyna”

Andrzej Węcławski, "Adyton - Kurtyna XIV", druk cyfrowy, serigrafia, 114x139 cm, 2022

Adyton to ukryta część starożytnego sanktuarium, świątyni, do której dostęp miały wyłącznie osoby wybrane. Zwykle mieścił też kultowy posąg bóstwa, a czasami był miejscem wyroczni. Kształt pracy został zainspirowany jednym z obrazów Michaela Willmanna /1630-1706/. Całość to rodzaj graficznej instalacji, łączącej graficzne obiekty z aranżacją układu na ścianie galerii.

Stając przed monumentalną kompozycją złożoną z kurtyn przysłaniających nieokreślone wejścia oczekujemy, że jedna z zasłon uniesie się na sekundę ukazując świat, który trwa nietknięty poza nią. Oczekujemy, że ukaże się obraz, który zniknął. Kurtyna jednocześnie zasłania przejście, ale też zaprasza do rozpoczęcia poszukiwań i kontemplacji, prowokuje.

Cykl

Koło zdarzeń obraca się przed nami, a sprzeczne przyszłości, ukryte i nieokreślone, skrywają ciężkie zasłony. Korzenie naszej współczesności wywodzą się z kultury i cywilizacji antycznej. Nie uświadamiamy sobie tego faktu przysłoniętego przez grę pozorów, różnych ideologii, religii i wielowiekowych nawarstwień, które pokryły wszystko. Koncepcja cyklu odnosi się do relacji, tego co stanowiło esencję, podwaliny naszej kultury, a co zostało stopniowo utracone, zasłonięte, zapomniane.

Cykl nie jest jeszcze ostatecznie ukończony. W trakcie realizacji są kolejne prace. Prowadzę poszukiwania odpowiedniej przestrzeni wystawienniczej do zaprezentowania całości. Prowadzę próby połączenia prac z elementami przestrzennymi.

Sławomir Marzec

Słąwomir Marzec, Fot. M. Szymański

Artysta wizualny, malarz, grafik, performer, profesor związany z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie; działa na granicy różnych technik i mediów. Jego twórczość artystyczna rozgrywa się pomiędzy skrajnościami, które opisywały niektóre cykle malarskie, takie jak „Wszystko”, „Labirynty” i „Horyzonty”.

obraz przedstawia postaci w trzech rzędach na szarym tle, wokół czarna szeroka ramka
Sławomir Marzec, z cyklu "Kolekcja" - V, 90 x 70, tektura, 2024

Podstawowym tematem artystycznym dla Sławomira Marca jest wydobywanie głębi obrazu – nie tylko jako elementu formalnego i konstrukcyjnego, warunkującego doznania estetyczne, ale przede wszystkim w wymiarze etycznym i metafizycznym.

Co, gdzie, kiedy

grafika złożona z dwóch prac ułożonych w pionie, jedna pod drugą
„Kolekcje“. Wystawa Sławomira Marca i Andrzeja Węcławskiego, Galeria Gardzienice w Lublinie

„Kolekcje“. Wystawa Sławomira Marca i Andrzeja Węcławskiego

kuratorka: Zuzanna Zubek-Gańska.
aranżacja światłą i montaż: Włodzimierz Janowski

Galeria Gardzienice należąca do Ośrodka Praktyk Teatralnych
ul. Grodzka 5a, Lublin

wernisaż: 26 czerwca 2025 o godzinie 18.00