Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
Grafika z abstrakcyjnym, czerwono-czarnym motywem i napisem „Gdzie ten Hłasko?”. Poniżej, na białym tle, znajdują się informacje o wystawie
„Gdzie ten Hłasko?”. Wystawa w BUWie, 15 marca – 4 kwietnia 2024. Materiały organizatora
„Gdzie ten Hłasko?” – to tytuł drugiej wystawy organizowanej w ramach cyklu „Artyści w bibliotece”, którą w dniach 15 marca – 4 kwietnia 2024 roku można oglądać w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie. Ekspozycja obejmuje kilkadziesiąt prac malarskich autorstwa, związanych z ASP w Warszawie: Agnieszki Stando i Tomasza Stando oraz form przestrzennych z tkaniny autorstwa prof. Stanisława Andrzejewskiego. Dzieła artystów powstały z inspiracji postacią i twórczością Marka Hłaski – jednego z najwybitniejszych polskich pisarzy okresu powojennego.

„Wystawę otwierają materiały z pracowni i prywatnych archiwów artystów dokumentujące ich fascynację twórczością Hłaski. Jest to swoista mapa myśli, cytat z ich drogi twórczej. Dalej wkraczamy już w świat przefiltrowany przez artystyczną wrażliwość i wyobraźnię twórców. Ten świat jest „zmyśleniem”, ale — by posłużyć się określeniem autora „Pięknych dwudziestoletnich” — jest to „zmyślenie prawdziwe” – czytamy w opisie wystawy.

Gdzie ten Hłasko?

„Gdzie ten Hłasko?” można przewrotnie zapytać oglądając kolejną wystawę z cyklu „Artyści w Bibliotece”. W prezentowanych dziełach nie zobaczymy bowiem portretów Marka Hłaski, twarzy i sylwetek ludzi, których losy opowiadał, ani też pejzażu powojennej Warszawy, który był pisarzowi tak bliski. Nie w ujęciu dosłownym. Składające się na tę ekspozycję prace wyszły spod rąk artystów, którzy — podobnie jak twórczość Hłaski — wyrośli w realiach lat 50. i 60. XX w. i na wskroś przesiąkli ich aurą.

Wizualna opowieść

Tam, gdzie literatura sięga po opis i dialog, sztuki plastyczne posługują się formą i kolorem. W dziełach Agnieszki Stando, Stanisława Andrzejewskiego i Tomasza Stando te środki wyrazu — czasem ostre, jak języki kierowców „Bazy Sokołowskiej”, kiedy indziej niedookreślone, jak mgły nad praskim brzegiem Wisły — stanowią komentarz do twórczości Hłaski i zarazem odpowiedź na te same bodźce, które ją kształtowały.

Doświadczenia wzniosłości i banału, namiętności i zobojętnienia, pragnień i rozczarowań, znajdują swój wyraz w plastycznej ekspresji. Składają się na wizualną opowieść zabarwioną tym samym nastrojem, który pisarz budował, dyskretnie wplatając określenia barw w tkankę literackich opisów.

Marek Hłasko (1934-1969)

Jeden z najwybitniejszych polskich pisarzy okresu powojennego, opublikował tom opowiadań „Pierwszy krok w chmurach” (1956) oraz szereg powieści: „Ósmy dzień tygodnia” (1957), „Następny do raju” (1958), „Cmentarze” (1958), „Wszyscy byli odwróceni” (1964), „Brudne czyny” (1964), „Drugie zabicie psa” (1965), „Nawrócony w Jaffie” (1966), „Sowa córka piekarza” (1967), a także literacką autobiografię „Piękni dwudziestoletni” (1966). Pośmiertnie ukazała się powieść „Palcie ryż każdego dnia” (1985).

Agnieszka Stando (ur. 1967 w Warszawie)

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; dyplom na Wydziale Grafiki w Pracowni Ilustracji prof. Janusza Stannego i w Pracowni Malarstwa prof. Jerzego Tchórzewskiego. Zajmuje się ilustracją, projektowaniem książek i plakatów oraz rysunkiem, malarstwem i fotografią. Pracuje w studio fotograficznym w Londynie. W 1996 i 1998 otrzymała nagrodę Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w konkursie „Najpiękniejsza książka roku”.

