„Miłosz Benedyktowicz. Prawie niebo”. Wystawa w Galerii Salon Akademii

Wystawa „Miłosz Benedyktowicz. Prawie niebo” prezentuje twórczość Miłosza Benedyktowicza, artysty związanego z hiperrealizmem, który zmarł w Nowym Jorku w 1992 roku. Skupia się na doświadczeniach emigracji oraz tematach tożsamości, seksualności i życia w obliczu śmiertelnej choroby. Tytuł wystawy inspirowany jest słowami z dzienników Józefa Czapskiego, odnoszącymi się do życia emigrantów – pełnego nadziei, trudów i rozczarowań.
Miłosz Benedyktowicz wyemigrował z Polski pod koniec lat 70. i osiedlił się w nowojorskiej dzielnicy East Village, znanej z kontrastów, kryzysu społecznego i artystycznej różnorodności. Jego obrazy ukazują dynamiczną i idealizowaną wizję Nowego Jorku, kontrastującą z dokumentacją codziennego życia emigranta zawartą w prywatnych fotografiach i filmach artysty. W połowie lat 80. porzucił malarstwo na rzecz filmu, współpracując ze Zbigniewem Rybczyńskim.
Wystawa łączy aspekty twórczości Benedyktowicza z jego osobistymi doświadczeniami, podkreślając napięcia między wolnością twórczą a wyzwaniami codzienności. Prawie niebo to przypomnienie dorobku artysty oraz refleksja nad emigracją, realizmem w sztuce i kondycją twórcy w czasach przemian społecznych i kulturowych. Na wystawie zaprezentujemy malarstwo, filmy wideo, fotografie, a także unikalne backdropy – tła do reklam i filmów z lat 80 XX wieku.
tekst kuratorski: Katarzyna Urbańska
Miłosz Benedyktowicz (1945–1992) studiował malarstwo w pracowni prof. Michała Byliny w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 1972 roku uzyskał dyplom z wyróżnieniem. Jego malarstwo, utrzymane w konwencji hiperrealistycznej, charakteryzowało się poetyckim podejściem do rzeczywistości, a tematyka jego obrazów często dotyczyła kwestii egzystencjalnych. W połowie lat 80. rozpoczął współpracę z reżyserem Zbigniewem Rybczyńskim. Stworzył scenografię do jego filmów: „Schody” (1987), „Orkiestra” (1990) oraz „Kafka” (1992).
„Miłosz Benedyktowicz. Prawie niebo”. Wystawa
kuratorka: Katarzyna Urbańska
scenariusz: Jakub Zgierski
aranżacja: Łukasz Izert / Wideo: Julia Benedyktowicz
koordynacja: Iga Chmielecka
koordynacja ze strony FASP: Michał Opiłowski
identyfikacja wizualna: Natalia Bugaj
14 grudnia 2024 – 5 lutego 2025
wernisaż: 13 grudnia g. 18:00
wystawa czynna: wt. – ndz., godz. 12.00 – 19.00
Oprowadzanie kuratorskie Katarzyny Urbańskiej: 11 stycznia 2025 o 12:00
Oprowadzanie kuratorskie Katarzyny Urbańskiej: 1 lutego 2025 o 18.00
Galeria Salon Akademii
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Krakowskie Przedmieście 5
[wejście od ul. Traugutta]
Organizator: Fundacja ASP w Warszawie, Pałac Czapskich Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Galeria Salon Akademii
Patronat medialny: Artinfo.pl. Notes na 6 tygodni, Szum
Wystawa dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS