Nominacje do Paszportów POLITYKI

Agata Słowak szybko została dostrzeżona przez kuratorów. „Już jako studentka wypracowała swój własny, rozpoznawalny modus malarski, wyróżniający się na tle pokolenia” – zauważył w uzasadnieniu Karol Sienkiewicz. W 2019 roku Agata Słowak z dyplomem zatytułowanym „Jestem piękna, jestem wielką artystką!” (ex aequo z Bogną Stefańską) została laureatką nagrody dla najlepszego dyplomu podczas corocznego Coming Outu. Najlepsze dyplomy ASP w Warszawie. Jury doceniło dojrzałość, koherentność, siłę wypowiedzi artystycznej i bogactwo warsztatowe artystki. W 2019 roku artystka wzięła udział w głośnej wystawie malarstwa poświęconej twórczości kobiet –„Farba znaczy krew” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Dostrzeżono też jej indywidualną wystawę „Tylko nasze stany” w Fundacji Galerii Foksal. W 2022 roku wzięła udział w ważnych wystawach zbiorowych: „Niepokój przychodzi o zmierzchu” w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki, „Kto napisze historię łez” (artystki o prawach kobiet) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej i „Siedem etapów życia kobiety” w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. Na początku 2022 roku w Galerii Salon Akademii była prezentowana wystawa laureatek Coming Out: Agaty Słowak (2019) i Anny Rutkowskiej (2020) pt. „Złe relacje”, stanowiąca nagrodę za najlepsze dyplomy.
Fenomen malarstwa urodzonej w 1994 r. Agaty Słowak polega na „oryginalnym połączeniu trzech elementów. Pierwszy to odwaga w podejmowaniu ważnych tematów społecznych, szczególnie tych, które dotykają kobiet, jak kwestia feminizmu, płci kulturowej, macierzyństwa, walki płci, zakazu aborcji, miłości między kobietami, ale też szarzej – relacji międzyludzkich. Te zagadnienia, i jest to element drugi, niezwykle ciekawie łączy z osobistą perspektywą, uwzględniającą jej pragnienia, marzenia, popędy, fantazje, lęki, nadzieje. Dzięki tej fuzji, jak pisała w uzasadnieniu Dobromiła Błaszczyk, autotematyka i prywatne traumy stają się uniwersalne. I wreszcie element trzeci: forma. Artystka nawiązuje do malarstwa epok renesansu, baroku czy klasycyzmu. Przenosi na płótna kompozycyjne układy dawnych mistrzów. Lubię żonglować znanymi motywami, które mają już znaczenie, ale fajnie je podważać – powiedziała w jednym z wywiadów. Jej prace potrafią jednocześnie być przyciągające i odpychające, przerażać i bawić, wzbudzać emocje i prowokować intelektualnie. Stanowią emanację kobiecości trudnej, walczącej o wyzwolenie i podmiotowość. Z nieoczywistą symboliką, która potrafi widza zaskoczyć i sprowokować – czytamy o nominacji Agaty Słowach w Tygodniku POLITYKA.
Inicjatywa powołania do życia „Słonecznika”, jako spontanicznej reakcji na wybuch wojny w Ukrainie, wyszła ze strony środowiska działających w Polsce młodych artystek i artystów ukraińskich. Szybko dołączyli do niego także polscy aktywiści i aktywistki. Oddolny aktywizm zyskał instytucjonalne wsparcie (opiekę merytoryczną i lokalową) Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Pomocowe działania z czasem poszerzyły się o projekty kulturalno-artystyczne służące adaptacji uciekinierów do nowej sytuacji: wykłady, prelekcje, warsztaty plastyczne dla dzieci, prezentacje książek, koncerty, wieczory poezji, warsztaty kulinarne i wiele innych. „Solidarny Dom Kultury wyznacza nowe standardy w rozumieniu tego, czym może i powinna być sztuka w czasach globalnych zagrożeń i dramatycznych wyzwań” – podkreślają nominujący do nagrody. Organizatorzy podkreślają, że działania Solidarny Dom Kultury Słonecznik to sukces dziesiątek wolontariuszy wspierających realizowane przedsięwzięcia.
Zdjęcie główne: materiały organizatora.