Jej prace znajdują się w zbiorach Biblioteki Narodowej oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. Brała udział w wielu wystawach zbiorowych malarstwa i ilustracji książkowej w Polsce i za granicą. Wystawy jej prac miały miejsce m.in. w Warszawie i Londynie.

Prof. Stanisław Andrzejewski (ur. 1948)

Artysta wizualny, profesor sztuk plastycznych, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w 1975 r., uczeń prof. Wojciecha Sadleya i prof. Tadeusza Dominika. Od 1998 r. jest tytularnym profesorem sztuk plastycznych. W latach 1990-1993 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Malarstwa, w latach 1993-1999 był prorektorem ASP w Warszawie, a w latach 2002-2005 – dziekanem Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie.

Laureat m.in.: Nagrody Indywidualnej Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne (1996), Złotego Medalu Zasługi (2004), Medalu stulecia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2005) oraz Pegaza – najwyższego honorowego odznaczenia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Nagrody (1996). Swoje prace prezentował na ponad 180 indywidualnych i zbiorowych wystawach w galeriach, w przestrzeni publicznej i muzeach w Europie, w obu Amerykach, Afryce i Australii.

Tomasz Stando (ur. 1953 w Warszawie)

Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; dyplom w 1980 r. w pracowni prof.  Jana Tarasina. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. W 1986 r. został uhonorowany Grantem Fundacji Pollok – Krasner (Nowy York). W latach 2006–2019 mieszkał i pracował w Londynie, od 2020 w Warszawie.

„Obrazy, które prezentuję na tej wystawie, inspirowane literaturą Hłaski, są zapisem moich wrażeń związanych z opowiadaniami powstałymi w Izraelu. Urodziłem się w Warszawie z rodziców z pokolenia Hłaski, z podobnym jak on bagażem, byłem wychowany w powojennej rzeczywistości, dlatego w pewien sposób identyfikuję się z jego pisarstwem.

Hłasko mówił o sobie, że jest produktem swoich czasów, a mnie inspiruje jego emocjonalność, jego historie, jego narracja. Jest punktem wyjścia do dużych obrazów z użyciem wyrazistych środków malarskich, jak wielkoformatowy gest, bogata faktura, intensywny kolor” – mówi Tomasz Stando.

Co, gdzie, kiedy

Plakat z abstrakcyjnym, czerwono-czarnym motywem i napisem „Gdzie ten Hłasko?”. Poniżej, na białym tle, znajdują się informacje o wystawie
„Gdzie ten Hłasko?”. Wystawa w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, 15 marca – 4 kwietnia 2024. Materiały organizatora

„Gdzie ten Hłasko?”
Wystawa zorganizowana z okazji 90. rocznicy urodzin pisarza i ustanowienia przez Sejm RP roku 2024 Rokiem Marka Hłaski.

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie,
sala wystawowa na poziomie 0
ul. Dobra 56/66, Warszawa

15 marca – 4 kwietnia 2024 r.

wystawa czynna: śr. – niedz., w godz. 14:00 – 18:00
W dniach 29 marca – 2 kwietnia 2024 r. wystawa będzie nieczynna.

Wydarzenie towarzyszące wystawie:

  • 21 marca 2024, godz. 18:00, sala wystawowej BUW:
    wykład dr Pauliny Potasińskiej pt. „Marek Hłasko i inne chłopaki ze <<złych dzielnic>> Warszawy”

dr Paulina Potasińska: adiunktka w Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum na Uniwersytecie Warszawskim. Badaczka literatury związanej z Warszawą, autorka monografii pt. „Kult, mit i kompleks. Figury autokreacji w twórczości Leopolda Tyrmanda, Marka Hłaski i Tadeusza Konwickiego” (2015) oraz wielu artykułów naukowych poświęconych twórczości stołecznych pisarek i pisarzy.

Organizator wystawy: Oddział Promocji, Wystaw i Współpracy BUW

Partner: Promo Print

Współpraca: Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Polonicum na Uniwersytecie Warszawskim