Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
Żółte elementy graficzne i kolorowa typografia
Druga edycja warsztatów „Alphabet”, 15.02 – 8.03. 2024, Haga. Identyfikacja wizualna: Paulina Koleśnikowa, Krzysztof Proszewski
W dniach 15 lutego – 8 marca 2024 odbyła się druga edycja warsztatów „Alphabet”. Projekt został zainicjowany rok wcześniej przez pracowników Wydziału Grafiki ASP w Warszawie — Aleksandrę Kot, Michała Chojeckiego oraz Mateusza Dąbrowskiego. W tym roku gospodarzem wydarzenia był KABK Royal Academy of Arts w Hadze.

W drugiej edycji warsztatów „Alphabet” wzięło udział ponad 30 osób z czterech ośrodków akademickich:

  • KABK Royal Academy of Arts, The Hague (Holandia)
  • Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie (Polska)
  • Staatliche Hochschule für Gestaltung, Karlsruhe (Niemcy)
  • ECAL École Cantonale d’art de Lausanne (Szwajcaria)

Poezja Christensen i dźwięk

Główną ideą tego cyklicznego przedsięwzięcia są działania łączące projektowanie i sztuki piękne. W kolejnych edycjach eksplorowane są różne wątki związane z szeroko pojętymi działaniami artystycznymi, inspirowanymi zbiorem poezji Inger Christensen „Alfabet”. Tym razem motywem przewodnim był dźwięk, jego relacja z poezją, typografią oraz notacją graficzną.

Tegoroczne warsztaty online (15 lutego 2024) miały na celu wprowadzenie nowych uczestników w treść literacką oraz przeprowadzenie krótkich działań eksperymentalnych z zakresu typografii oraz dźwięku. Doświadczenia te stały się inspiracją do dalszych eksploracji.

Jeszcze przed wyjazdem do Hagi, w ramach mikrowarsztatów (21 – 22 lutego) grupa polskich studentów stworzyła pierwszy numer gazety „POST”, która stała się analogowym medium społecznościowym tegorocznego projektu.

Interwencje artystyczne w przestrzeni miejskiej Hagi

Program komponentu stacjonarnego  (4 – 8 marca 2024) opierał się na kolektywnych działaniach artystycznych oraz interwencjach w przestrzeń miejską Hagi, inicjowanych zarówno przez osoby dydaktyczne, jak i studenckie. Obejmował też wycieczki oraz  eksplorowanie lokalizacji, które stawały się punktem odniesienia do refleksji nad tekstem poezji Inger Christensen.

Luźna formuła warsztatów i energia kumulująca się przy okazji działań grupowych, współpraca studencka oraz interakcje pomiędzy prowadzącymi z różnych ośrodków akademickich sprawiły, że warsztaty te stały się cennym i inspirującym doświadczeniem dla wszystkich uczestników projektu.

Wystawa w Galerii 03

Otwarta 8 marca 2024 w Galerii 03 wystawa, na której prezentowane były prace uczestników, pokazuje znaczenie tego wydarzenia. Różnorodność i wielowątkowość powstałych podczas warsztatów prac potwierdzają, że działania tego typu są wartościowym doświadczeniem, motywującym do odnajdywania własnego języka wizualnego oraz mapowania indywidualnego obszaru zainteresowań.

Żółte elementy graficzne i kolorowa typografia
Druga edycja warsztatów „Alphabet”, 15.02 – 8.03. 2024, Haga. Identyfikacja wizualna: Paulina Koleśnikowa, Krzysztof Proszewski

Osoby zaangażowane w organizację i wsparcie dydaktyczne warsztatów: Ignacia Barros, Ewoud van Rijn, Alice Twemlow (KABK Royal Academy of Arts, The Hague), Aleksandra Kot, Michał Chojecki, Mateusz Dąbrowski (Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie), Moritz Schottmüller, Calvin Kudufia (Staatliche Hochschule für Gestaltung, Karlsruhe), Alex Balgiu (ECAL École Cantonale d’art de Lausanne).

Struktura projektu opiera się na Blended Intensive Programme (BIP), który jest finansowany ze środków programu Erasmus+ i obejmuje zarówno komponent wirtualny, jak i fizyczny.

Identyfikacja wizualna wydarzenia: Paulina Koleśnikowa, Krzysztof Proszewski