Retrospektywny album poświęcony twórczości prof. Stanisława Baja

Malarz wypowiada się w tematach: pejzażu i portretu. Pejzażu rzeki Bug – jednej jedynej rzeki, głównie w jednym jej malowniczym zakolu. Z modeli – w obrębie wiejskiej sagi portretowej – najczęściej maluje własną matkę. Brzmi to dość prosto, jest proste, ale zarazem wnosi wielki ładunek problemów egzystencjalnych i przeżyć estetycznych. Album wzbogacają: wprowadzenie Wiesława Myśliwskiego, dwukrotnego laureata Nagrody Literackiej „Nike”, a prywatnie wieloletniego przyjaciela artysty, tekst krytyczny Magdaleny Sołtys oraz tekst biograficzny Anny Wachty. Zachęcamy do zapoznania się z fascynującą twórczością Profesora i albumem Wydawnictwa BOSZ!
„Stanisław Baj uparcie portretował swoją matkę. Setkami płócien i rysunków postawił jej pomnik – dowód synowskiego przywiązania i malarskiej pasji. Uwieczniał też innych najbliższych, póki żyli. Stworzył wielką sagę mieszkańców małej wsi Dołhobrody. Ich śmierć zaprowadziła go nad wodę – symbol przemijania. Od ćwierćwiecza Baj maluje tylko jedną rzekę, jedno zakole Bugu. Namalował Bug o każdej porze dnia, nocy i roku. Wydeptał tam już swoje ścieżki i wypatrzył oczy. Stworzył przepastny portret wody. Obsesja. Warunek konieczny, by próbować posiąść to, co płynne i nieuchwytne: czas i światło”. (Fragment tekstu z albumu „Stanisław Baj”.)
W latach 1972 – 1978 studiował malarstwo na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem trójki profesorów: Ludwika Maciąga, Jacka Siennickiego, Michała Byliny. Studia ukończył z wyróżnieniem w pracowni Ludwika Maciąga, u którego pozostał jako asystent. W 1982 podjął pracę dydaktyczną w macierzystej uczelni, gdzie prowadził Pracownię Rysunku na Wydziale Malarstwa. W latach 2006 – 2013 był prorektorem do spraw dydaktycznych Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wykłada na Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie. Jest autorem ponad 100 wystaw indywidualnych w kraju i za granicą, uczestniczył w ponad 100 wystawach zbiorowych.
Zdjęcie główne: fragment obrazu z cyklu „Rzeka Bug”