Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Wersja
W październiku 2022 mija pierwszy rok działalności Szkoły Doktorskiej ASP w Warszawie. W trakcie naboru, z grona 80 aplikujących przyjęto tylko 10 osób. Kształcenie w Szkole Doktorskiej ma charakter wybitnie elitarny i opiera się na Indywidualnym Planie Badawczym każdego z doktorantów i doktorantek, wspieranym w procesie realizacji przez odpowiednio dobraną kadrę dydaktyczną oraz grono promotorów i tutorów. Poza zajęciami teoretycznymi, które odbywają się w ramach realizowanego programu kształcenia, doktoranci i doktorantki uczestniczą w zajęciach praktycznych i rezydencjach w wybranych Pracowniach na terenie naszej Uczelni, a także w innych jednostkach akademickich w kraju i za granicą.

Sukcesy

Z dużą satysfakcją informujemy o wielu sukcesach i aktywnościach doktorantów i doktorantek w minionym roku akademickim. Do najważniejszych należą nagrody i wyróżnienia uzyskane m.in. na Video Art. And Experimental Shorts Film Festival w Nowym Yorku, 2021  (wyróżnienie Xawery Deskur), Young Space Award for Visual Arts, Scotland, 2022 (nagroda Joanna Tochman), w konkursie na projekt logotypu 25-lecia Konstytucji, Sejm Rzeczpospolitej Polskiej i ASP w Warszawie, 2022 (I nagroda Tomasz Stelmaski).

Ważnym osiągnieciem dla dwojga doktorantów było także zakwalifikowanie ich filmów do pokazów festiwalowych  t.j. – Nordisk Panorama – Nordic Short & Doc Film Festival w Malmo, Szwecja, 2021 (Róża Duda), Brussels Short Film Festival, Belgia, 2022 (Róża Duda) czy też Post Porn Film Festival w Warszawie, 2022 (Xawery Deskur).

Projekty badawcze

Doktoranci i doktorantki uzyskali finansowanie projektów badawczych (NCN, 2021, Radosław Brzozowski; MKiDN, Kultura Cyfrowa, 2022, Tomasz Stelmaski; Polski Instytut Sztuki Filmowej, 2021 Róża Duda) oraz innych stypendiów i grantów artystycznych z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (Aleksandra Starzyńska, Magdalena Ciemierkiewicz,), Stypendium Miasta Krakowa (Szymon Zakrzewski, Xawery Deskur) czy Instytutu Polskiego Adama Mickiewicza (Barbara Gryka).

Uczestniczyli także w konferencjach naukowych, prowadzili także warsztaty (Monika Waraxa, Radosław Brzozowski).

Wystawy

Doktoranci i doktorantki uczestniczyli w wielu wystawach m.in. „Dżakuzer”, Instytut Badań Przestrzeni Publicznej, 2022 (indywidualnie Joanna Tochman), „Deep dream”, Ranni Gallery, Oulu, Finlandia, 2022 (Joanna Tochman), „Young Design”, Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, 2021 (Szymon Zakrzewski), „Projektowanie Doświadczeń”, Pałac Czapskich, 2022 (Szymon Zakrzewski), „Tkanki”, Gallery HOS, Warszawa, 2022 (Magdalena Ciemierkiewicz), „Kim są mężczyźni późnego patriarchatu”, Galeria Podbrzezie, Kraków, 2022 (Xawery Deskur) oraz w rezydencjach zakończonych pokazami i wystawami w Akademie Schloss Solitude, Stuttgart, Niemcy, 2022 (Barbara Gryka), MACBA Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Barcelonie, 2022 (Barbara Gryka), Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk, 2022 (Barbara Gryka) oraz Oulu AiR Kulttuuribingo, Oulu, Finlandia, 2022  (Joanna Tochman).

Aleksandra Starzyńska jest autorką realizacji scenograficznych, m.in. do monodramu pt. „Mi estas Lidia” w reżyserii Pauli Czarneckiej (Białostocki Ośrodek Kultury/Centrum im. Ludwika Zamenhofa, premiera: 9.12.2021).

W najbliższym czasie planowana jest wystawa zbiorowa doktorantów i doktorantek w Pałacu Czapskich na ASP w Warszawie. Będzie to najlepsza okazja do bezpośredniego zapoznania się z ich projektami artystycznymi i badawczymi.

tekst: dyrektor Szkoły Doktorskiej, dr hab. Anna Potocka, prof. Uczelni

zdjęcie główne: Aleksandra Starzyńska (Szkoła Doktorska), scenografia do spektaklu „Mi estas Lidia”, premiera 9.12.2021, spektakl prezentowany podczas 22. Białostockich Dni Zamenhofa, w Centrum Ludwika Zamenhofa w Białymstoku, Fot. Robert Szczepański – RobinShoot.