Mieczysław Wasilewski. Present/Vintage. Wystawa retrospektywna

Grafik, który zdefiniował pojęcie wizualnej oszczędności. Autor plakatów, które stały się znakami. Laureat Nagrody im. Józefa Mroszczaka. Jeden z najważniejszych twórców polskiej szkoły plakatu.
Minimalista w geście, maksymalista w znaczeniu. Twórca wizualnego języka, który porzuca narrację na rzecz uniwersalności. Pedagog i mistrz dla wielu pokoleń projektantów, nieustannie poszukujący prostoty, która niesie siłę.
Wystawa „Mieczysław Wasilewski. Present/Vintage” to nie tylko prezentacja dorobku jednego z najwybitniejszych polskich grafików, ale także refleksja nad ewolucją stylu i języka plakatu w ciągu dekad. Pokazując prace Mieczysława Wasilewskiego z dwóch odległych czasowo momentów jego twórczości – klasyczne plakaty filmowe z lat 70. i 80. zestawione z pracami współczesnymi – podejmujemy próbę uchwycenia, co w jego stylu było (i jest) zmienne, a co niezmiennie aktualne.
Wczesne plakaty filmowe, pochodzące ze zbiorów Muzeum ASP w Warszawie, są to prace osadzone w kontekście instytucjonalnym i ideologicznym PRL-u, operujące skrótem, metaforą i często autotematyczną grą formą. Są gęstsze wizualnie niż jego późniejsze realizacje – barwne, ekspresyjne, miejscami aluzyjne – ale już w nich odnajdujemy cechy, które z czasem ukształtowały jego rozpoznawalny idiom: graficzną redukcję, napięcie między znakiem a znaczeniem, dążenie do uniwersalności przekazu.
W późniejszej twórczości Wasilewskiego dominują oszczędność formy, czarno-biała paleta, pędzel zamiast pisma – wszystko to zanurzone w estetyce inspirowanej kaligrafią i filozofią Dalekiego Wschodu. Jego współczesne plakaty są bardziej intymne, refleksyjne, a jednocześnie jeszcze bardziej abstrakcyjne, wręcz ascetyczne. To język, który rezygnuje z ilustracyjności na rzecz znaku – gestu.
Zestawiając te dwa momenty – vintage i present – dostrzegamy nie tylko transformację formalną, ale przede wszystkim ciągłość ideową. Uniwersalność stylu Wasilewskiego polega na tym, że jego rozwiązania graficzne – choć zakorzenione w kontekście lat 70. i 80. – brzmią zaskakująco współcześnie. Widać to szczególnie dziś, gdy wielu młodych projektantów sięga po podobne środki wyrazu: minimalizm, symbol, przestrzeń, oddech.
„Wasilewski. Present/Vintage” to zatem nie tylko wystawa retrospektywna, ale także głos w dyskusji o ponadczasowości dobrego projektu graficznego, o napięciu między przeszłością a teraźniejszością, i o tym, jak forma może przetrwać czas, jeśli zakorzeniona jest w myśleniu, nie w modzie.
Mieczysław Wasilewski. Present/Vintage
Wystawa retrospektywna w ramach 29. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie
Laureat Nagrody im. Józefa Mroszczaka
kuratorka wystawy: dr Katarzyna Urbańska
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Pałac Czapskich
ul. Krakowskie Przedmieście 5
czas trwania wystawy: 5 lipca – 5 października 2025
otwarcie: 5 lipca 2025, godz. 19.00
podczas uroczystości otwarcia Biennale – wraz z ogłoszeniem wyników Konkursu Głównego i Konkursu Tematycznego „Quo Vadis”