Kimba Frances Kerner „Miraże”

Zagłębiając się w znaczenie słowa „miraż”, stworzyłam optyczne kompozycje przenikających się form przestrzennych i graficznych. Zaprojektowane przeze mnie obrazy fantastycznych pejzaży zaludniają kapryśne stworzenia.
Instalacja przywodzi na myśl dziewiętnastowieczny salon. Każdy projekt interpretuje tapety chinoiserie, znalezione w Europie między XVIII a XIX wiekiem; ich powtórzenia są wyolbrzymione dla uzyskania teatralnego efektu. Kluczowym elementem tej pracy jest przytłaczająca percepcja wzorów, które mogą wywoływać zawrót głowy.
Fascynujący styl chinoiserie był przez setki lat trendem projektowym, który Europejczycy chętnie przyjmowali, urzeczeni „innością” krajów azjatyckich. Europejczycy opracowali liczne teorie na temat kultury azjatyckiej, a ich tęsknota za innym światem napędzała obsesję na punkcie fantazyjnych pomysłów. W moich pracach chciałam nawiązać do dawnej tęsknoty, parafrazując w ten sposób współczesne marzenia o podróżach w kosmos.
Studiowała w Parsons School of Design w Nowym Jorku na wydziale Design and Technology, gdzie w 2008 r. obroniła licencjat. W latach 2009-2011 kontynuowała edukację na krakowskim ASP na kierunku wzornictwo przemysłowe. 15 stycznia 2025 roku obroniła doktorat na ASP w Warszawie pod opieką prof. Agnieszki Cieślińskiej. Otrzymała wyróżnienie podczas konkursu Fundacji IKI (2024), Stypendium Ministerstwa Kultury (2022) oraz I nagrodę Fundacji Tadeusza Kulisiewicza (2019). Jest finalistką Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach (2021).
Jest autorką wystaw indywidualnych: „Anioły, Żywioły i Rycerze”, Muzeum Romantyzmu w Opinogórze (2024); „Delirium Decadence”, Miejsce Projektów Zachęty, Warszawa (2023), „Golemy, dybuki i wiedźmy”, Muzeum Kultury Kurpiowskiej, Ostrołęka (2021);” Alchemy and Transformation”, Muzeum Przyrodnicze w Jeleniej Górze (2021); „Temperamental Elements”, Centrum Kultury KADR, Warszawa (2019); „Lantuchy i diabły”, Galeria 2Piętro, Warszawa (2018); „Once Revered, Now Lost and Forgotten”, Galeria Stacja Muranów, Warszawa (2018); „Kimba Kerner”, Polska Ambasada w Tokyo, Japonia (2016); „Intersecting Visions”, Studio 114, Honolulu, Hawaje (2015).
Uczestniczyła w wielu wystawach grupowych i zbiorowych, m.in.: „Monstra i cudowności”, BUW, Warszawa (2024); 3rd International Yerevan Print Biennale, Printmaking Studio of the National Center for Aesthetics, Yerevan, Armenia (2023); Nostalgi: „The Search For Svithold”, Algarden Konstnarernas Galleri, Borås, Szwecja (2022); „Metafizyczne miejsca”, Forum Synagoga, Centrum Kultury w Ostrowi Wielkopolskiej (2022); „Beyond the Borders”, Fantapia Museum, Gangneung, Korea (2021); 3rd International Yerevan Print Biennale, Printmaking Studio of the National Center for Aesthetics, Yerevan, Armenia (2021); Awagami Print Competition, Art Space Awagami Museum, Tokushima, Japonia (2021); Bas Bulus / Print Meet, Trakya, Turcja (2021); Athens Print Biennale, Ateny, Grecja (2021).