Ostanie oprowadzanie po wystawie „Gałganiara"
16 marca 2024 o godz. 17.00 odbędzie się ostatnie oprowadzanie Szawła Płóciennika i kuratorek wystawy: Aleksandry Karoliny Makuch, Barbary Orłowskiej i Katarzyny Ewy Trzeciak oraz… premiera zina podsumowujący wystawę!
Szaweł Płóciennik opowie o stworzonej specjalnie na wystawę pracy “Eufemia Z4”. Zdradzi także kulisy procesu wydobywania historii Włodzimierza Szymanowicza, drugiego bohatera projektu, którego prace zostały po raz pierwszy zaprezentowane na “Gałganiarze. Studium postaci Eufemii”.
- Szaweł Płóciennik (ur. 1987) – absolwent Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP, malarz i performer, twórca powieści graficznych.
- Włodzimierz Szymanowicz (1946–1967) – polski malarz i grafik, poeta, zaliczany do poetów przeklętych.
- Eufemia Jagiełło (1906–1987) – modelka w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie od lat 60. XX wieku, być może nawet do połowy lat 80. Pozowała głównie na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Zapadała w pamięć, była wyrazista i bezkompromisowa.
Eufemia
Eufemia Jagiełło (1906–1987) pracowała jako modelka w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie od lat 60. XX wieku, być może nawet do połowy lat 80. Pozowała głównie na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Zapadała w pamięć, była wyrazista, bezkompromisowa. Budziła kontrowersje – pozując, śpiewała przedwojenne piosenki, opowiadała dziwaczne historie, dawała korekty, a nawet czasem wróżyła studentkom i studentom.
„Niektórym „Eufemia” znana jest jako nazwa klubu studenckiego, późniejszej kultowej klubokawiarni, która znajdowała się w piwnicy Pałacu Czapskich od lat 60. XX w. Nieliczni wiedzą, że nazwano ją na cześć bohaterki wystawy” – mówią kuratorki wystawy.
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie, fot. Małgorzata Orechwo
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 7
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 9
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 10
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 11
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 13
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 14
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 15
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 16
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 17
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 18
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 19
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 20
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 15
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
Nierejestrowana historia Akademii
Ten proponowany przez Eufemię model ekspresji, choć istniał w obrębie Akademii, wymykał się jej regułom. Bohaterka wystawy, jak wszystkie modelki i modele, funkcjonowała na peryferiach akademickiego świata.
Jej historia nie była rejestrowana – w głównych opracowaniach na temat powojennej ASP w Warszawie nie znajdziemy informacji na jej temat. Modelce udało się jednak częściowo oprzeć procesom historycznego wykluczenia. Poprzez przekazywane ustnie opowieści docierała do świadomości kolejnych pokoleń studentek i studentów.
„Jej wizerunek, zniekształcony przez liczne zapośredniczenia, wydaje się niemożliwy do wiernego zrekonstruowania. Twarz bohaterki, zamazaną na większości przedstawień malarskich, ujawnia archiwalne nagranie z 1972 roku, na którym zarejestrowano jej występ podczas Balu Gałganiarzy w warszawskiej ASP. W nawiązaniu do niego wystawę nazywamy „Gałganiara”.
Nie mogąc znaleźć pisemnych źródeł na temat Eufemii, rozmawiamy z profesorami, wsłuchujemy się w krążące legendy i przyglądamy się przedstawieniom postaci Eufemii utrwalonym na dziesiątkach płócien. Staramy się zbliżyć do efemerycznej bohaterki naszej wystawy. W procesie tym wyłaniają się kolejne fantazmaty Eufemii – muzy, dziwaczki, wariatki, śpiewaczki, kabareciary. Artystki?” – wyjaśniają kuratorki wystawy.
Artystki i artyści uczestniczący w wystawie
Piotr Bogusławski, Magdalena Bołdaniuk-Drozdowska, Czesław Ciapało, Tomasz Ciecierski, Wojciech Cieśniewski, Emilia Dłużniewska, Kazimierz Drozd, Wojciech Freudenreich, Maja Gumińska, Wasylis Jeropulos, Agnieszka Kocińska, Andrzej Krzysztoforski, Cezary Makowski, Aleksandra Karolina Makuch, Szaweł Płóciennik, Zenon Porada, Elżbieta Strzałecka, Włodzimierz Szymanowicz, Tomasz Tatarczyk, Hanna Wierzbicka, Wanda Winkowska-Siennicka, Hanna Wolska, Jerzy Ryszard Zieliński (Jurry), Zygmunt Ziemka, Ewa Żuławska Walentynowicz
Rozmowa z kuratorkami wystawy „Gałganiara. Studium postaci Eufemii”. Audycje Kulturalne – podcast Narodowego Centrum Kultury
Co, gdzie, kiedy
„Gałganiara. Studium postaci Eufemii”. Wystawa
Kuratorki: Aleksandra Karolina Makuch, Barbara Orłowska, Katarzyna Ewa Trzeciak
Opieka konserwatorska: Anna Kowalik
Identyfikacja wizualna: Ania Roguska
Pałac Czapskich, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Krakowskie Przedmieście 5
16 lutego – 17 marca 2024
wystawa czynna: wt. – niedz. godz. 12:00 – 19:00
wernisaż: 16 lutego, g. 18.00
Podczas wernisażu odbędzie się występ muzyczny Agnieszki Kocińskiej i Maćka Pepłońskiego.
oprowadzanie kuratorskie: 3 marca 2024, g. 12:00
oprowadzanie kuratorskie: 16 marca 2024, g. 17:00
Organizatorzy: ASP w Warszawie, Pałac Czapskich
Patronat medialny: Magazyn Szum
Szczególne podziękowania dla zespołu Muzeum Akademii Sztuk Pięknych za użyczenie prac.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 7
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 9
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 10
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 11
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 13
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 14
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 15
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
Opracowano na podstawie tekstu kuratorskiego.